Vild eld

Cleeves, Ann

Helena och Daniel Fleming flyttar med sina barn till den avlgset belgna orten Deltaness p Shetlandsarna fr att f en nystart. Sonen Christopher har autism och frldrarna hoppas att en mindre skola ska ge honom bttre std n han ftt p sin frra skola i London. Men familjen mrker snart att alla i det lilla samhllet inte r lika glada ver deras ankomst. Ngon skickar Helena sm teckningar av en streckgubbe i en snara.Det visar sig att den tidigare garen av familjen Flemings nya hus begick sjlvmord genom att hnga sig i ladan p grden. Nr Emma Shearer, barnflicka hos traktens lkare, hittas hngd i samma lada rubriceras ddsfallet som mord, inte sjlvmord. Inom kort sprids skvallret om hennes frhllande med Daniel som en lpeld, och fallet hamnar p Jimmy Perez bord. Kommer Perez att lyckas hitta Emma Shearers mrdare innan familjen Fleming har krossats fr alltid?Vild...

2022-11-02

D var det allts ntligen dags. Vild eld r den sista delen i kvartetten som blev en oktett. Jag kan ju erknna att det var med lite bvan jag tog mig an den. Ann Cleeves avslutade den frra kvartetten p ett avskyvrt stt och frgan var ju om ven denna skulle avslutas p lika vidrigt.

Hela serien har, generellt sett, handlat mycket om relationer och s r det ven i denna. Kanske till och med lite mer. Nstan samtliga av dem r av den dliga sorten och d menar jag som i inte hlsosam. Det brukar inte vara ngot jag gillar, nr polisernas privatliv och relationer tar verhanden, men Cleeves gr det mycket, mycket bra. Jag r hela tiden intresserad och nyfiken. Fr den som ratar deckare s kan jag bertta att i dessa bcker r det i det nrmaste blodfritt och lite halvmysigt. Utan att bli mysdeckare.

Nu hoppas jag att Vild eld verkligen r sista delen och att kvartetten inte utkas med ytterligare fyra bcker om ngra r. Jag kan nog tycka att slutet indikerar att det blir bra fr Perez. Det har han gjort sig frtjnt av.

OBS! Detta r en kraftigt frkortad text. Hela finns p min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/11/bok-vild-eld-av-ann-cleeves.html

janne lindh

2019-08-12

Inte en s speciellt mrkvrdig bok, men det r en helt godknd krimberttelse med instressanta karaktrer och bra miljskildring.

Spnnande, stark & fngslande!

Y

Yvonne Landell

2019-01-09

Fullkomligt lskar alla de hr bckerna av Ann Cleevs

2018-12-24

Cleeves inleder med att detta r den sista Shetlandsromanen. Synd, fr det har varit en mycket givande resa att flja Jimmy Perez liv. Miljskildringen r suvern och har inspirerat till en titt i kartboken fr att kolla var dessa ar r belgna - Shetland, Frarna, Orkneyarna, Hebriderna. Just nu kan jag det, men tyvrr kommer vl glmskan... Ann Cleeves har gjort en spnnande, vlskriven och trovrdig serie. Ngot frvirrande med denna bok r att hans fosterdotter Cassie r nio r, medan hon i TV-serien r i universitetslder... Snt fr man bortse frn. En gripande avslutning p serien blev detta, ven mrdare kan det vara synd om.

2018-11-07

Jag har svrt att frlika mig med att det r den sista boken om Shetland av Ann Cleeves. Men litar p (hoppas) att hon kommer med ngon ny serie snart. Bra och spnnande med vacker milj, precis som vanligt. Ls hela serien!