Viimeinen toivomus

Sapkowski, Andrzej

| 2010

Flag from fi

Viimeinen toivomus on harmaiden alueiden ja hienovaraisten vihjeiden kirja. Stereotyyppejä haastava saaga kartoittaa ihmisyyden rajaseutuja kuin vain tarumaailma parhaimmillaan voi tehdä. Seitsenosaisen Noituri-sarjan arvoituksellinen sankari on Geralt, jonka ammattina on maiden ja mantujen rauhaa häiritsevien hirviöiden ja muiden epäihmisten surmaaminen. Mutta yhtä usein kuin Geralt suojelee ihmisiä varjoissa lymyileviltä kimairoilta, hän joutuu toteamaan vihollisensa taikuuden uhriksi: viatonkin ihminen voi tulla noidutuksi ihmissudeksi, ja kaunein hymy voi kuulua petolliselle vampyyrille. Ihmisyyttä ei voi tunnistaa katsomalla. Noituri-sarjan tenho piilee sen kutkuttavassa, omaperäisessä tyylissä: se on rohkean sanailun ja kuivan huumorin läpäisemä mutta melankolinen, vauhdikas mutta ihmiskuviltaan tinkimätön. Sapkowski hyödyntää saagassaan slaavilaisten kansansatujen maanläheisiä aineksia,...

Hjortronhyllan

2023-08-09

Jag införskaffade den svenska versionen av boken och påbörjade min resa in i fantasivärlden enligt den rekommenderade ordningen på Reddit. Titeln "Witcher" pryder omslaget, men på sidorna vävs en berättelse om en “häxkarl” fylld av alver, dvärgar, drakar och monster. Initialt kändes något skämtsamt, men jag bestämde mig för att ge Geralts svenska yrkestitel en chans. Även översättningen “Jaskier” till riddarsporre borde innefatta någon typ av fängelsestraff eller kanske avhuggning av ett finger.

Boken består av korta kronologiska historier från Witcher-universumet, som enligt min förståelse syftar till att lägga en grund för den större berättelsen om Geralt och Ciri. Karaktärerna är fördjupande och smyckas ofta ut med sina handlingar och intressanta titlar, som oftast reflekterar mer om deras dåd än om deras hjältemod. Världen som skildras är en kall och rå värld, där varelser och monster härjar fritt. Det kan mycket väl bero på att jag tillhör den nischade manliga målgruppen, något som tycks vara avsikten. Det som utmärker boken ligger i dess detaljer, i beskrivningen av hur Geralt besegrar monster av olika slag. Det kräver vetenskap, korrekt material och framför allt en stor dos list och skicklighet.

Att notera är att denna fantasivärld skapades redan 1993 och inte följer den aktuella Netflix-agendan eller adaptionen. Rekommenderas till dig som vill slippa den kalla och grå riktiga världen och kroka arm med en lika grå och elak, fast här finns det magi, dvärgar, alver, mylingar och bröstvårtor som stryks mot… ögonlock?

Helena Häll

2022-01-03

Bra bok! Mycket av boken känns igen i Tv-serien! Bra skriven och lättläst.

Elisabet Berg

2020-01-07

Rolig bok med kvicka oförutsebara dialoger. Visst beskrivs vissa scener som en snuskgubbe är i farten med "flickbröst" (det är kvinnor som beskrivs så varför säga flickbröst, det ger peddovibbar). Men språket boken igenom är lite speciellt, och det passar in i berättarstilen. Som för övrigt är klyftigt översatt till olika dialekter. Nej jag vill läsa mer. Förresten skulle jag inte säga att alla är separata berättelser. De är berättelser berättade från olika tider. Jag tror att om man fortsätter läsa så klarnar helheten mer och mer (jag gissar dock för jag har endast läst denna bok). Rekommenderar boken i alla fall, till människor som gillar rå humor och medeltidsaktiga miljöer.

Nerdy Books

2019-05-04

Jag tyckte att boken var intressant och berättad på ett intressant sätt, eftersom handlingen är uppdelad i sidospår som för handlingen framåt. Samtidigt känner jag dock att det märks att det är en man som har skrivit den, med nakna småflickor och tuttar som hoppar ur klänningar i tid och otid. De "scenerna" känns lite malplacerade och "mekaniska" på nåt sätt. De tillför inte handlingen nånting och jag förstår inte varför de ens är med. Förutom det är boken väldigt bra, en riktig fantasybok med mystiska varelser och en spännande värld!

Jag kommer ge de andra böckerna en chans och hoppas innerligt att alla nakna flickor blir färre och att såna situationer i så fall tillför handlingen något...

Erik Horizon

2018-01-02

Jag tyckte mycket om spelet och blev därför sugen att läsa boken. Blev förvånad över att den var uppdelad i noveller, som olika quests, men de var mycket bra och man förstår att det var tacksamt att göra spel av

elinore järlehag

2017-09-29

Lättläst engelska och riktigt underhållande!
Gillar att varje kapitel är nya historier om vad Geralt tar sig för.
Älskar att de klassiska sagorna finns med, men med en twist. Ex att ”snövit” har siktet på hämnd och död hos dem som ville ha bort henne från slottet.

Anna Jensen

2013-08-29

Som att läsa en fantasybok av Dostojewski. Helt galet. Haha. Men den var mysig, lättläst, rolig.

Emelie A

2012-07-25

Först av allt så är han ju polsk och inte rysk....Jag tror att den här historien kommer göra sig bättre om man läser fortsättningen. Den är inte uppbyggd på ett "traditionellt västerländskt sätt", alltså med en huvudhistoria och sedan flera sidohistorier för att ge struktur, utan nästan hela boken är småhistorier och den riktiga historien (enligt baksidetexten) får man inte läsa om förrän man kommer till de allra sista sidorna i boken. Kommer i alla fall att läsa den andra boken också innan jag ger upp för att se om jag tycker att det börjar arta sig.

Gunilla Jönsson

2011-08-09

Orkade inte ens läsa ut den. Hur fånig som helst. Snövit och de sju dvärgarna i rysk tappning var ju inte någon hit precis!

D

Daniel Majling

2011-07-06

Lättsamt och underhållande fantasy.

Lena Floser

2011-05-24

Lättsam fantasy med många sagoreferenser och sånt gillar ju jag men den här var alltför lättviktig och hattig för att kunna få något högt betyg, det blev helt enkelt aldrig spännande.

Jag läste över halva boken men nu ger jag upp den för den är verkligen inte alls bra tycker jag men jag hoppas att någon annan kan ge den ett annat betyg.
Jag hade verkligen sett fram emot denna bok men där fick jag. :(

Simon Håkansson

2010-04-18

Gillade verkligen det här! Tyckte att det här fantasy-universumet kändes väldigt mogen. Lär läsa alla framtida översättningar på verk signerade Sapkowski (så länge de berör Geralt). Något att klaga på? Lite rörig till en början tyckte jag, annars var det här spännande och riktigt bra! 4+