Villebråd

Montanari, Richard

| 2010

Jessica Balzano och Kevin Byrne - "Skönheten och Odjuret" vid Philadelphiapolisen är tillbaka i en spännande jakt på två mördare, där den ena är ute efter nya offer och den andre jagar mordmisstänkta - och alla är de villebråd. När den första strypta och stympade kroppen hittas invid floden Schuykill i utkanten av Philadelphia misstänker poliskompanjonerna Kevin Byrne och Jessica Balzano vid mordroteln att det bara är ännu ett i raden av de makabra illdåd som på ett deprimerande sätt kännetecknar en storstad. De båda kompanjonerna, som vi känner från En sista bön (2007) och Dödsscen (2008), arbetar vidare i den cyniska förvissningen ända till dess att ett liknande mord äger rum och därefter ännu ett, och de inser att de har med en seriemördare att göra. Byrne och Balzano försöker alltmer desperat att blottlägga den sköra tråd som binder samman morden, då det visar sig att de har att göra...

2013-01-13

Bättre än föregångarna! Blev faktiskt riktigt spännande ett tag och nu kan jag tänka mig att läsa fortsättningen. Inför denna var jag faktiskt lite tveksam till om Montanari var värd att fortsätta läsas.

Kristina Simar

2010-07-20

Recension av Richard Montanaris Villebråd

Boken är utgiven av Norstedts förlag och innehåller 395 sidor.

Richard Montanari är roman- och manusförfattare och essäist. Han skriver regelbundet för amerikanska tidningar och är bosatt i Cleveland, Ohio. Villebråd är hans tredje bok om kompanjonerna Jessica Balzano och Kevin Byrne vid Philadelphiapolisen. Läs gärna mer om Richard Montanari på hans hemsida

www.richardmontanari.com

Handling: En riktig kall decembermorgon hittas en ung kvinna död vid Scuylkillflodens strand i Philadelphia. Hon är klädd i en romantisk gammaldags klänning och tittar upp mot den benvita månen, som om hon vore en sagoprinsessa från en annan tid. Det blir Jessica Bazano och Kevin Byrne vid Philadelphiapolisen som får ta han om fallet. De blir en lång kamp mot tiden och de ledtrådar som de hittar blir allt mer makabra.

Ytterligare ett kvinnolik hittas längre upp längs floden. Nu gäller det att hitta mördaren innan han slår till igen. För att komma framåt i utredningen måste de även gå bakåt i tiden och leta efter gamla mord och ofullständiga utredningar. Det händer hela tiden otäcka saker som inte lämnar någon oberörd. Parallellt med polisen sökande får läsarna följa mördarens egna tankar.

En riktigt utmärkt skriven deckare, som innehåller allt, spänning och den är nervpressande från början till slut, med ett flertal bestialiska mord. Jag brukar annars inte vara så förtjust i amerikanska deckare, de kan vara lite röriga tycker jag, men den här boken tilltalade mig verkligen. Författaren lyckades med att hålla spänningen på hög nivå rakt igenom, visserligen var den lite väl otäck ibland, så jag rekommenderar den inte som kvällsläsning. Däremot en bra bok som semesterläsning, eftersom den även är lättläst.

Betyg 4/5 Kristina Simar