Villospr

2022-05-16

En av de bttre i serien, Betyg 3,5

Elna Mattila

2020-02-05

En av de bsta, vlskriven och otck.

Marita Ryen

2016-01-29

Betyg 3+. Spnnande och otck.

O

Olga Lund

2014-02-01

Jag lser Wallander-bckerna i kronologisk ordning s jag kan bara jmfra med de frsta bckerna i serien. Efter Mannen som log gav jag i princip upp men i brist p bttre sysselsttning och p grund av ett djupt masochistiskt strk har jag gett mig in p Villospr. Och blev mycket glad fr det.

Det r ngonting med boken som drog in mig nstan direkt. Kanske r det skiftande perspektiv eller den lite lgmlda men nd rytmiska tempot i boken. Kanske r det sjlva historien och den hissnande inblicken i ett sinne som fungerar efter andra lagar n vad jag r van vid. Svrt att exakt sga vad som fascinerar mig s mycket med just Villospr.

Det r ocks i den boken som jag kommer Wallander sjlv nrmast. Vem han r, hur han tnker. Han fr fler dimensioner n bara en gammal snut som tycker om opera och har ett komplicerat privatliv. Han blir mnsklig fr mig p ett helt annat stt n tidigare.

Sedan fr man inte frglmma att Villospr r en bra deckare. Redan det r ett nje i sig.

Jan Banan

2011-10-06

Ett vlskrivet och spnnande hantverk av en frfattare som behrskar frmgan att lgga in lagom mycket hndelser fr att berttelsen hela tiden skall driva framt. Det enda lilla jag str mig p r att den gode Henning hela tiden upprepar ordet "insg". Alla karaktrer i berttelsen "insg" hela tiden ngot. Knns tjatigt och blir tillslut riktigt irriterande. En bra bok!

Anette Marcusson

M W

2009-12-01

Johanna Falkered

2009-07-01

Hoppas ni lst Wallanderbckerna innan filmerna kom. Alla r superba!