Villa Havsbris

Tre personer sökes för renovering av anrikt kurhotell under två månader. Lön: boende och mat. Krav: du är händig och har ett lätt bagage Sophie återvänder motvilligt till sin barndomsort Skepparkroken när hennes mamma dör. Huset hon har vuxit upp i det gamla kurhotellet Villa Havsbris, som Sophie trodde var sålt tillhör plötsligt henne. Planen att genast återvända till livet i Berlin ställs helt på ända. Villa Havsbris, som har gått i arv i generationer och som under sin storhetstid fylldes av poeter och författare, är nu slitet och nedgånget. Sophie är fast besluten att sälja huset, det väcker alldeles för många minnen till liv. Eftersom hon själv inte är det minsta händig söker hon hantverkare som mot mat och husrum kan ge huset lite av sin forna glans tillbaka. Inom kort flyttar Isak, Martin och Katja in, alla i behov av en paus från sina vanliga liv. Till en början flyter...

Eva Pettersson

2021-09-21

En fint berättad historia med både värme och djup. Vet att jag aldrig blir besviken på Caroline Säfstrands böcker!

2021-08-16

Underbar miljö och intressanta karaktärer. När kommer fortsättningen?

Hanna Kanerfalk

2020-07-09

Mycket mysig feelgood bok. Somrig och ljuvlig berättelse med unika karaktärer. Hittade ett par stavfel som jag inte kunde sluta tänka på och något litet seg ett tag i början, annars en fantastisk bok enligt mig.

Idas Recensioner

2020-07-02

Jag är ett stort fan av Caroline Säfstrands böcker, men denna blev jag besviken på. Villa Havsbris har en lite för långsam handling, och händelserna är inte tillräckligt spännande för att fängsla läsaren. Men bokens karaktärer och relationer är, som alltid i Säfstrands böcker, charmiga och unika.

Boken känns unik med dess handling om “arbete i utbyte mot mat och husrum”, och det är alltid lika intressant att läsa om renoveringar av gamla villor. Jag tycker dock att handlingen hade kunnat bli bättre, speciellt om den hade innehållit fler oväntade vändningar och spännande händelser.

Jag hade höga förväntningar på denna, men tyvärr blev jag besviken. Helheten av boken är bra och unik, men den var samtidigt för enformig för min smak. Jag kan trots detta rekommendera Villa Havsbris till er alla, just för att Caroline Säfstrand är en underbar författare som alltid skapar mysiga och unika berättelser.

2020-04-08

Skulle ha kunnat vara en varm berättelse om vänskap, men lämnar mig med en besk eftersmak och en iskall känsla i kroppen.

”Förklaringen” gör denna bok extra obehaglig.

Rekommenderas inte och speciellt inte för dig som är nybliven förälder.

Brabocker_books

2019-08-21

Sophie som bott i Berlin hela sitt vuxna liv, kommer till Ängelholm för att träffa en advokat då hennes mamma Mona dött. Beskedet advokaten ger henne är överraskande, huset som hennes mamma sa sig ha sålt för 10 år sedan, finns kvar och är nu Sophies. Ett litet hotell med renoveringsbehov. Sophie vill bara renovera och sälja, så hon kan åka tillbaka till Berlin igen. Det är där hennes liv är, inte i Sverige. Hon annonserar efter hantverkare som kan tänkas jobba för mat och husrum, samt tar ut några veckors semester.
In i huset flyttar Isak, en äldre man som målar, Katja, en händig kvinna som behöver miljöombyte samt Martin, en snickare som inte klarar av att ha semester och göra ingenting. Sophie tror att det endast är huset som ska förändras när trion flyttar in, men efter ett tag inser hon att de alla förändras på olika sätt. Alla bär med sig olika typer av sorg samt behov av förändring. Långsamt börjar en vänskap växa fram och hemligheter avslöjas.
Den äldre grannen Ella har skött trädgården i hela sitt liv, vad ska hända med henne då Sophie säljer huset? Ella är döv, men kan läsa på läppar. Innan Sophies mamma dog avslöjade hon något som Ella kunde förstå. Frågan är om det är något som Ella bör berätta vidare till Sophie, eller om hon ska låta hemligheten följa med Mona i graven?
En välskriven bok med trovärdiga karaktärer som berör läsaren. Alla känslor blandas, precis som i verkliga livet. Inget är självklart eller enkelt. Det handlar om livsval, sorg, möjligheter och vänskap, samt lite kärlek. Jag tolkar budskapet i boken som att 'det alltid finns en anledning bakom till att människor är som de är, tänk på det innan du dömer'.

Det finns feelgood och det finns feelgodd och det här är verkligen feelgood på hög nivå. Måste erkänna att tidigare inte läst ngt från författaren innan, Hur har jag kunnat missa det?
En underbar bok som har allt. Fint skriven med otroligt bra beskrivningar kring karaktärer och miljöer. En varm och kärleksfull men även lite sorglig berättelse. När författaren lyckas få få mig som läsare att känna att jag är där och ser miljörerna och känna luften och lukterna då är man skicklig. Rekommenderar att läsa denna underbara bok.

Pia Gummesson

2019-07-19

Caroline Säfstrand har skrivit en skickligt skriven feelgood roman som värmer i själ och hjärta.Rekommenderas varmt.❤️

2019-07-16

”Villa Havsbris” av Caroline Säfstrand är en bok att tycka om! Caroline är väldigt bra på att skapa en miljö och karaktärer som är lätta att tycka om och känna med. Precis som hennes tidigare böcker så blir jag väldigt berörd av hennes berättelse! ”Villa havsbris” är en mäktig och härlig läsupplevelse och det enda negativa är att boken och sidorna tog slut för fort! ”Villa Havsbris” är en berättelse om kärlek, vänskap, familjehemligheter och att hitta tillbaka till sig själv. Caroline är väldigt bra på att beskriva relationer, bygga upp en handling med små pusselbitar och vackra miljöbeskrivningar.

Som hennes tidigare böcker älskar jag även denna. Jag skulle gärna åka till Villa Havsbris och trakterna runt omkring. Det är många känslor som finns kvar hos mig när boken är slut. Jag känner mig väldigt glad att jag har fått läsa denna varma, kärleksfulla och sorgsna berättelse.

Underbar, charmig & gripande!