Vi vet nog vem du är

Dahlin, Doris

| 2008

Grace tycker om att sjunka ner i favoritfåtöljen, svepa sin mohairfilt om sig och tänka på hur bra det har gått för henne. Men ändå överfalls hon allt oftare av en längtan att tilltala någon i hissen på väg upp till lägenheten och berätta att hon sover allt sämre om nätterna, att hon blir alltmer desperat. Att hon ligger vaken och planerar hur hon ska straffa fröken Wikström för allt ont hon gjort Anna. Anna som nu sitter i snabbköpskassan och hatar sitt arbete och sitt liv. Hon som aldrig kan glömma fröken Wikströms hånfullheter och smällande pekpinne. När deras gamla skolkamrat Conny Johansson mördas kommer det förflutna ikapp. Och allt det vi läsare trott oss förstå om Grace och Anna och deras relation förändras. Vi vet nog vem du är är en berättelse om två kvinnor, barndomens trauman och om hur människor behandlas i arbetslivet. Den handlar om skuld och skam och allt det...

Lilian Lidforss

2015-05-06

Bra!

2015-03-24

Det är lätt att tillverka tidsinställda bomber av människor. Med tillräckligt många kränkningar, med smärta och likgiltighet är det endast en sak vi kan veta. En dag briserar de.

Grace älskar att sjunka ner i favoritfåtöljen, svepa mohairfilten om sig och tänka på hur bra det har gått för henne. Ändå överfalls hon allt oftare av en längtan att tilltala någon i hissen på väg upp till lägenheten och berätta att hon sover allt sämre om nätterna, att hon håller på att bli alltmer desperat. Att hon ligger vaken och planerar hur hon ska straffa fröken Wickström för det hon gjort Anna.
Anna som nu sitter i snabbköpskassan och hatar sitt arbete och liv. Hon som aldrig kan glömma fröken Wickströms hånfullheter och smällande pekpinne. När Anna och Graces gamla skolkamrat mördas kommer det förflutna ikapp dem och deras relation förändras i ett slag.

Det här är en väldigt stark och gripande roman som verkligen berör på ett rent psykologiskt plan. Jag har läst och lyssnat på den här boken fyra gånger de senaste fyra åren och vare gång hittar jag överraskande nog något nytt. Mest av allt handlar det om arbetslivets trauma, när jobbet tar all kraft ifrån en och allt man till slut känner för att göra, är att skrika. Det känner jag mer än väl igen mig i.

En stark & gripande roman som jag varmt kan rekommendera!

2014-10-19

Otroligt stark och gripande roman. Om barndomens trauman som på gamla dagar kommer upp i ljuset. På ett psykologiskt plan tyckte jag att den var bitvis riktigt otäck eftersom den är såpass realistisk! Dessutom väldigt välskriven, och med en underbar professionell uppläsning av Gunilla Nyroos! Kan varmt rekommendera den här lilla pärlan!