Vi tolererar inga förlorare : klanen Kennedy

Vi tolererar inga förlorare. Det var på den grunden som Joseph P Kennedy byggde sin familjedynasti. Och han insåg att pengar är vägen till framgång, först på Wall Street och i filmindustrin med Gloria Swanson, sedan i politiken. Charmfull, skrupelfri och hänsynslös jagade han den makt och det inflytande som berövats honom av de förnämsta släkterna i hemstaden Boston. Revanschlusten blev drivkraften också för hustrun Rose och de nio barnen. När Joseph P Kennedy inte lyckats med en politisk karriär ställdes kravet på den äldste sonen att bli USA:s president. Men när han omkommit i andra världskrigets slutskede överfördes ambitionen på den näst äldste sonen John F Kennedy. Och när han mördats som president gick uppgiften vidare till näste son Robert som sköts ihjäl just som han var på väg att nå Vita huset. För att lämnas vidare till den yngste sonen Ted som inte klarade av att bli president...

Izabela Horn

2019-07-26

Riktigt bra bok, dokumentär roman om klanen Kennedy skriven av en svensk författare. Jag kunde inte sluta läsa, i boken får vi inblick i hur världs eliten lever. Att man kan skapa en president men det krävs pengar, inflytande och en plan från att barnbenen.
Jag har inte vetat mycket om Kennedy innan jag började läsa boken, men Britt-Marie Mattson berättar från grunden och tar med alla familjemedlemmar. Många andra kända namn på politiker, skådespelare mm figurerar i boken och jag har använt mig av googel för att ännu bättre se allt framför mig.

Sara Höglund

2019-04-20

Intressant om Kennedys liv

PL *

2016-06-15

Intressant men inte så bra skriven. Mycket hopp i tiden fram och tillbaka, och mycket politik, men det var ganska väntat.

Rasmusmatte .

2014-12-28

Mycket bra och välskriven bok

emilie johansson

2014-11-08

Fin skildring.

Anders Bäck

2013-10-25

Första halvan en fyra, andra halvan en två så det får bli tre stjärnor.

AnnaMaria Dahlén

2011-12-30

Mattsson borde avstå från att försöka skildra genom skönlitterärt skrivande

Michaela Schuller

2011-11-22

Mycket bra, fick en helt ny inblick i den familjen som man alltid varit nyfiken på. Lite långrandig ibland men helheten är bra.

O

Oscar Rooth