Vila i frid

Sarenbrant, Sofie

| 2012

En känd skådespelerska hittas medvetslös i kvinnornas tvagningsrum på Yasuragi Hasseludden och kort därefter upptäcks ett äldre par döda i rum 327. Ingen av incidenterna verkar vara annat än olyckor, men hotellchefen Peter Berg och vd:n Nils Wedén får ändå onda aningar. När ytterligare en person avlider på spa-anläggningen, den här gången i de varma källorna utomhus, går det inte att förneka att det måste finnas ett samband mellan dödsfallen. Emma Sköld på Nackapolisens kriminalavdelning kopplas in som ansvarig och hon upptäcker ganska snart att detta inte är något rutinfall.

Marie-Anne Eriksson

2022-09-09

Alltför förutsägbar.

Jan Banan

2021-01-28

Sådär faktiskt! kändes lite amatörmässig.

Angie J

2021-01-08

2020-06-06

Ytterligare en svensk dussindeckare och mycket förutsägbar. Det tog inte många sidor innan åtminstone jag förstod vem som var mördaren. Sarenbrant har dock ett bra driv i berättelsen och hyfsade karaktärsbeskrivningar så jag kan nog tänka mig att lyssna på ytterligare några i denna serie. Stark 2:a

En fantastisk och spännande deckare som rekommenderas att läsa 😄😍📚

Bra bok!

Maria Jacobsson

2019-07-05

Lättläst deckare i spamiljö. Boken är helt klart läsvärd, men tycker att den blir lite ytlig och skulle vilja veta mer om huvudkaraktärerna och deras liv. Språket är enkelt och utan alltför många beskrivningar, men kanske hade det vunnit på lite mer målande språk?
Jag har inte följt Emma Sköld eller ens läst böckerna i rätt ordning, kanske skulle det ha höjt min läsupplevelse?

ElinsBokhylla

2019-03-14

Så fort jag började läsa Vila i Frid så kunde jag inte lägga ner den, en riktig bladvändare. De var friskt att få läsa om en kvinnlig poliskommissarie som faktiskt var bra på det hon gjorde och inte någon larvig karaktär.

En negativ sak var, som oftast är i filmer, böcker och serier, att det skedde så många mord på en och samma plats. Det är lätt att det blir lite larvigt och otroligt men med det sagt så var det bra spänning, dramatik och en del tvistar som gjorde mig intresserad för nästa del i serien!

Sarenbrant skriver på ett väldigt enkelt sätt, dock kan jag uppleva att det är lite väl många karaktärer i början som jag upplever är lite förvirrande. Ibland är färre bättre än mer.

En del författare kan jag uppleva att dem skriver långa, kompakta kapitel som man lätt tröttnar på. Medans Vila i Frid har kortare och lättare kapitel som gör att sidorna bara flyger fram.

Gunilla Pellerina

2019-03-09

Lyssnade på boken.

lia Hellman

2019-03-07

Läste en bit & det känndes som det fattas nåt.

Helena Rasmusson

2019-03-06

Bra m, men lite seg historia! Tar sig på slutet. Intressanta karaktärer!

Elin

2018-10-26

Kändes lite väl påhittat, men med en kul tvist i upplösningen. Ibland hade jag svårt att hålla isär huvudrollen Emma med systern Josefin, vilket kanske tyder på att författaren beskrivit båda deras världar lika mycket.

Therese

2018-06-15

Spännande och omväxlande historia. En riktigt bra deckare. Det är dock något som saknas för att boken ska nå upp till en 5:a i betyg, men kan inte sätta fingret på vad. I vilket fall klart läsvärd och jag kommer definitivt fortsätta med efterföljande böcker i serien.

Emelie Persson

2018-05-24

Jag som läst några av Sarenbrants senare böcker hade nog föväntat mig mer. Det kändes lite förhastat med alla karaktärer och jag hade hoppats på att bekanta mig mer med karaktären Emma Sköld. Dessvärre blev det en ganska ytlig träff som inte medförde så mycket mer. De andra böckerna som "visning pågår" och "Tiggaren" är gelt fantastiska men detta blev ett platt fall. Helt okej men för många karaktärer som inte gav historien nåt och väldigt osannolik.

Sandra Hagelberg

2017-12-29

X

Kim M. Kimselius

2017-12-16

Det här var en ljudbok som definitivt inte gick att sluta lyssna på. Den var spännande från första början, grep tag och hade en oväntad upplösning.

