Vi måste till jobbet

Lindenbaum, Pija

Det är jag och Musse och Elin i rummet. Det är jag som har en isbjörn på mej. Vi måste lägga Ungen i sängen. Han gnäller och är jobbig. Men han ska sova för vi måste till jobbet.I Vi måste till jobbet får vi följa tre barns lek, från rummet ut i den vida världen -- till sjukhuset, snabbköpet och skogen. Det är en lek som ibland är våghalsig, ofta rolig och alltid på allvar. Bland annat måste barnen operera en patient. Operationen går som den ska och patienten skuttar frisk iväg, men vad ska dom göra med allt blod? Ge det till vargarna, såklart!Pija Lindenbaums bilderböcker bottnar alltid i barnens blick. Leken är drastisk och vi får vara med om såväl bilkörning i racerfart som nedbrottning av en elak häxa! En oförglömlig bilderboksupplevelse för barn och vuxna.

I boken får vi följa tre barn som ger sig in i lekens värld. Utifrån från deras lekupplevelse får vi följa med på ett ovanligt äventyr. De kör bil till jobbet, jobbar på sjukhus, handlar osv.
Lindenbaum fångar lekens värld på ett fint sätt samtidigt som hon tar den på allvar.
Min treåring fullkomligt älskar denna boken och vi har läst den hur många gånger som helst. När hon upptäckte mig i sängen skrivandes på recensionen fick jag pausa för att läsa ”Vi måste till jobbet” fyra gånger på raken för henne. Hon gillar speciellt mycket när barnen grillar marshmallows vid elden bredvid vindskyddet - samtidigt som man ser häxan smyga sig på från skogen!

Illustrationerna är som vanligt av Lindenbaum välarbetade och genomtänkta utifrån ett barnperspektiv.
När barnen kör bil genom staden ser vi hur alla invånare är barn eller djur (gosedjur?). Tiggaren i gatuhörnet, chauffören i mötande bilen eller surgubben som hytter mot barnens bil under deras vansinnesfärd. Ja, alla är barn. En annan rolig detalj är att uppslagens färgtema skiftar när barnen byter lek. T.ex i affären så är världen illustrerade i röda nyanser.

Utifrån ett normperspektiv så har Lindenbaum t.ex fört in olika hudfärger. Både bland bokens huvudkaraktärer och omgivande omgivning. Även att pojkar och flickor leker med varandra, som tyvärr inte är en självklarhet i alla förskolor runt om i Sverige.

En väldigt fin och rolig bilderbok som tål många omläsningar. Mycket att upptäcka i illustrationerna! Omtyckt av såväl barn som föräldrar.

Mamma läste boken Vi måste till jobbet av Pija Lindenbaum. Passar 3-6 år. Det är en ganska rolig bok om några barn som leker att de har olika jobb. De åker bil, de är doktor, de opererar och matar vargarna med blodet från operationerna. Bilderna är fina och boken rolig.