Vi möts på museet

Youngson, Anne

Ibland behövs det något oväntat för att verkligen börja fundera över vem du är. När Tina Hopgood skriver ett brev till en man hon aldrig mött förväntar hon sig inte att få svar. När Anders Larsen, en ensam museiintendent i Danmark svarar, förväntar han sig inte heller att höra något tillbaka. Båda är på jakt efter något nytt i sitt liv, men vad? Anders har nyligen förlorat sin fru och tappat tron på framtiden. Tina är fångad i ett äktenskap där gnistan sedan länge är försvunnen. Trevande och försiktigt börjar de brevväxla, de delar historier om glädje, oro och livet i största allmänhet. Men en dag upphör breven från Tina att komma och Anders tappar nästan fotfästet.

Sarah

2019-02-06

Ovanlig bok om två äldre personer som brevväxlar. Lite seg men bra skriven.

2019-01-21

Hela boken består alltså av brev mellan två personer. Och via de här breven lär vi känna både Tina och Anders och deras liv i olika länder. Det är en väldigt varm och bra bok. Underbart språk och jag vill bara fortsätta läsa. Rekommenderas.

2018-12-01

Kan tyckas tråkigt att läsa brev efter brev mellan två personer. Det är det inte!
Breven, tankarna de utväxlar blir till en annorlunda vänskap.
I början var det svårt att ta till sig brevväxlingen, men man drogs in mer och mer. Vacker, medmänsklig och artig konversation som berör.

2018-11-15

Vardaglig, varm och mänsklig roman skriven i brevform. Jag läser gärna fler böcker av Anne Youngson! Mycket bra uppläsare dessutom!
Slutbetyg, en 4:a!

2018-08-23

Engelska Tina skriver till en man hon aldrig mött. Inte trodde hon att någon skulle svara på brevet. Men Anders, en ensam museiintendent i Danmark svarar och förväntar sig inte heller något svar tillbaka. Båda söker efter något annat i livet, utan att veta exakt vad. 🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴
Vi möts på museet är en varm roman om Tina och Anders, som via breven får en djup vänskap. På förhand kan man tro att en bok som bara innehåller brev mellan två personer, kan vara tråkig att läsa. Men oj så fel det är! Via dessa brev får vi följa Tina och Anders lite trevande start utvecklas till djup vänskap. I breven de skickar, öppnar de sig så småningom helt för varandra och berättar saker de inte berättat för andra nära. Det är underbar läsning, jag dras med i deras liv och njuter av att få följa utvecklingen i deras liv. Jag gillar de målande beskrivningarna av livet på landet och alla trovärdiga detaljer som finns med. Det här är en bok som jag läste från pärm till pärm i ett svep, den är oerhört lätt- och snabbläst. Vilken mysig debutroman författaren har skrivit! Jag hoppas verkligen att Anne fortsätter skriva böcker som vi kan få njuta av.

Jag gillar verkligen att få en historia i brevform, det är väldigt skickligt att få till det så bra så att man liksom ser historien framför sig. Men med den "lilla" informationen som man kan skriva ner i ett brev. Jag tyckte väldigt mycket om den och tänker på författaren Anna Youngson som kommer ut med sin debutroman i 70-årsåldern! Fantastiskt!