Vilda svanar : tre dttrar av Kina

Chang, Jung

| 1994

Vilda svanar rknas som en modern klassiker om Kina och r en unik blandning av memoarer och historisk gonvittnesskildring. Boken, som blivit en bstsljare i ver 30 lnder med fler n 10 miljoner tryckta exemplar, har varit borta frn den svenska marknaden i flera r, men kommer nu i ny utgva med ett nyskrivet frord av frfattaren. Vilda svanar skildrar tre generationer kvinnors liv i 1900-talets Kina och r en fnglande vittnesbrd om en vldsam epok som innebar stora frndringar och dr politikens inverkan p mnniskors liv var enorm. Det r ocks en inspirerande berttelse om kvinnors liv, om krlek och mod. Jung Chang skriver om sin mormor, som var konkurbin t en krigsherre, om sin mammas kamp som ung idealistisk kommunist och frldrarnas erfarenhet av att tillhra den kommunistiska eliten och svrigheterna de sedan fick under kulturrevolutionen. Sjlv var Chang rdgardist...

Vldigt fascinerande att lsa om flera generationer kinesiska kvinnor och f en inblick i deras den och landets historia. Otroligt mycket elnde som de har genomlevt. Vldigt detaljrik och blir lite mastig ibland.

Ann Simonsson

2017-01-06

Mycket intressan bok.

Zack Simone

2016-11-26

Intressant men aldrig fngslande.

Marita Ryen

2016-09-15

Betyg 3+. Intressant och lrorik historia om tre generationer kvinnor i Kina under 1900-talet. Inte s lttlst.

2016-03-06

Intressant och vldokumenterad. Sanslst att en man kan f med mnniskorna i sitt galna program. Som kan stta ett stort land i skrck. Skrmmande diktatur.

PL *

2015-08-26

Intressant, skrmmande och mycket lrorik bok om Kina och det politiska klimatet dr. Sprket lmnar en hel del i vrigt att nska.

Izabela Kosznik

2015-04-06

Tre generationer kvinnor som lever i Kina , ett land som styrs av diktatur, frfljelser, terror och skrck. Boken r mycket lrorikt , att Kina var kommunistisk land styrd av en diktator var allt jag visste s grna mig var det fngslande lsning.

h4l h4rtl3y

2015-01-02

En bild av ett Kina med hat, hot och frfljelse. Kanske inte stor litteratur, men ett viktigt dokument och frstummande erfarenheter.

r nd frvnad ver hur vl den omfngsrika (innehll och sidor) boken hller ihop.

Anton Bengtsson

2014-10-25

Gripande, intressant och lrorik! Lite fr lng dock, och ibland knner jag mig kllkritisk nr jag lser den

Elin Nilsson

2014-05-20

Bsta jag lst om Kina omvlvande 1900-tal. Tre generationer av kvinnor fr sina rster hrda samtidigt som Kinas historia berttas. Och man inser nnu lite mer hur bisarrt det r att portrttet av Mao alltjmt hnger vid frbjudna stadens ingng.

Maria Jnsson

2013-09-14

Oj s detaljerat om Kinas tid under Mao. Intressant men fr tungt och detaljerat. Lrorikt men utan tempo.

Helena S

2013-07-23

Fantastiskt bra bok som beskriver livsdena hos tre kvinnor - frfattarens mormor, mor och henne sjlv. Historien spnner ver nstan hela nittonhundratalet, och r inte bara en bra generationsroman utan ocks en viktig dokumentr ver Kinas moderna historia. Jag hade lst lite om Kinas historia tidigare, men den personliga vinklingen ger en helt annan dimension till historien och frfattaren r inte rdd att kritisera och bertta obekvma sanningar. Jag lrde mig mycket och fick en djupare frstelse fr det kinesiska samhllet och kulturen. Frutom det historiska perspektivet r boken vrd att lsa fr att den beskriver flera fantastiska och starka personligheter, och starka krleksband inom en familj. Det enda negativa jag har att sga om den r att vissa passager r jobbiga att lsa fr att man blir s ledsen och arg av alla grymheter och orttvisor som mnniskor utsattes fr. Ibland var jag tvungen att ta en paus nr det blev fr tragiskt. Men sammantaget mycket bra bok. Alla borde lsa den.

Siri Mattisson

2013-04-06

Underbar bok.

Teresia Fredriksson

2012-07-05

Under bar bok om tre s olika kvinnoden i ett land som genomgtt en s stor omvlvning.

2012-05-02

Jag inser nr jag lst denna bok hur okunnig jag r om Kinas historia. Det r en intressant och skrmmande lsning. Det jag nd frundras mest ver r hur en stolle som Mao kunde f s mnga anhngare i Kina men kanske nd mer hur det finns mnniskor i vst och tom i Sverige som anser att Mao var en stor ledare och Maos lilla rda ett rttesnre. En av de galnaste berttelserna i boken r nr Mao fr fr sig att grs r kapitalistiskt och borgerligt och stter mnniskor till att grva bort det. n mer skrmmande r hur kan mnniskor g p det? Det enda som gr att boken inte fr en femma r att jag saknar inlevelsen i sprket. Det mrks att det inte r en fullfjdrad frfattare som skrivit boken men berttelsen r strlande.

