Vidunder på Arlanda

Olczak, Martin

Om någon för ett par dagar sedan hade sagt till Jack att han skulle åka till Norrland i en gammal skrotbil, tillsammans med en trollunge, skulle han nog ha trott att det var ett skämt. Men nu sitter han där, i skrotbilen, med moster Betty, vätten Rurik och trollungen Nåni, på väg till grottan där det ökända trollet Bergadrottningen bor. Allt pekar nämligen på att det är hon som har kidnappat Jacks lillasyster Ebba. Fast det verkar som om någon, eller några, tänker ställa till med vilken katastrof som helst för att Jack och hans vänner inte ska komma fram. Vidunder på Arlanda är den tredje, spännande delen i serien Legenden om Jack. Böckerna om Jack är perfekta att läsa själv: lagom långa, högt tempo och cliffhangers som gör att man bara måste läsa vidare. Anna Sandlers bilder ger liv åt fantastiska varelser och spännande miljöer! Jack-fans över hela landet väntar nu ivrigt på...

Den var helt ok. Jag rekommenderar boken till folk som gillar spänning och fantasi.

Boken var väldigt bra!

Jag skyndar genom Arlanda det var så mycket folk, jag letar och mamma viska in orden som öppna. För det finns ju en hemlighet som ... Jag tycker att det är en bra bok!!!🤩

Klass 4C, Ryaskolan

2021-09-29

Det handlar om troll och en pojke som heter Jack och hans lillasyster Ebba som är fången i järngruvan. Boken var bra!

Jag rekommenderar boken till någon som gillar spännande böcker.

Detta är den femtonde boken om Jack - en trolldomskunnig pojke som blir indragen i diverse magiska äventyr.
Under dessa stiftar han bekantskap med olika väsen från den nordiska folktron.
Sen tidigare finns tre stycken äventyrsserier i sviter om fyra böcker i varje. ”Vidunder på Arlanda” är alltså del 3 i fjärde serien ”Legenden om Jack”.
Har ni inte läst Jack-serien innan rekommenderar jag att ni börjar från början med boken ”Trolldom i Gamla Stan”.

Varning! Denna recension innehåller en del spoilers om man inte läst från början. Jag har högläst alla böckerna tillsammans med A (9,5 år) och vi älskar dem! Så missa inte denna fina serie som passar från ca 5-6 år och uppåt 10-11 år enligt oss.
I ”Vidunder på Arlanda” letar Jack vidare efter sina föräldrar och lillasyster Ebba i sällskap med trollungen Nåni, faster Betty och vätten Rurik. Trollungen Nåni är en bortbyting som tagit lillasyster Ebbas plats.

Nu vet de att lillasyster Ebba hålls fången av trolldrottningen längst ner i Kirunas järngruva. Men färden dit blir svårare än väntat när trollen (och deras allierade) försöker hindra dem. Och går det verkligen att lita på Nåni?

Jag högläste boken för A (9,5 år) och vi har som sagt uppskattat alla Jack-böcker.
Boken har en spännande historia med inslag från folktron.
Anna Sandler har illustrerat ett antal bilder till boken i svartvitt. Där är det fint hur hennes bilder verkligen följer stämningen i boken. Boken är genomgående välskriven och behaglig att högläsa. Denna bok högläses/läses i ett nafs av såväl vuxna som barn.

Stor tumme upp för Jack-böckerna och vi ser fram emot att läsa upplösningen i ”Troll i järngruvan” som kommer i oktober