Vilken fin!

En kartongbok med allt det fina som ett barn har omkring sig. På varje uppslag finns tydliga bilder av saker som barn känner igen - hundar, nallar, bilar, blommor, fjärilar, snäckor - och upprepningen Vilken fin! Men det absolut finaste av allt möter läsaren på den allra sista sidan: sin egen spegelbild! Vilken fiiin! Björn Bergenholtz är känd för sina naturböcker, framförallt för serien Känn igen 25 som är storfavorit bland både stora och små. Med Vilken fin! vänder han sig till den yngre publiken. En pekbok att läsa många gånger med någon man tycker om.

Detta är en fin bok för de yngsta barnen där charmen ligger i Bergenholtz’s fantastiska illustrationer. Varje uppslag har ett tema: t.ex bilar, fjärilar, hundraser, blommor med medföljande text ”Vilken fin...”.

Jag älskar bokens flexibla möjligheter men det gäller också att man som förälder är närvarande och tar vara på möjligheterna. Vad är det just ditt barn blir facinerad på varje uppslag? Benämn och samtala kring det! För vissa barn kanske det är färgerna - för barn i en helt annan familj/ålder/sammanhang kanske det istället är samtal kring de olika bilmärkena eller fjärilsarterna som hamnar i fokus. Man kan helt enkelt anpassa boken efter just sitt barns nivå och förutsättningar - det där som föräldrar och närmaste pedagoger vet så bra.
Om man som förälder tar vara på boken och dess fantastiska illustrationer så kan boken absolut vara språkstimulerande.
Om man är skittrött och bara vill läsa en bok pärm till pärm utan att tänka så är inte denna boken rätt val vid det tillfället.