Vilain dessin!

Johanna Thydell

| 2017

Flag from fr

"Dumma teckning!" på franska. Storebror är så bra på att rita. Mint vill vara lika bra, fast helst bättre. Det är bara det att hon inte ens vet vad hon ska rita. Till slut kommer hon på det: snö får det bli. Det är ju en jättebra idé - tills allt går fel. Helt fel. Dumma teckning är en humoristisk berättelse om att vara ett yngre syskon som vill vara stort och duktigt, om ilskan när det inte blir som man tänkt sig - och om glädjen när man lyckas!

4, Vireda Skola

2021-10-07

Bror vad målar du?

hon blir arg för teckningen är dum

bra

Dumma teckning! av Johanna Thydell med illustrationer av Emma Adbåge (Alfabeta, 2017) är en fantastisk bok med hög igenkänningsfaktor. Mints storebror ritar så fint och Mint vill rita minst lika bra. Hon har fått ett fint papper av storebror och får låna hans pennor om hon inte tufsar till dem. Men vad ska hon rita? Hon får inte härma storebror... Det här en bok som jag tror att vi alla kan känna igen oss i. Den tar upp avundsjuka, syskonkärlek och prestationsångest. Fantastiskt charmiga illustrationer som samspelar fint med texten. Barnen på förskolan blev inspirerade efter att vi läst boken till att klippa snöflingor som nu pryder ett fönster vår avdelning. ❄ Dagens boktips! ❄