Vild eld

Cleeves, Ann

Helena och Daniel Fleming flyttar med sina barn till den avlägset belägna orten Deltaness på Shetlandsöarna för att få en nystart. Sonen Christopher har autism och föräldrarna hoppas att en mindre skola ska ge honom bättre stöd än han fått på sin förra skola i London. Men familjen märker snart att alla i det lilla samhället inte är lika glada över deras ankomst. Någon skickar Helena små teckningar av en streckgubbe i en snara.Det visar sig att den tidigare ägaren av familjen Flemings nya hus begick självmord genom att hänga sig i ladan på gården. När Emma Shearer, barnflicka hos traktens läkare, hittas hängd i samma lada rubriceras dödsfallet som mord, inte självmord. Inom kort sprids skvallret om hennes förhållande med Daniel som en löpeld, och fallet hamnar på Jimmy Perez bord. Kommer Perez att lyckas hitta Emma Shearers mördare innan familjen Fleming har krossats för alltid?Vild...

2022-11-02

Då var det alltså äntligen dags. Vild eld är den sista delen i kvartetten som blev en oktett. Jag kan ju erkänna att det var med lite bävan jag tog mig an den. Ann Cleeves avslutade den förra kvartetten på ett avskyvärt sätt och frågan var ju om även denna skulle avslutas på lika vidrigt.

Hela serien har, generellt sett, handlat mycket om relationer och så är det även i denna. Kanske till och med lite mer. Nästan samtliga av dem är av den dåliga sorten och då menar jag som i inte hälsosam. Det brukar inte vara något jag gillar, när polisernas privatliv och relationer tar överhanden, men Cleeves gör det mycket, mycket bra. Jag är hela tiden intresserad och nyfiken. För den som ratar deckare så kan jag berätta att i dessa böcker är det i det närmaste blodfritt och lite halvmysigt. Utan att bli mysdeckare.

Nu hoppas jag att Vild eld verkligen är sista delen och att kvartetten inte utökas med ytterligare fyra böcker om några år. Jag kan nog tycka att slutet indikerar att det blir bra för Perez. Det har han gjort sig förtjänt av.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/11/bok-vild-eld-av-ann-cleeves.html

janne lindh

2019-08-12

Inte en så speciellt märkvärdig bok, men det är en helt godkänd krimberättelse med instressanta karaktärer och bra miljöskildring.

Spännande, stark & fängslande!

Y

Yvonne Landell

2019-01-09

Fullkomligt älskar alla de här bäckerna av Ann Cleevs

2018-12-24

Cleeves inleder med att detta är den sista Shetlandsromanen. Synd, för det har varit en mycket givande resa att följa Jimmy Perez´ liv. Miljöskildringen är suverän och har inspirerat till en titt i kartboken för att kolla var dessa öar är belägna - Shetland, Färöarna, Orkneyöarna, Hebriderna. Just nu kan jag det, men tyvärr kommer väl glömskan... Ann Cleeves har gjort en spännande, välskriven och trovärdig serie. Något förvirrande med denna bok är att hans fosterdotter Cassie är nio år, medan hon i TV-serien är i universitetsålder... Sånt får man bortse från. En gripande avslutning på serien blev detta, även mördare kan det vara synd om.

2018-11-07

Jag har svårt att förlika mig med att det är den sista boken om Shetland av Ann Cleeves. Men litar på (hoppas) att hon kommer med någon ny serie snart. Bra och spännande med vacker miljö, precis som vanligt. Läs hela serien!