Vigilante

Roman, Andreas

| 2006

Jag gav några snorungar stryk vid skolans busshållplats i dag, säger jag. Pappa slutar äta och tittar på mig. Mamma höjer ögonbrynen medan hon dricker. Malin får ur sig en kvävd fnissning. Det är sant, fortsätter jag. Dom stod och knuffade runt en stackars kille, så jag stannade bilen och gav dom en omgång. Det blir tyst runt middagsbordet. Sedan skrattar pappa högt, mamma ler lite och Malin bara skakar på huvudet. Inga skuggor skingras men vi börjar åtminstone småprata, även om det hela tiden känns spänt. Marcus lever ett till synes lugnt liv med familj, flickvän och ett bra jobb. Men när hösten intar Göteborg är det något som börjar gro i honom, en irritation som blir allt svårare att hantera. Det är så många idioter som går lösa, så mycket meningslös förljugenhet och dumhet. När Marcus till slut låter fördämningarna brista och går till handling riskerar han...

2024-01-20

Det får ju inte bli för puttenuttigt, för länge, så kändes det efter både julböcker och julfilmer. Alltså började jag läsa Vigilante. Trots att jag egentligen tänkt spara den till vår tripp till Göteborg, eftersom boken utspelar sig där. Så kan det bli ibland, men jag har ju många fler som kan läsas där.

Den här boken kom ut 2006, men den är faktiskt mer aktuell än någonsin. I dag, när alla tycker sig ha rätt att göra precis vad de vill. Att de bara har rättigheter, men inga skyldigheter. Vad händer egentligen när någon slutar att spela efter samhällets regler? Ja, det ser vi ju egentligen svaret på varenda dag, i stort sett. Precis så här blir det när alla bara bryr sig om sig själva.

När Vigilante är slut så är det många trådar som är oknutna, men egentligen stör det inte alltför mycket. Boken är bättre i början, under uppbyggnadsfasen, än mot slutet, när det mesta spårar ut. Mycket att fundera över finns det i alla fall.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2024/01/bok-vigilante-av-andreas-roman.html

Mycket bra, helt i min smak! Fast det var ett par saker jag inte förstod, som inte fick sin förklaring. Frustrerande!

Nä....inget för mig....helt ok i början men spårar ur mot slutet

Tomas Karlsson

2012-01-22

Blev svår att betygsätta, stark trea eller svag fyra...

Intressant mörk historia med bra driv, även om jag inte riktigt tycker att Roman fick ihop det helt klockrent,är den ändå läsvärd

Lena Floser

2011-09-03

Mycket spännande och tänkvärt. Slut är väl inte det Roman är bäst på men jag tycker nog att han knyter ihop säcken bättre i den boken än i vissa andra av hans böcker.

Skrotmagnet

2011-03-05

Marcus har fått nog av alla irriterande människor i sin omgivning. Han har fått nog av en viss idiot i dokusåpan Penthouse, människorna som spottar på golvet i spårvagnen, idioterna på hans jobb som aldrig kan prata om något vettigt..kort sagt, alla som borde veta bättre. Alla som -enligt honom- "borde skärpa sig".

Marcus blir en vigilante, en självutnämnd hämnare (i stil med seriefiguren The Punisher) som ska straffa alla dessa idioter. Inte bara vardagssyndarna, utan även de grövre gärningsmännen -våldtäktsmän, hustrumisshandlare, knarklangare, torskar..alla förtjänar de att straffas av Marcus och hans slagträ.

En mycket tankeväckande thriller där man själv som läsare får ta ställning flera gånger. Hur reagerar jag själv ifall någon tränger sig före i bankomatkön och varför? Varför reagerar inte folk när någon beter sig bråkigt "in public", mer än att kanske ge några förstulna blickar åt det hållet?
Vad är rätt och fel i den här boken? Vad blir konsekvenserna?

Adios Flamingo

2010-11-06

Mycket bra, NÄSTAN hela vägen. Sista delen är snabbt ihopkastad känns det som, och flera trådar hänger lösa när boken är slut. Synd på en annars bra bok som hade blivit en fyra om det inte vore för de ganska dåliga sista kapitlen.

Katarina Michnik

2010-09-29

Bokens första del var klart godkänd, men slutet var tyvärr alltför slarvigt hopsytt.

Victoria Wu

2009-06-22

Asgrym bok! Den triggar ens inre vigilant (om man har någon)

Marianne Skoglund

2009-06-11

Tyvärr gillade jag den inte även om jag ville göra det. För tunt, för spretigt, svårt att känna något för huvudpersonen. En god idé som inte höll hela vägen.