Vilseledd

Barclay, Linwood

Davids fru Jan försvinner när familjen besöker en nöjespark. Polisen hittar inga spår efter henne, och misstänker att det är David som mördat Jan. I ett försök att rentvå sig själv börjar han göra egna efterforskningar. Men inget av det han hittar stämmer överens med den Jan han känt och älskat i flera år. David tvingas ställa den mycket obehagliga frågan: känner han verkligen personen han är gift med?Den kanadensiske deckarförfattaren Linwood Barclay är en mästare på att skildra hur vardagen på ett ögonblick kan förvandlas till en mardröm. Hans deckare säljer i miljontals exemplar världen över och har översatts till över 25 språk.Var har Linwood varit hela mitt liv? Han har skrivit den bästa thriller jag har läst på fem år. Jag kunde bokstavligen talat inte lägga den ifrån mig. Stephen KingVarning för sträckläsning. ExpressenÄntligen, en fempoängare! ? Storyn...

Lars Persson

2021-11-14

Mycket bra och spännande även om jag förstått att de utspelar sig innan de andra böckerna jag läst om Promise Falls, full fart i denna story

Hanna Melin

2021-08-19

5% total kliché, 10% genuint spännande, 85% Gone Girl.

Marc Moore

2021-06-11

En ny favoritförfattare för mig, lite som Stephen King fast utan de övernaturliga.
Antar att detta är den första boken om journalisten David. Den är spännande hela vägen med många vändningar, ibland något osannolik men alltid underhållande.

2019-09-17

Läst på svenska, Vilseledd: Perfekt underhållning! Trivsamma huvudpersoner (de på den rätta sidan, förstås) och en spännande intrig med en annorlunda lösning. Svår att lägga ifrån sig, men inte så svår att sedan glömma...

Maddes Bokblogg

2014-02-23

Spännande och en riktig bladvändare.

Thommy Stenström

2013-05-13

En mycket bra bok av en av mina absoluta favorit författare.
Temat känns igen. Denna gången är det hans fru. Vet inte om det bara är jag som känner så. Men hans böcker är väldigt lätta att komma in i. Dessutom skriver han så bra att det är svårt (läs omöjligt) att lägga ifrån sig böckerna.
Så är du det minsta tveksam. Så läs den. Du kommer inte att ångra dig!

Helén Lundström

2013-03-27

Bästa boken hittills!

Sussie S

2012-11-23

Detta är 2:a boken som jag läst av Linwood. Jag kunde se den röda tråden böckerna emellan och det gjorde nog att jag listade ut slutet ännu fortare i denna än i den förra.
Ytterst välskrivna och spännande böcker... men jag gillar att inte kunna lista ut allt nästan från början, därför fattas den 5:e stjärnan.
Spännande karaktärer och ett välflytande språk och den höll mig vaken bra mycket längre än det var tänkt så det var definitivt en bra bok.

2012-09-25

Spännande och välskriven. Nackdelen är att man vet att han är oskyldig och vem som ligger bakom.

Mycket spännande bok, högt tempo hela tiden och stört omöjligt att lägga ifrån sig!

Åse Bandling

2012-06-10

Händelserikt, högt tempo, som att se en actionfilm.

2012-05-24

Gillar mycket Linwood Barclays böcker. Det här är den fjärde som jag har läst hittills. Tycker mycket om hur dom är uppbyggda. Cliffhangers i nästan varje kapitel. Mycket humor i böckerna. Och absolut inte förutsägbara. Mycket spännande är dom också, och väldigt lättlästa.

Ibland tycker jag att dom påminner lite om Dean Koontz senaste böcker, om man nu får jämföra författare så.

Jag kan verkligen rekommendera alla Linwood Barclays fyra böcker. Dom är helt fristående, så man behöver inte läsa dom i någon ordning.

Petra Norstedt

2010-07-13