Vid Grand Central Station där satt jag och grät

Smart, Elisabeth

| 1987

Victoire Marcel

2015-10-19

Språket är alldeles förtrollande vackert, ibland känns det mer som att läsa poesi än prosa. Språket är tyvärr i princip hela behållningen - men vilken behållning sedan! - eftersom själva berättelsen är lite... Visst är den sorglig, men jag tycker inte om hur den älskade är satt på piedestal, självuppoffringen känns både självdestruktiv och självupptagen på samma gång.

emilie johansson

2015-05-10

Brustet hjärta overload.

Elin Brandlöv

2012-01-10

Hjärtgripande vackert språk, men till slut blir det bara för mycket av allt självuppoffrande kvinnoförakt. Ranelid on speed.

2010-06-11

Kom ut första gången 1945. "Inte Gud, men fladdermössen och en spindel som väver min skuld håller sitt rendezvous med mig, och skammen kopulerar med varenda septemberfluga." Orden är för mig en barriär mot uppleva nåt som helst vid läsningen.

Margareta Ekelund

2010-05-13

En stor läsupplevelse i min ungdom. Tål den att läsas om? Bara titeln... En av de vackraste jag vet.

Kenneth Olausson

2010-02-26

Jag kommer ihåg den som inte bara bra utan också hjärtknipande. Men inte heller den för en omläsning inte - antagligen har man blivit för gammal, trött och cynisk. Eller så har helt enkelt de egna kraven på vad som är bra littertur påtagligt skärpts genom ären.

Boklisa NN

2010-02-17

En kärlekshistoria utan sans och förnuft men fullkomligt logisk för den som vågar älska. Glömmer den aldrig.