VILLETTE

Brontë, Charlotte

| 1999

A Radio 4 dramatization of Charlotte Bronte's tale of plain Lucy Snow, who travels to Belgium to take up a position at a finishing school run by the evil Madame Beck and her cousin. The only relief in Lucy's life is the presence of a handsome English doctor, but her passionate love is unrequited.

Magnus Johansson

2016-12-02

En lång, rätt så ojämn historia av en författare som jag inte läst tidigare. Jag valde att läsa den på engelska, vilket var rätt knepigt: meningsbyggnaderna är avancerade, och de ovanliga, ibland ålderdomliga orden försvårade förståelsen av de längre, berättande passagerna. Desto lättare att greppa, och gripas av, dialogerna.

Ganska utdragen och inte alltid så engagerande, men överlag mästerligt berättad och mot slutet spännande. Lucys närstående kan uppfattas som både udda, intressanta och icke trovärdiga. Relationerna dem emellan, och "utredningen" av dem, står i fokus.

2016-06-14

Jag har svårt för osympatiska huvudpersoner och lägger ganska snart ifrån mig romanen med Lucy som berättare. Säkert är romanen mer realistisk än Jane Eyre.

Sanna Carlborg

2015-03-02

Jag gör det lätt för mig och länkar till det blogginlägg jag skrivit om boken. Jag är förälskad i Charlotte Brontës sätt att skriva och skildra och är kanske lite partisk. Första tiden i Villette är onekligen tråkig, men i slutet har jag ändå hunnit bli betagen. Jane Eyre är dock bättre.

Angela Alvarez

2011-01-02

får 2 stjärnor för att lucy är så ljuvligt kaxigt nedlåtande mot bokens mest självgoda subba; annars stod jag knappt ut med den här skiten. alla karaktärer i boken fick mig att kväljas.