Vilda gröna ögon

Oates, Joyce Carol

| 2004

Efter succén med "Stor i käften", kommer nu en ny gripande ungdomsroman. Med sedvanlig fascinerande iakttagelseförmåga skildrar Joyce Carol Oates här en familjs upplösning. Barnens lojalitet gentemot föräldrarna får plågsamma konsekvenser när våldet i hemmet blir allt mer märkbart. Pappan (f.d. sportstjärna) är en känd teveprofil, och han utövar sin charm och makt på ett smygande manipulerande sätt. Mamman, som inte kan vara stark nog så att det räcker till åt barnen, lyckas ändå själv ta sig från hemmet och bryter delvis med familjen. Kvar lämnar hon två systrar och familjens hund. Äldsta dottern, Vilda Gröna Ögon, berättar sin, och sin familjs, historia från den dag då hennes värld sattes i gungning tills dagen då det står klart vem som mördade hennes mamma.

Jessica Lindh

2015-01-17

Väldigt bra, gripande bok! En av mina favoriter.

Emma

2014-01-02

Klassisk JCO-roman, fast anpassad för den lite yngre läsaren. En riktigt bra ungdomsbok!

Elisabeth E

2012-10-23

Väldigt bra ungdomsbok!

Emma Utter

2012-08-07

Lite skeptisk till ungdomsgenren började jag läsa, men boken visade sig vara omöjlig att lägga ifrån sig! Som vanligt, en genialiskt konstruerad roman av JCO Att den är en ungdomsroman gör inte att hon sparar på krutet - den tunga klumpen i magen infinner sig som alltid och jag känner igen mig i språket och formatet . Dock tvingar genren JCO att vara lite mer direkt och mindre utsvävande vilket känns en frisk fläkt! Riktigt bra! Dessutom byter hon kust från östra till västra USA! =)

2012-05-30

Känner ett krypande obehag när jag läser. Mycket beroende på pappan i familjen. Antar att det här kommer inte att gå bra. Första boken jag läst av JCO men det kommer att bli fler.

Felicia Dahlqvist

2010-12-03

Medelmåttig. Hade faktiskt förväntat mig mer efter att ha hört så mycket om denne författare. Detta är den första JCO-bok jag läser, men jag vet inte... Mycket sorglig och liksom "jobbig", men långt ifrån ett mästerverk enligt mig.

Astrid Broqvist

2010-05-05

Jag hade absolut ingen aning om vad boken skulle handla om när jag började läsa den. Jag var tvungen att ha en bok i skolan så jag tog första bästa på skolbiblioteket, och oj vad bra den var. Spännande, smart, sorglig, tänkvärd.
Den var lite väl amerikansk här och där tycker jag, men det gör mig inte så mycket eftersom jag gillar high school-böcker. Och när Joyce Carol Oates skriver dem blir det ju inte sämre heller.

Anna Hallqvist

2009-10-12

Vilda gröna ögon är författarens andra ungdomsbok.
Och en bok jag gillar starkt (jag har ju även en förkärlek för författarinnan så..) Men här kan jag känna igen mig. Inte att bli sliten mellan mamma eller pappa eller att behöva välja, men att ikläda sig en annan gestalt, att bli någon annan för att skydda sig. Att skydda sig med ilska..En bok med budskap. En bok med mening. En bok som ger något. En familjetragedi med en svag mor och en manipulerande far. Det är inte långt ifrån högsta betyg.

Snorvalp

2009-08-15

Jag kanske var för ung när jag läste den, men då uppskattade jag den inte i alla fall.