Villijoutsenet

Chang, Jung

| 1998

Flag from fi

Kolme kiinalaista naista: isoäiti, äiti ja tytär Näiden kolmen naisen elämänkohtalot laajenevat kuvaukseksi elämästä viime vuosisadan Kiinassa - keisarien ajalta Tiananmenin aukion tapahtumiin. Valtaisaksi menestykseksi noussut, palkittu elämäkerta tuo silmiemme eteen todellisuuden, jota historiankirjat eivät koskaan tavoita.

Björn Belfrage

2018-03-12

Boken ger en bra beskrivning av Kinas 1900-talshistoria och olika människoöden.

Nina Gustafsson

2017-04-25

Väldigt fascinerande att läsa om flera generationer kinesiska kvinnor och få en inblick i deras öden och landets historia. Otroligt mycket elände som de har genomlevt. Väldigt detaljrik och blir lite mastig ibland.

Ann Simonsson

2017-01-06

Mycket intressan bok.

Zack Simone

2016-11-26

Intressant men aldrig fängslande.

Marita Ryen

2016-09-15

Betyg 3+. Intressant och lärorik historia om tre generationer kvinnor i Kina under 1900-talet. Inte så lättläst.

2016-03-06

Intressant och väldokumenterad. Sanslöst att en man kan få med människorna i sitt galna program. Som kan sätta ett stort land i skräck. Skrämmande diktatur.

PL *

2015-08-26

Intressant, skrämmande och mycket lärorik bok om Kina och det politiska klimatet där. Språket lämnar en hel del i övrigt att önska.

Izabela Horn

2015-04-06

Tre generationer kvinnor som lever i Kina , ett land som styrs av diktatur, förföljelser, terror och skräck. Boken är mycket lärorikt , att Kina var kommunistisk land styrd av en diktator var allt jag visste så gärna mig var det fängslande läsning.

h4l h4rtl3y

2015-01-02

En bild av ett Kina med hat, hot och förföljelse. Kanske inte stor litteratur, men ett viktigt dokument och förstummande erfarenheter.

Är ändå förvånad över hur väl den omfångsrika (innehåll och sidor) boken håller ihop.

Anton Bengtsson

2014-10-25

Gripande, intressant och lärorik! Lite för lång dock, och ibland känner jag mig källkritisk när jag läser den

Elin Nilsson

2014-05-20

Bästa jag läst om Kina omvälvande 1900-tal. Tre generationer av kvinnor får sina röster hörda samtidigt som Kinas historia berättas. Och man inser ännu lite mer hur bisarrt det är att porträttet av Mao alltjämt hänger vid förbjudna stadens ingång.

Maria Jönsson

2013-09-14

Oj så detaljerat om Kinas tid under Mao. Intressant men för tungt och detaljerat. Lärorikt men utan tempo.

Helena S

2013-07-23

Fantastiskt bra bok som beskriver livsödena hos tre kvinnor - författarens mormor, mor och henne själv. Historien spänner över nästan hela nittonhundratalet, och är inte bara en bra generationsroman utan också en viktig dokumentär över Kinas moderna historia. Jag hade läst lite om Kinas historia tidigare, men den personliga vinklingen ger en helt annan dimension till historien och författaren är inte rädd att kritisera och berätta obekväma sanningar. Jag lärde mig mycket och fick en djupare förståelse för det kinesiska samhället och kulturen. Förutom det historiska perspektivet är boken värd att läsa för att den beskriver flera fantastiska och starka personligheter, och starka kärleksband inom en familj. Det enda negativa jag har att säga om den är att vissa passager är jobbiga att läsa för att man blir så ledsen och arg av alla grymheter och orättvisor som människor utsattes för. Ibland var jag tvungen att ta en paus när det blev för tragiskt. Men sammantaget mycket bra bok. Alla borde läsa den.

Siri Mattisson

2013-04-06

Underbar bok.

Teresia Fredriksson

2012-07-05

Under bar bok om tre så olika kvinnoöden i ett land som genomgått en så stor omvälvning.

2012-05-02

Jag inser när jag läst denna bok hur okunnig jag är om Kinas historia. Det är en intressant och skrämmande läsning. Det jag ändå förundras mest över är hur en stolle som Mao kunde få så många anhängare i Kina men kanske ändå mer hur det finns människor i väst och tom i Sverige som anser att Mao var en stor ledare och Maos lilla röda ett rättesnöre. En av de galnaste berättelserna i boken är när Mao får för sig att gräs är kapitalistiskt och borgerligt och sätter människor till att gräva bort det. Än mer skrämmande är hur kan människor gå på det? Det enda som gör att boken inte får en femma är att jag saknar inlevelsen i språket. Det märks att det inte är en fullfjädrad författare som skrivit boken men berättelsen är strålande.

