Vi är lajon!

Mattsson, Jens

Lillebror och storebror har världens bästa lek ihop. De är farliga lajon på savannen. En dag blir storebror sjuk och orkar bara ryta lite svagt när lillebror vill leka. Men lajon vill inte sitta fast i några slangar och på sjukhuset finns det gott om byten. Gubbflodhästar i pyjamas och tantzebror med rullator lever farligt när bröderna går på jakt igen. Ömsint, humoristiskt och hjärtskärande vackert om den helande leken och om kärleken mellan två bröder.

Oj vilken fantastisk bok! Härliga detaljrika illustrationer till en text som beskriver brödernas kärlek till varandra så väl. De leker att de är lajon och träffar olika djur. En dag får lillebror ont i magen och han blir sjuk. Det framgår inte förrän i slutet vad han är för sjuk (cancer) och när man kommer till den delen så rann tårarna på mig som mamma. Innan dess skildras det mesta med humor och kärlek. Läs boken bara läs den!

Vi är lajon handlar om två bröder. De leker ofta lajon och jagar gaseller och gnuer på savannen. Men en dag har lillebror rejält ont i magen och hamnar på sjukhus.
Med varm och kärleksfull hand skildrar författaren denna fina historia som går rakt in i hjärtat. Både jag och sonen blir väldigt berörda av berättelsen om de två brorsorna och deras starka gemenskap. Berättelsen är sorglig när den skildrar lillebrors sjukdom men samtidigt inger den hopp. För barn som själva blivit drabbade av sjukdom och har tvingats ligga på sjukhus eller för de barn som har syskon i samma sits, bjuder boken på hög igenkänning och även lite tröst att de inte är ensamma om sin upplevelse. Boken inbjuder till samtal om sjukdom och sjukhus och det märktes på sonen som hade många tankar om ämnet. Mitt i det sorgliga är det en lekfull berättelse som debutanten Jens målar upp och den matchas fint av Jennys härliga illustrationer! Vi är lajon riktas mot ålder 3-6 år och läses med fördel som högläsningsbok tillsammans med en vuxen för att kunna fånga upp alla tankar som dyker upp!