Berättelsen börjar med att en känd skådespelerska hittas medvetslös i kvinnornas del av Yasuragi spa Hasseludden. Jag som älskar spa har ibland känt mig lite olustig när jag varit helt ensam i omklädningsrummet eller poolen, samtidigt som det har varit skönt. Efter att ha lyssnat på den här boken tror jag att jag kommer att tycka det är ännu läskigare att vara ensam på ett spa... För den medvetslösa kvinnan är bara början på en seriemördare som härjar på spaanläggningen.

Detta är första delen om Emma Sköld på Nackapolisens kriminalavdelning. Jag har en osannolik förmåga att alltid lyckas hitta böckerna i fel ordning, vilket innebar att den här boken var en av de sista jag lyssnade på. Men jag hoppas innerligt att det kommer fler böcker om Emma, för de är olidligt spännande! Läs dem!

2017-10-09

Första gången jag lyssnade på den här blev jag inte imponerad. Den här gången fastnade jag rejält. Spännande och trovärdig! Emma Sköld har potential att bli en favorit hos mig!

Marina Pedersen

2016-10-11

Jättebra

Anna Johansson

2016-10-05

En mycket spännande bok med hyfsad fart i handlingen. Intressanta personporträtt & oväntat slut. Kommer fortsätta läsa böckerna i serien.

Lotta Strandberg

2016-06-06

Lite banal och förutsägbar men ändå lite krystad.. Ändå lite kul med Hasseludden där igenkänningsfaktorn är hög. Läser just nu mest för att få bakgrundentill de senare böckerna om Emma Sköld.

Jan Ekström

2016-05-17

En bok utan spänning. Otroligt att Camilla Läckberg rekommenderat den. Dålig beskrivning av miljön

Detta var en bra Deckare =)

ingela haraldsson

2015-06-08

Mycket spännande.

2015-04-25

Pladdrig tunnviktare med tveksam intrig. Ingen mer Sarenbrant för mig.

Lallamen

2015-04-04

Lyssnade på ljudboken och var ute jätteimpad av uppläsaren. Historien var dessutom ganska banal

Anci Bergman

2014-12-28

Bra och lättläst, bra rakt igenom och slutet bjöd på en spänning jag tycker Sofie lyckats med jättebra. Hennes bästa bok tycker jag.

Jenny Majgren

2014-11-16

Tråkig och förutsägbar. Tog mig igenom den mest för att jag inte tycker om oavslutade böcker.
Blir inga fler av hennes böcker.
Att Camilla Läckberg varit hennes mentor gör mig ännu mer tveksam till om jag verkligen ska ge mig på Camillas böcker.

Sussie S

2014-11-07

Har läst några andra böcker av henne förut och jag visste ungefär vad som väntade mig... och så var det också. Lite för långdraget i mitten, annars var boken lättläst och språket flöt bra.

A H

2014-06-18

Väldigt tunn historia. Förutsägbar och inte ens spännande.

2014-03-02

Ingen fullpoängare men den fyllde sitt syfte, dvs några timmars förströelse. Kommer läsa fler av samma författare men hoppas nog att de skärps till lite mer. Främst handlingen och hopknytandet på slutet.

Erica S

2013-09-25

Väldigt bra men lite för långdragen i mitten.

2013-07-07

Bra, men inget mera!

2013-06-05

Lyssnade inte klart, håller ändå konstigt nog på med fjärde boken av henne just nu.

Theresa Gyllander

2013-04-30

"Lite väl mycket". Liknar mer skräck än deckare på slutet. Inte riktigt min smak.

Josefine Andersson

2013-04-01

Spännande och oväntad!

Kenneth Olausson

2013-04-01

Camilla Läckberg, visar det sig, är Sarenbrants mentor. Det säger allt. Lägg dina pengar på något annat är min bestämda rekommendation.

Rasmusmatte .

2013-03-24

Inte den bästa av Sofie Sarenbrant. Alldeles för mycket familjerelationsproblem och svårigheter att bli gravid. Sedan är uppläsaren en katastrof

Maria Klamas

2013-03-10

Jodå det finns mord i denna kriminalhistoria... Folk dör på ett fint SPA... vem kan det vara som gjort det?? är det den mannen i skogen, är det nån i personalen, är det någon utomstående för oss helt oväntad, är det självmord som bara olyckligtvis har sammanfallit... och sen polisen å hennes syster å chefen å chefens chef - jobbigt har de i sina relationer till varandra och till alla andra...
Är boken bra??? Nej nej nej... Hon pratade så fint om den på bokens dag, så jag blev så sugen på att läsa den att jag köpte den... men jisses så platt historia... och förutsägbar... JÄSP! men omslaget är ju snyggt...

