Vi pynter oss med horn

Sandemose, Aksel

| 1996

Flag from no

Vi pynter oss med horn er beretningen om seks menn på en liten seilskute fra Bergen. Seks menn uten kvinner. Det er tidlig sommer 1914. Skonnerten Fulton går fra Bergen til Island, og videre til Sct. Johns.Sjømennenes samtaler er preget av råskap og praleri om mannlige bragder. Innimellom blir presten Johannes prylt nesten i hjel. Likevel er det gjort plass til de indre kontrastene hos hver og en av mennene på skuta. Alle bærer på hemmeligheter og mer forsonlige egenskaper enn det som kommer ut gjennom munn og muskler.

Philip Stenström

2018-10-21

Ombord på segelskutan Fulton får läsaren stifta bekantskap med en ganska udda skeppsbesättning. Gullhästen, Prästen, Bjarne, Claes och Kocken. Dessa män lever alla tätt inpå varandra och måste dagligen tampas med sina bördor och meningsskiljaktigheter. Det uppstår stunder av osämja och handgemäng, men också stunder av skratt och vänskap. Det är en spännande och omtumlande värld, som öppnar upp sig för läsaren, ombord på skutan Fulton.

Aksel Sandemose, författaren till romanen Vi pryder oss med horn, var en berest man som seglade en stor del av sin ungdom på världshaven. Och från sina resor berättar och belyser han i följande roman, som utspelar sig år 1914, om människors laster och fröjder ombord på en segelskuta.

Vi bär alla våra tillkortakommanden och sjukdomar. Vi pynter oss med laster och fröjder oss framför spegeln. I filosofiska och intressanta skildringar av skeppsbesättningen ombord på Fulton får läsaren bekanta sig med människors främsta laster och sorger. Genom olika händelser och bemötanden på en trång skuta avslöjar besättningsmännen deras svagheter för varandra. De kantas av könshunger på öppet hav. De törstar efter alkoholruset för att stilla deras sinnen och ångest. Deras själsliga nöd och svartsjuka spiller över på dem sinsemellan. På gungande däck förtäljs alla dessa människoöden genom olika anekdoter och lustiga, men också grymma, stunder. Det är starka, friska skildringar som lämnar djupa intryck om människors tyngsta laster i livet. Det är en innerlig fröjd för kropp och själ att läsa Vi pryder oss med horn.