Vi måste rädda julen!

Karlsson, Ellen

Det är den första dagen i Sams favoritmånad, julmånaden december. Det är äntligen dags för myset, glittret, hemligheterna, bakandet och pyntandet. På morgonsamlingen plockar läraren Ammi fram den magiska almanackan. Hon berättar att de varje dag fram till jul ska turas om att dra varsin lapp med dagens datum. Den som får julafton måste vakta lappen extra noga. När Esme frågar varför, skrattar Ammi och säger att annars blir det ingen jul. Sam blir helt kall inombords och när julafton sedan råkar lossna ur almanackan och hamna i tvättmaskinen, då är det kört på riktigt. Men så berättar Sam för Esme vad som hänt, trots att de egentligen inte känner varandra. Och Esme bestämmer att de tillsammans ska göra allt som krävs för att rädda julen. Vi måste rädda julen är ett fartfyllt och roligt äventyr med målet att rädda julafton. Det julpysslas i raketfart, äts kristyr och slemmig sill, och...

🎅💕 Denna uppläsare var inte riktigt lyckad, vi kunde dessvärre inte alls njuta av boken.
Boken i sig trodde vi verkligen på, men hela vår läsupplevelse  blev bara plågsam.
Av oss så får den
2/5st 🎄
Tyvärr så är det så Sorligt med ett lågt betyg men boken är säkert en Riktigt bra bok med en annan Uppläsare💕🎅

Spännande, rolig och fint illustrerad!

Gustav 10 år:
Detta är en fin bok och jag gillar både historien och illustrationerna. Boken funkar för äldre barn än 6-åringar. Jag tycker om den.

Philip 8 år:
Jag tycker också om boken. Den är jättefin och jag tycker att den är spännande. Det är tråkigt att pepparkakshuset går sönder.

AC (mamma):
Adventsboken Vi måste rädda julen är en fin och gullig adventsbok för de yngre barnen, Man kommer i julstämning och både framsidan och baksidan lockar en till läsning.

Illustrationerna är fina och gör att man ser allt framför sig och boken känns inkluderande. En bok som passar fint att ha framme på tavellisten för övriga julstämningen eller som nedräkning till självaste dagen D.

Vi får följa Sam och hans vän Esme som får honom att känna något utöver det vanliga när man krokar ärm, hon som får honom att känna ett lugn, hon som är hjälpsam.

I klassens magiska almanacka har Sam fått julafton-lappen. Lärare Ammi har sagt att just den lappen är extra viktig och får inte tappas bort. Kanske blir det ingen julafton annars?! Det som händer får inte hända och Sam och Esme måste rädda julen vilket tar oss ut på ett spännande äventyr.

Det uppskattas att det vardagliga tas upp i äventyret. Känslor som barnen har och situationer man hamnar i. Dessutom börjar man längta till jul.

Gullis lästips

2020-11-15

Vi måste rädda julen är en dramatisk, spännande adventsbok om längtan, oväntad vänskap, pepparkakskras, traditioner och slemmig sill.

”I Sams förskoleklass har de en magisk almanacka där alla barnen ska få dra varsin lapp med dagens datum i december. Läraren Ammi säger att de måste vara extra försiktiga med julklappslappen, för om den försvinner kanske det inte blir någon jul, och det vore ju förskräckligt!

Men så händer något med självaste 24-lappen och Sam och hans nya vän Esma måste se till att rädda julen. Tillsammans gör de en lista över allt som har högtiden till och om de hinner pricka av allt kommer säkert julafton bli av.

Det blir bråda dagar för Sam och Esma allt från att julpyssla i raketfart, äts kristyr och slemmig sill, och bära tomtekläderna på daglig basis, allt för att kompensera den jul som kan ha gått förlorad. Nu vilar julens öde i deras händer.”

Boken är skapad i lite större format med nästa lite magisk guldig titel med en stämningsfull framsida.

Därefter är boken uppdelad i korta kapitel med helhetsbilder i dova rödbruna och blåa toner som förstärker handlingen och känslan. Boken kan läsas varje dag fram till jul, med avslutning på juldagen, plus ett extra bonusavsnitt.

Vi måste rädda julen är en dramatisk, lite sorgligt, spännande och stämningsfullt adventsbok som tar upp vänskap, att olika är bra, att inte vilja stå i centrum och att göra rätt för sig när något blir fel.

Det är en adventsbok som utgår från barnperspektivet och blir till ett lagom spännande juläventyr i vardagsmiljö där igenkänningsfaktor är hög för både små och stora, en riktig smällkaramell till högläsningsbok som passar att läsas som högläsningsbok för de lite yngre barn mellan ca 3 - 8 år.