2013-02-27

Boken utspelar mellan 5 och 14 februari (med en epilog fem veckor senare) och bara dagen innan upptäckte jag att det var ett gäng som planerade att realtidsläsa den, eller vad man ska kalla det. Sagt och gjort. Det här är den tredje boken jag läser av Sarenbrant och denna är skriven på ungefär samma sätt. Det går undan, det är snabbläst och det finns alltid något att fundera närmare på. Den största utmaningen i det här fallet var nog faktiskt att sluta läsa när dagens avsnitt var slut. Jag ville ju läsa vidare och få veta vad som hänt. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/02/vila-i-frid-av-sofie-sarenbrant.html

Kristina Wiklundh

2012-12-04

Orkar inte ens läsa ut

Cecilia Grip

2012-12-02

En superspännande bok!

Jessica Appelqvist

2012-11-11

Lika bra som hennes första två. Det hände saker hela tiden. Enda minus var att den var lite förutsägbar i slutet.

Carolina E

2012-10-25

Jag tyckte inte så mycket om Sofie Sahrenbrants

två tidigare böcker och jag gillar inte den här mer.

Det som är sämst är nog karaktärerna,

jag får inget intresse för någon

och de väcker ingen som helst sympati.

Sedan har vi det lite udda slutet,

som jag såklart inte ska gå in så mycket mer på.

Det här ska vara den första boken i en serie

om polisen Emma Sköld,

vi får se om jag hänger med på den resan.

Helena Flemström

2012-10-07

Ser fram emot nästa bok

Katrine Berggren

2012-10-05

Ännu en bra bok av Sofie! Snabbläst, spännande o med en lite oväntad twist i slutet. Ser fram emot nästa bok!

Jenny Jansson

2012-09-25

Spännande bok och jag är inte i närheten av att gissa vem mördaren är! Men det känns ändå som jag förväntar mig lite lite mer. Helt klart en mycket läsvärd bok.

Maria Larsson

2012-09-08

Sofie Sarenbrants "Vila i frid" för mina tankar till The Beatles klassiska "Paperback writer". För den personen som har skrivit texten på bokens baksida är utan tvekan ett geni (och förtjänar ett hedersvärt pris för sin prestation).

Jag blir nämligen lovad en handling som verkar oerhört spännande: En känd skådespelerska hittas medvetslös i kvinnornas tvagningsrum på Yasuragi Hasseludden, därefter finner man ett äldre par döda i rum 327, ytterligare en person hittas död i de varma källorna utomhus...

Ja, kort och gott dör folk som flugor på den dyra SPA-anläggningen.

Och en massa mord borde ju vara en "bra" grundpelare i en deckare. Men istället för en spännande jakt på mördaren får jag mycket detaljerat (jag menar verkligen överdrivet mycket) följa poliskvinnan Emmas längtan och kamp efter att bli gravid, hennes systers jobbiga pussel att få ihop arbetsliv och familjeliv, hotellchefen Peter Bergs dåliga samvete över att han flyttat hem sin familj till Sverige igen efter att ha bott i Phoenix i flera år, VD:n Nils Wedéns drickande som börjar eskalera efter en skilsmässa.

Dessa sidohistorier tar så mycket fokus från den verkliga intrigen att man stundtals glömmer bort att det är just en spänningsroman man läser. Texten är väldigt lättläst - man plöjer igenom boken på ett par timmar - och under tidens gång blir det bara mer och mer märkligt. Upplösningen är så absurd att jag slår igen boken med ett skratt. Det är inte någonting man borde göra efter en bok i denna genre - då har man misslyckats fundamentalt.

Ännu mer humoristiskt blir det av att självaste Camilla Läckberg lånat ut sitt namn för pocketbokens upplaga under texten: "Sofie Sarenbrant är det mest spännande stjärnskottet på den svenska deckarscenen idag. Bästa läsningen just nu är utan tvekan ´Vila i frid´".

Om det här är "det mest spännande stjärnskottet" den svenska deckarscenen har att erbjuda idag är vi jäkligt illa ute! Du måste skämta, Camilla!