Vindarna viskar ditt namn

Högberg, Anne-Lie

Vanja lämnar både sin hemort och sitt förflutna för den lockande tjänsten som reporter 30 mil söderut. Men när allt det som lockat visar sig vara en irriterad och otrevlig arbetskamrat och en enformig miljö börjar hon tvivla på om hon tagit rätt beslut. När hon råkar på en gammal artikel om en händelse som ingen vill prata om börjar hon i hemlighet att undersöka det som hänt. Det som ingen vill kännas vid. Allt för att förtränga det som hon själv lämnat bakom sig.      Linas liv är perfekt. Hon har Jesper, Melker, ett heltidsjobb och ett fint hus. Men det är något som skaver när småbarnslivet och vardagen går som på repeat. Hon inser att den gnista som Jesper en gång tände långsamt håller på att slockna. Och när någon annan blåser liv i hennes glöd vet hon inte om hon skall våga ta klivet ut i det okända.      Lilly var en gång ägare och grundare för lokaltidningen som alla på orten...

Bettan_bokprataren

2020-10-13

Det här är första boken jag läst av Anne-Lie och som jag gillar hennes sätt att skriva på. Det här är en varm berättelse om dolda familjehemligheter, om relationer, om kärlek men också om saknad. En bladvändare av stora mått och som jag inte vill lägga i från mig fören jag läst de sista orden på sista sidan.

Anne-Lie har ett fint persongalleri med personer som berör på olika sätt och de karaktärer som gör avtryck. Hon berättar med ett bra driv, med värme och med inlevelse. Den här berättelsen kommer finnas kvar med mig länge.
Att vi dessutom bjuds på en och annan oväntad vändning är ju bara trevligt. Det vackra bokomslaget i sig gör att man bara älskar boken.

Välskriven feelgood när den är som bäst. Jag säger bara LÄS!

Ytterligare en underbar bok av Anne-Lie Högberg!
Jag tyckte väldigt mycket om Anne-Lie Högbergs tidigare böcker om Agnes så det var med viss oro jag gav mig på hennes senaste alster. Skulle den vara lika bra? Skulle hon lyckas förmedla samma "jag-sugs-in-i-boken-känsla"?

Men det visade sig snabbt att min oro varit helt obefogad. Vindarna viskar ditt namn håller samma höga klass som böckerna om Agnes.

Precis som med författarens tidigare böcker så fastnade jag direkt och hade mycket svårt att lägga boken ifrån mig. Karaktärerna är intressanta och väl beskrivna och de växelvisa kapitlen gör det lätt att hålla isär dem. Dessutom gör det att man hela tiden vill läsa lite till för att få reda på vad som händer med de andra personerna. Boken är välskriven, har ett bra språk och en story som håller en jämn nivå.
Extra kul att det har inspirerats av en verklig händelse.
~
Och verkligen kul att se mina ord om de tidigare böckerna längst bak. 🤗❤🙏
- Visa kortare text

I boken får vi läsa om tre kvinnor; Vanja, Lina och Lilly och deras liv. Vanja som lämnar sitt förflutna och sin hemort för ett lockande arbete som reporter. I sitt arbete som reporter hittar hon en gammal artikel om en händelse som ingen vill prata om och det gör att hon nyfiket söker svar på sina frågor runt om i samhället. Vilket inte uppskattas hos de flesta andra, bland annat hos Lilly som grundade ortens lokaltidning men med tiden gör sig gamla synder påminda och sanningen behöver komma fram. Lina lever till ytan det perfekta livet med barn, man och ett heltidsarbete men det är något som skaver och hon tycker att vardagen rullar på i samma anda dag efter dag.

Jag har läst Anne-Lies tidigare böcker och har gillat dom alla. Denna bok är inget undantag, den är lättläst och har ett bra driv och flyt. Boken har korta kapitel och kvinnorna har egna kapitel vilket gör det lätt att hänga med i vem det handlar om och som gör att jag vill läsa vidare för att veta vad som kommer hända i med dom i nästa kapitel. Boken både fängslar och berör. En fin och sorglig historia där hemligheter från det förflutna i de flesta fall kommer att hinna ikapp oss. Boken har några oväntade tvister och man får också en dos med kärlek och vänskap. Jag vill också lyfta det vackra bokomslaget som visar så mycket känslor.

Idas Recensioner

2020-06-05

Vindarna viskar ditt namn är en vacker men samtidigt hemsk berättelse om en sorgsen hemlighet. Anne-lie Högberg har beskrivande, underbara meningar som fängslar läsaren redan från första sidan. Det är fantastiskt vilket djup det finns hos alla karaktärer och i hela handlingen, speciellt när boken bara innehåller 253 sidor. Jag är positivt överraskad av författaren, för det är första boken jag läser av henne och verkligen inte den sista!

Vindarna viskar ditt namn är en bok värd att läsas, speciellt eftersom den är otroligt välgjord och genomtänkt. Det var vackert att läsa om karaktärernas relationsproblem, samtidigt som man försökte klura ut vad hemligheten var och hur den skulle hittas. En välgjord berättelse som fångade mig direkt!

Underbar, berörande & vackert skriven!

2020-05-28

Boken handlar om tre olika kvinnor som får sina liv sammanlänkade. Vanja som lämnar sin hemort och sitt förflutna för tjänsten som reporter 30 mil bort. Lina som till ytan har ett perfekt liv med man och barn, men någonting skaver.. Och så Lilly, som en gång grundade ortens lokaltidning. Då var allt nytt och spännande, nu är hon mest skrämd av nutiden och nya bekantskaper.

Vindarna viskar ditt namn är en roman om det förflutna som gör allt för att komma ikapp. Det är en välskriven bok om tre kvinnor och livet runt dem. Jag tyckte om upplägget att få följa olika personer och deras perspektiv. Deras historia vävs ihop bra i boken som även var lätt att läsa. Det är en fin och lite sorglig berättelse där man bit för bit får ledtrådar till familjehemligheten som finns i bakgrunden. Jag tyckte väldigt mycket om berättelsen om de tre kvinnorna, en bra feelgood med lite spänning! En bra bok som tog slut alldeles för fort!

Pia Gummesson

2020-05-28

Älskar boken från början till slut.Händelsrik bok,med en historia som berör.Tack för läsupplevelsen ❤