Vill gå hem

Gardell, Jonas

Det här är berättelsen om två systrar, Rut och Rakel. Rut vet hur allting ska vara att man inte ska elda för kråkorna och inte heller klaga över mörkret utan tända ett ljus istället. I Ruts familj har man tagit bort nyckeln till toaletten, för det finns ingenting att skämmas för. Rakel är hysterika. Den mänskan är rädd för precis allting , fnyser Rut. När Rakels förhållande med hennes älskade Verner kraschar flyr hon till Ruts familj och flyttar in på deras vardagsrumssoffa. I samma ögonblick hon sätter sin fot i det välordnade hemmet faller porslinselefanten från mahognyhyllan, och kriget kan börja. Mellan systrarna står lille Daniel Ruts son tyst, tafatt och blyg, sämst i brännboll, hatar träslöjd, och har blicken redan långt borta i en annan värld.

Tessy .

2014-08-21

Fylld med sorg, en gnutta skön humor och lika fantastisk läsupplevelse som alltid när det är Jonas som har skrivit.

Emma Nordenberg

2011-10-06

Tragisk och fin, som alltid när Jonas skriver

Emelie

2011-08-02

Gardell i all sin charm, men eftersom jag tidigare läst Ett ufo gör entre, En komikers uppväxt och Jenny (då Gardell överträffade sig själv med en så vacker bok) så blir det svårt att överträffa. Lite besviken blev jag till och med, då jag tyckte denna boken påminde om de andra böckerna han skrivit att jag inte blev förvånad ett endaste dugg, spänningen försvann. Men fortfarande bibehåller han charmen med sin humor och karaktärer.. men ja, det kändes som att läsa En komikers uppväxt fast han bytt ut alla namnen på alla. Trist.

Mikaela86

2010-03-07

Jonas Gardell kan sin sak. Boken är mysig och enkel som läses ut fort!

Jonna Österlund

2009-12-05

Tror att detta var den första bok jag läste av Gardell för en herrans massa år sedan. Minns den knappt längre men den gav ju helt klart mersmak!

victoria westermark

2009-09-23

Hjälpte mig genom en kris en gång.