Karin Norlander

2012-04-06

S mycket jag inte visste och som alla borde veta fr att frst det Kinesiska folket

Elisabeth Karlberg

2011-08-30

En absolut storslagen bok som ger ett bra perspektiv p en frmmande och skrmmande kultur. En bok man bara mste lsa!

Ewa Rosenqvist

2011-07-10

En mycket bra bok. Tyvrr en del svra namn och ord t.ex "Kapitalistvgare", jag lste lnge Kapitalistvgrare och det blev ju helt fel eftersom dom anklagades fr att gilla kapitalismen.

Camilla Jacobsson

2011-05-08

Oerhrt gripade, man br alltid med sig denna historia. Mste lsas!

Joanna Bjrkqvist

2011-05-04

En bok man aldrig glmmer. Tre generationer av kinesiska kvinnor ger en bred och fascinerande bild av ett land som r mycket frmmande och vldigt olikt vrt. Rekommenderas varmt!

Kaleida Lslus

2011-04-05

Gripande, fantastisk!

Josefine Ejebjrk

2011-03-20

Kanske den bsta skildringen jag har lst om Kina under 1900 talet.

Thomas Gamby

2011-02-09

En personlig beskrivning av Kina fre, under och efter kulturrevolutionen.

Lena Floser

2010-09-01

Intressant men en aning lngrandig.

Ingrid Selnes

2010-06-16

En av de bsta och mest omvlvande bcker jag lst. Kanske inte helt historisk korrekt alla gnger, men ursinnigt och personligt berttat. Kinas 1900-talshistoria i populrhistorisk form fr man p kpet.

Janita sundblad

2010-04-10

den hr boken tillhr en av mina favoriter , nr jag lste den fr ett antal r sedan kunde jag knappt slppa den , kommer i hg att jag till och med lste medan jag stekte pannkakor till barnen :)

Inger Mrtenson

2009-11-27

Jag lste boken p 90-talet. En bok om Kina och om generationer om Kina om Kinas utveckling frn bondesamhllets vedermdor fram till kulturrevolutionen.
En otrolig resa...

Victoria G

2009-11-16

"Vilda Svanar" r berttelsen om tre generationer kvinnor i 1900-talets Kina. Deras liv berttar Kinas historia p lttilgngligt och engagerande stt som knns mycket trovrdigt.

Under de frsta tre fjrdedelarna av bokjen var jag beredd att stta en fyra i betyg p den. Jag tyckte den var bra och mycket gripande frn frsta sidan men ur ett rent historiskt perspektiv tyckte jag inte att en bok som exempelvis rekonstruerar hela dialoger ordagrant som frfattaren inte varit nrvarande vid nr de frdes kunde f hgsta betyg. Jag tyckte helt enkelt inte att boken hll fr en kllkritisk granskning. Men fram emot slutet av boken tyckte jag nd att den var s pass bra och trovrdig, frfattaren gr ju faktiskt aldrig ngra ansprk p att boken ska vara ngot annat n skilldringen av hennes och hennes familjs historia (och vem kan d sga att den r felaktig?), s jag bestmde mig nd fr att stta hgsta betyg p den. Det hr r populrhistorisk litteratur nr den r som bst!

Alla er som har lst och gillat den hr boken kan jag tipsa om "The good women of China" av Xinran som ven den beskriver Kinas historia genom kvinnliga levnadsden.

Louise A

2009-11-14

Vilda svanar r en fantastisk bok om 3 kvinnors liv i Kina, under ett 1900-tal som r ljusr ifrn det vi andra upplevt.
Ls grna "Mao - den sanna historien" av Jung Chang innan, d har du alla historiska hndelser bakom det hon beskriver. Det blir ven lttare med alla svra namn.

marita bornefalk

2009-06-30

Finns ven p svenska.
Det brjar komma fler och fler bcker om livet under 1900talet Kina. Genom att flja med tre huvudfigurer genom detta lands historia bygger upp bde insikten i och facinationen fr hur olika livet p olika platser i vrlden under denna tid kan te sig.
Faktaspckad och personligt skildrar frfattaren sin egen sin mor och mormors liv. Du blir omskakad och frundrad nr man inser att man faktiskt levt under samma tid och sjlv kan relatera till sin egen historia.
Mycket lsvrd fr att greppa om landet och ett mste om du har fungeringar p att resa dit.
Vet du inget om landet nr du reser s r det som att resa naken.

En bra skriven bok om tre generationer kvinnor i Kina som spnner mellan tiden nr kvinnor var kurtisaner till dom som var med om Kulturrevolutionen till vr dags demokratitrstande. Frutom en god lsupplevelse fr man Kinahistoria p kpet silat genom olika personer