Villebrd

Montanari, Richard

| 2010

Jessica Balzano och Kevin Byrne - "Sknheten och Odjuret" vid Philadelphiapolisen r tillbaka i en spnnande jakt p tv mrdare, dr den ena r ute efter nya offer och den andre jagar mordmisstnkta - och alla r de villebrd. Nr den frsta strypta och stympade kroppen hittas invid floden Schuykill i utkanten av Philadelphia misstnker poliskompanjonerna Kevin Byrne och Jessica Balzano vid mordroteln att det bara r nnu ett i raden av de makabra illdd som p ett deprimerande stt knnetecknar en storstad. De bda kompanjonerna, som vi knner frn En sista bn (2007) och Ddsscen (2008), arbetar vidare i den cyniska frvissningen nda till dess att ett liknande mord ger rum och drefter nnu ett, och de inser att de har med en seriemrdare att gra. Byrne och Balzano frsker alltmer desperat att blottlgga den skra trd som binder samman morden, d det visar sig att de har att gra...

emmakicki

2013-01-13

Bttre n fregngarna! Blev faktiskt riktigt spnnande ett tag och nu kan jag tnka mig att lsa fortsttningen. Infr denna var jag faktiskt lite tveksam till om Montanari var vrd att fortstta lsas.

Kristina Simar

2010-07-20

Recension av Richard Montanaris Villebrd

Boken r utgiven av Norstedts frlag och innehller 395 sidor.

Richard Montanari r roman- och manusfrfattare och essist. Han skriver regelbundet fr amerikanska tidningar och r bosatt i Cleveland, Ohio. Villebrd r hans tredje bok om kompanjonerna Jessica Balzano och Kevin Byrne vid Philadelphiapolisen. Ls grna mer om Richard Montanari p hans hemsida

www.richardmontanari.com

Handling: En riktig kall decembermorgon hittas en ung kvinna dd vid Scuylkillflodens strand i Philadelphia. Hon r kldd i en romantisk gammaldags klnning och tittar upp mot den benvita mnen, som om hon vore en sagoprinsessa frn en annan tid. Det blir Jessica Bazano och Kevin Byrne vid Philadelphiapolisen som fr ta han om fallet. De blir en lng kamp mot tiden och de ledtrdar som de hittar blir allt mer makabra.

Ytterligare ett kvinnolik hittas lngre upp lngs floden. Nu gller det att hitta mrdaren innan han slr till igen. Fr att komma framt i utredningen mste de ven g bakt i tiden och leta efter gamla mord och ofullstndiga utredningar. Det hnder hela tiden otcka saker som inte lmnar ngon oberrd. Parallellt med polisen skande fr lsarna flja mrdarens egna tankar.

En riktigt utmrkt skriven deckare, som innehller allt, spnning och den r nervpressande frn brjan till slut, med ett flertal bestialiska mord. Jag brukar annars inte vara s frtjust i amerikanska deckare, de kan vara lite rriga tycker jag, men den hr boken tilltalade mig verkligen. Frfattaren lyckades med att hlla spnningen p hg niv rakt igenom, visserligen var den lite vl otck ibland, s jag rekommenderar den inte som kvllslsning. Dremot en bra bok som semesterlsning, eftersom den ven r lttlst.

Betyg 4/5 Kristina Simar