Vi är lajon!

Mattsson, Jens

Lillebror och storebror har världens bästa lek ihop. De är farliga lajon på savannen. En dag blir storebror sjuk och orkar bara ryta lite svagt när lillebror vill leka. Men lajon vill inte sitta fast i några slangar och på sjukhuset finns det gott om byten. Gubbflodhästar i pyjamas och tantzebror med rullator lever farligt när bröderna går på jakt igen. Ömsint, humoristiskt och hjärtskärande vackert om den helande leken och om kärleken mellan två bröder.

Rebecka Nyman

2020-11-30

En väldigt fin och känslomässig bok som jag kommer att läsa mycket till mitt syskonbarn när det alldeles strax kommer till världen. Boken riktas mest mot barn som är 3-6 år. Både bilder och text är fina och berör. Mycket är tänkt att skapa en diskussion om allvarligare saker men på ett litet mer lättsamt sätt. Ett öppet slut lämnar plats för både glädje och sorg. Jag tycker vissa bitar känns lite väl allvarsamma för den åldern men å andra sidan är det bra att vi börjar våga diskutera, även med dem minsta, om sjukdomar osv.

Oj vilken fantastisk bok! Härliga detaljrika illustrationer till en text som beskriver brödernas kärlek till varandra så väl. De leker att de är lajon och träffar olika djur. En dag får lillebror ont i magen och han blir sjuk. Det framgår inte förrän i slutet vad han är för sjuk (cancer) och när man kommer till den delen så rann tårarna på mig som mamma. Innan dess skildras det mesta med humor och kärlek. Läs boken bara läs den!