Vikingaguld

I VIKINGAGULD, som är tredje boken efter VIKINGABLOT och VIKINGASILVER i Catharina Ingelman-Sundbergs populära romanserie om den mäktiga vikingatiden, bestämmer sig Estrid för att följa med sin stora kärlek Orfim på resan i österled. Hon ser fram emot att få se nya, exotiska platser men när de anländer till Aldeigjuborg får hon sitt livs chock: Orfim är gift och har barn! Han kräver dock total lydnad och underkastelse av Estrid, något hon inte kan acceptera. Estrid står till sist inte ut och vill återvända till Birka när slavhandlarna dyker upp. Hemma i Birka går Erik kvar och hoppas att Estrid ska återvända till honom. Samtidigt drar det ihop sig till krig. Stormännen är missnöjda med kungen och en enorm fiendeflotta närmar sig. Erik känner sig dragen till trälinnan Ysja, men föga anar han att kung Björn har stora planer för henne.

Anna Florén

2013-07-28

Mycket bra avslutning på en mycket bra trilogi om livet i Birka.... :)

Sofia Åkerberg

2010-03-28

Vad är det som driver historien framåt? Ekonomi, makt, territoriella anspråk? Enligt författaren tycks det primärt vara relationen mellan man och kvinna, gärna med fokus på den köttsliga aspekten av denna relation. Vikingaguld är inte direkt dåligt skriven även om man ibland kan fundera lite kring blandningen av nytt och gammalt språk (ibland ”talte” folk och ibland ”säger” de bara något) och när man väl kommit in historien är den inte alltför svår att följa.

Det märks dock att detta är sista delen i en trilogi eftersom författaren ibland tycks räkna kallt med att läsaren redan har utvecklat en relation med karaktärerna. För min del blev detta mest uppenbart i fallet med Estrid, en person som jag knappt klarade av att konfrontera som påhittad.

Antalet scener i boken som mer eller mindre explicit alluderar på sex borde nästan placera den i tantsnusk-facket och med tanke på att författaren lagt in ett antal starka kvinnokaraktärer och på så sätt skapat en hyfsad genusbalans är bokens heteronormativitet en smula förvånande.

På det stora hela blir dock allt detta sex och alla dessa relationer ganska tröttsamma, istället är det de avslutande stridscenerna som får boken att börja sjunga en smula.