Vikingarna och oraklet

Falch, Malin

14-åriga Sonja har rest med trollpojken Espen till en magisk plats som heter Jotundalen, en vacker dal fylld av troll och talande djur. Men här bor också vikingar, som tillsammans med det magiska bergsfolket kämpar för att sätta stopp för Espen. Sonjas äventyr blir inte riktigt som hon förväntat sig och hon blir fångad i en dödlig konflikt mellan troll, vikingar och det magiska bergsfolket.

Almunge skola, 4B

2021-12-17

Jag tycker att den är ganska spännande.

Den var väldigt bra men lite tråkig i början men bättre sen!

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-11-18

Bokens titel:norrsken
Bokens författare:Malin falch

Undersök!
Beskriv huvudpersonen:Sonja är en nyfiken flicka.

När och var utspelar sig handlingen:i en dal ien magisk skog

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, faktabok):fantasy,äventyr,vänskap,skräck.
Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet!:Sonja och espen försöker hitta hem och hitta Henrik.

Gissa!
Kom på en fortsättning till boken:det kommer nya vikingar som vill döda troll.

Berätta!
Vad tycker du om boken:boken var spännande och hade en bra handling.

Betygsätt! (1-5 stjärnor)
Mitt betyg:5/5

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-11-16

Bokens titel:norrsken,resan till Jotondalen.
Bokens författare:Malin falch.

Undersök!
Beskriv huvudpersonen:huvudpersonen är en tjej som heter Sonja som är väldigt nyfiken.

När och var utspelar sig handlingen: i ett hus och i en magisk skog med troll och andra varelser.

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, faktabok):fantasy,äventyr och lite skräck och vänskap.

Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet:Sonjas farbror Henrik är ute och tältar och studerar han kom hem till Sonjas konferering då fick hon en broch som tillhörde någon i en magisk värld som kom och hämtade den så när den personen skulle gå följde Sonja med in i en magisk värld.

Gissa!
Kom på en fortsättning till boken:det kommer en ny varelse och förstör.

Berätta!
Vad tycker du om boken:den var jättebra och spännande.

Betygsätt! (1-5 stjärnor)
Mitt betyg:5/5

4A, Vidhögeskolan

2021-10-20

Den var spännande

Jag tycker att den var bra för att den var som en serie och den var spännande. Jag rekommenderar den för folk som gillar magi och troll, men också gillar spänning :)

Bra bok, fast väldigt enkel att läsa. Det är såna här böcker jag gillar att läsa, fast den är väldigt enkel

Klass 4c, Kulturama

2021-09-29

Jag tyckte boken var bra för att den var som en serie tidning fast en då som en bok

Klass 4c, Kulturama

2021-09-28

Jag tyckte boken var spännande och roligt

Jag tyckte att den var bra för att den var spännande.

Jag tyckte att den var bra för att den var spännande.

Hannaskolanklass4

2021-09-16

Den var spännande och lite läskig. Hon bodde hos en rik familj. En bra bok!

Jag tyckte att boken var jättebra därför att den var som en serietidning men ändå lång.

Shazam.se

2021-01-14

I andra delen av Malin Falchs fantastiska serieföljetong Norrsken skruvas temperaturen upp rejält, både när det gäller äventyr och spänning men också i form av ett smärtsamt uppvaknande för Sonja att Jotundalen är en farlig plats, både för henne och alla hon håller kära.

I Vikingarna och oraklet får vi stifta bekantskap med flera nya karaktärer, såsom Hjalmars träl Kjetil som besitter spirande magiska krafter men också oraklets lärling Lotta vars mäktiga magi visar sig vara både en välsignelse men samtidigt ett dödligt hot om man inte passar sig. Just magin är något som genomsyrar hela berättelsen och i andra delen utvecklar Malin Falch sitt redan fängslande världsbygge genom att introducera fjällfolket som kan hantera trolldom och som har klara likheter med norra Nordens ursprungsbefolkning, det vill säga samerna. Vidare får vi reda på att magin finns överallt omkring oss och om man har lite inuti sig, och får rätt träning, så kan man hämta styrka från den när man behöver den, ungefär som Kraften i Star Wars.

Med sin sedvanligt dynamiska tecknarstil och härligt innerliga berättelse fångar Malin Falch åter läsaren i en alldeles underbar serie med nordiska förtecken som jag vet att de flesta barn, och även jag själv, älskar och njuter av i fulla drag.

Gustav 10 år:
Den här boken är bra. Det är som en serietidning fast som bok. Det finns två böcker än så länge. Den handlar om Sonja som lär känna en pojke från en annan värld. Sonja är en tuff tjej men hennes mamma vill att hon ska vara lite lugnare. Illustrationerna är fina och boken är spännande. Ni kommer inte vilja sluta läsa. Inte så mycket text.

Shazam.se

2020-07-08

Den norska serieskaparen Malin Falchs debutserie Nordlys (Norrsken) var från början ett skolprojekt som hon gjorde när hon studerade på Academy of Art University i San Fransisco. Uppgiften var att göra en egen version av en klassisk saga och Malin valde Peter Pan, fast grundad i nordiska sagor och folktro. Norrsken blev sedan en webbserie innan Egmont Norge hörde av sig och ville publicera den. Nu har den blivit en prisbelönad succé i Norge, första boken är översatt till svenska och tanken är att det totalt ska bli åtta böcker. Andra boken, Vikingene og oraklet, gavs ut i Norge 2019 och tredje delen, Kråkesøstrene, dyker upp i mars 2020.

Det är lätt att se inspirationen från Peter Pan i Norrsken, som Peter Pan själv (Espen), Lost Boys (de busiga trollbarnen) och Wendy (Sonja), ja, till och med kapten Krok dyker upp fast i skepnad av den hänsynslöst brutale Hjalmar som tidigare spridit skräck i omgivningen tillsammans med sina vikingar och förlorat sin ena hand i en kamp med Espen och den ständigt vaksamme krokodilen som slukat Kroks hand och är på jakt efter resten av hans lekamen är här fjordens imponerande sjöodjur.

Norrsken är dock mycket mer än en kopia av J.M. Barries original för ön Neverlands motsvarighet, Jotundalen, är en mystisk plats befolkad av troll, talande djur, Näcken och andra varelser ur nordisk mytologi samt norsk eller nordisk folklore. Malin Falch slår an rätt ton redan från början med en fantastisk saga om längtan efter äventyr och fjärran länder och jag är särskilt imponerad av hennes underbart charmerande teckningsstil och en sublim färgläggning som fångar det nordiska ljuset mästerligt.

Gullis lästips

2020-01-06

Resan till Jotundalen är första boken i den grafiska serieromanen i Norrsken~serie som är en magiskt förtrollade fantasy berättelse där nordisk folktro möts i ett spännande Peter Pan-aktigt äventyr bland fjordar och fjäll i en magisk del av nord Norge.

Illustrationerna är förtrollade vackra och skapade i lockande Disneystil med en lättläst och fängslade berättelse.

Det är en fantastiska bok som är svår att lägga ifrån sig när man väl har börjat läsa!