Vidunderbarn

Jacobsen, Roy

| 2009

Flag from no

Bokhandlerprisen tildelt Roy Jacobsen Norske bokhandlere har stemt fram Roy Jacobsens roman «Vidunderbarn» til å bli vinner av årets Bokhandlerpris. Det er dermed andre gang Jacobsen får denne prisen. Forrige gang var i 1991, for «Seierherrene».Det begynner den dagen en mystisk liten halvsøster ankommer mutters alene med Grorudbussen, med en atomladning i en lyseblå koffert.Vi er i Berlinmurens og President Kennedys og Jurij Gagarins år. Finn bor alene med moren sin i en blokkleilighet på Årvoll i Oslo. Livet er elektrisk, vakkert og hardhendt sosialdemokratisk. Finn er lojal, opptatt av at regler skal følges. Men hos moren, som i hans øyne alltid har vært selve grunnfjellet, sporer han nå plutselige tegn på svakhet og gåtefull vingling.Med denne sterke barndomsskildringen viser Roy Jacobsen at det å være barn både er fantastisk fint og livsfarlig. Se reklamefilmen for "Vidunderbarn" her:...

Irene D.

2013-02-03

Lättläst o. allmänt mystrevlig.

Merja A

2012-05-11

Det har varit väldigt trevligt att lyssna på "Underbarn" som radioföljetong.
Finn och hans mamma har en härlig gemenskap tills tillvaron ändras rejält. Halvsystern Linda flyttar in samt en hyresgäst av manligt kön. Väldigt bra uppläsning av skådesspelaren Jonas Kruse.

Ulla Englund

2012-04-29

Jag har lyssnat på denna utmärkta barndomskildring (och uppläsning!) från 60-talet via sr.se/radioföljetongen. Roy Jacobsen är en intressant författare.

Annimoure Nilsson

2011-12-27

Välskriven. Fina formuleringar...men...precis när jag tror jag "greppat" Finn och hans relation till sin mor och halvsyster...så försvinner känslan av samband. Det tar en ny vändning, i alla fall som det känns. Den gav mig en känsla av "obehag" och jag känner inte att jag efteråt förstår mig på någon av karaktärerna. Jag känner mig helt förvirrad.

Fick tyvärr inte nåt riktigt grepp om denna bok...kan inte säga att den hade nån röd tråd i sig..

Bea Skiöld

2011-04-03

Välskriven, lättläst bok som man både skrattar och gråter till. Rekommenderas!

Ingrid Selnes

2010-03-10

Ljus barndomsskildring men med små stänk av bitterhet. Hög nostalgifaktor för mig som är jämngammal med författaren och uppvuxen samma i en annan Osloförort.