Vikarien

Halling, Thomas

| 2017

Han pratar töntig engelska och ser ut som ett UFO. Han är ju helt hopplös, den där vikarien, tycker hela Los klass. Alltmer desperat försöker vikarien få ordning på den stökiga klassen, men ingen bryr sig. Till sist hamnar Lo i ett läge där hon måste ta ställning: Hur långt kan det gå innan det går för långt?Thomas Hallings serie om Lo fångar på pricken hur det är att växa upp och i full fart närma sig vuxenlivet. Lo och hennes kompisar hamnar i situationer som många unga läsare kommer kunna känna igen sig i och har konflikter med sina föräldrar som de kan identifiera sig med. Det här är böcker som verkligen är skrivna utifrån de unga läsarnas vardag. Serien har fått lovord från BTJ, som skriver såhär: ?Fri från moralkakor blir det en levande text, i litet format ändå fylld av stora känslor.?

Boken handlar om att en vikarie kommer till en stökig klass och alla är inte så snälla mot han. Jag tycker att de som gillar spänning ska läsa denna boken.

Det handlar om en tjej som heter Lo, Los klass har fått en vikarie som ser lite annorlunda ut. Då börjar Los klass skratta och prata strunt om vikarien. Efter det känner Lo att det är hennes fel. Jag tycker det är en bra bok men lite för kort. Rekommenderad ålder 7-10. / Sigge

Det handlar om en vikarie som kommer till en stökig klass och alla i klassen är elaka mot honom men en tjej som heter Lo tycker synd om honom. Jag tyckte boken var bra den va spännande och slutat var riktigt bra. Jag tycker att de som gillar spänning och sånt borde läsa denna boken./Ellie