Vikten av vatten

Shreve, Anita

| 2002

På en liten ö utanför New Hampshires kust skedde 1873 ett brutalt dubbelmord som kom att bli ett av de mest omtalade rättsfallen i USA:s historia. 1995 åker Jean, som är fotograf på en tidning, till samma plats för att göra ett bildreportage om den mytomspunna händelsen. Hon seglar dit tillsammans med sin egen, och sin svågers familj, för att samtidigt unna sig en avkopplande semester.     Men vistelsen på ön blir inte som Jean hade tänkt sig. Ombord på segelbåten dras de två familjerna in i ett spel som får oanade konsekvenser. Öns historia har en ohygglig tendens att upprepa sig … Vikten av vatten är en överraskande och fängslande roman om kärlek, svartsjuka och mord. Marika Lagercrantz uppläsning skapar en tät och intensiv stämning som håller greppet om lyssnaren till sista stund. Uppläsare: Marika Lagercrantz Speltid: ca 9 timmar

2016-03-02

En helt igenom genomtråkig bok, där absolut ingenting lockar mig att lyssna vidare, inte ens uppläsaren. En solklar 1:a!

Marit Edèn

2011-03-15

Mycket fängslande bok med dess båda paralella berättelser. Tycker mycket om Marikas berättarröst.

Elisabeth Grahn

2010-04-13

Jag tycker denna bok är mycket väl skriven, de två parrallella historierna är mycket spännande, speciellt historien i "dåtid"

2010-02-05

Shreve klarar tyvärr inte av att berätta dessa två olika händelser. Det blir för rörigt.

Sara .

2009-09-03

Boken är mycket välskriven men har man inte sett filmen är det nog omöjligt att förstå vad den handlar om.