Karin Norlander

2012-04-06

Så mycket jag inte visste och som alla borde veta för att förstå det Kinesiska folket

Elisabeth Karlberg

2011-08-30

En absolut storslagen bok som ger ett bra perspektiv på en främmande och skrämmande kultur. En bok man bara måste läsa!

Ewa Rosenqvist

2011-07-10

En mycket bra bok. Tyvärr en del svåra namn och ord t.ex "Kapitalistvägare", jag läste länge Kapitalistvägrare och det blev ju helt fel eftersom dom anklagades för att gilla kapitalismen.

Camilla Jacobsson

2011-05-08

Oerhört gripade, man bär alltid med sig denna historia. Måste läsas!

Joanna Björkqvist

2011-05-04

En bok man aldrig glömmer. Tre generationer av kinesiska kvinnor ger en bred och fascinerande bild av ett land som är mycket främmande och väldigt olikt vårt. Rekommenderas varmt!

Kaleida Läslus

2011-04-05

Gripande, fantastisk!

Josefine Ejebjörk

2011-03-20

Kanske den bästa skildringen jag har läst om Kina under 1900 talet.

Thomas Gamby

2011-02-09

En personlig beskrivning av Kina före, under och efter kulturrevolutionen.

Lena Floser

2010-09-01

Intressant men en aning långrandig.

Ingrid Selnes

2010-06-16

En av de bästa och mest omvälvande böcker jag läst. Kanske inte helt historisk korrekt alla gånger, men ursinnigt och personligt berättat. Kinas 1900-talshistoria i populärhistorisk form får man på köpet.

Janita sundblad

2010-04-10

den här boken tillhör en av mina favoriter , när jag läste den för ett antal år sedan kunde jag knappt släppa den , kommer i håg att jag till och med läste medan jag stekte pannkakor till barnen :)

Inger Mårtenson

2009-11-27

Jag läste boken på 90-talet. En bok om Kina och om generationer om Kina om Kinas utveckling från bondesamhällets vedermödor fram till kulturrevolutionen.
En otrolig resa...

Victoria G

2009-11-16

"Vilda Svanar" är berättelsen om tre generationer kvinnor i 1900-talets Kina. Deras liv berättar Kinas historia på lättilgängligt och engagerande sätt som känns mycket trovärdigt.

Under de första tre fjärdedelarna av bokjen var jag beredd att sätta en fyra i betyg på den. Jag tyckte den var bra och mycket gripande från första sidan men ur ett rent historiskt perspektiv tyckte jag inte att en bok som exempelvis rekonstruerar hela dialoger ordagrant som författaren inte varit närvarande vid när de fördes kunde få högsta betyg. Jag tyckte helt enkelt inte att boken höll för en källkritisk granskning. Men fram emot slutet av boken tyckte jag ändå att den var så pass bra och trovärdig, författaren gör ju faktiskt aldrig några anspråk på att boken ska vara något annat än skilldringen av hennes och hennes familjs historia (och vem kan då säga att den är felaktig?), så jag bestämde mig ändå för att sätta högsta betyg på den. Det här är populärhistorisk litteratur när den är som bäst!

Alla er som har läst och gillat den här boken kan jag tipsa om "The good women of China" av Xinran som även den beskriver Kinas historia genom kvinnliga levnadsöden.

Louise A

2009-11-14

Vilda svanar är en fantastisk bok om 3 kvinnors liv i Kina, under ett 1900-tal som är ljusår ifrån det vi andra upplevt.
Läs gärna "Mao - den sanna historien" av Jung Chang innan, då har du alla historiska händelser bakom det hon beskriver. Det blir även lättare med alla svåra namn.

marita bornefalk

2009-06-30

Finns även på svenska.
Det börjar komma fler och fler böcker om livet under 1900talet Kina. Genom att följa med tre huvudfigurer genom detta lands historia bygger upp både insikten i och facinationen för hur olika livet på olika platser i världen under denna tid kan te sig.
Faktaspäckad och personligt skildrar författaren sin egen sin mor och mormors liv. Du blir omskakad och förundrad när man inser att man faktiskt levt under samma tid och själv kan relatera till sin egen historia.
Mycket läsvärd för att greppa om landet och ett måste om du har fungeringar på att resa dit.
Vet du inget om landet när du reser så är det som att resa naken.

En bra skriven bok om tre generationer kvinnor i Kina som spänner mellan tiden när kvinnor var kurtisaner till dom som var med om Kulturrevolutionen till vår dags demokratitörstande. Förutom en god läsupplevelse får man Kinahistoria på köpet silat genom olika personer