Vi mot er

Backman, Fredrik

| 2017

Det är så enkelt att få människor att hata varandra att det är obegripligt att vi någonsin gör något annat. Efter de fruktansvärda händelser som skakade Björnstad i första boken berättar Vi mot er historien om månaderna efteråt. De bästa vännerna Maya och Ana lever ut sommaren på en gömd ö och försöker lämna omvärlden bakom sig, men ingenting blir som de hoppas. Rivaliteten mellan Björnstad och grannstaden Hed växer till en ursinnig kamp om pengar, makt och överlevnad som exploderar när städernas hockeylag möts. Samtidigt avslöjas en ung spelares innersta hemlighet och ett helt samhälle tvingas visa vad det egentligen vill stå för. Det kommer sägas att våldet kom till Björnstad det här året, men det är en lögn. Våldet fanns redan här. Fredrik Backmans Vi mot er, den fristående uppföljaren till Björnstad, är en intensiv skildring av drabbande mänskliga relationer...

En väldigt bra ungdomsbok om både kärlek och hat i en liten by där det mesta handlar om ishockey. Mycket bättre än första boken och man lär känna karaktärerna på ett helt annat sätt

Linda Andersson

2023-11-13

Älskar boken. Älskar språket.

Katarina Nord

2023-07-06

Bra uppföljare till Björnstad!

2023-01-22

En synonymordbok i klyschor och plattityder. Handlingen är helt förutsägbar. Karaktärerna stöpta i en standardform och budskapet larvigt övertydligt framställt. Kanske menat som en bok för unga vuxna? Svag 2:a

Jenny Kallin

2022-12-30

Fortsättning av Björnstad. Lika bra!

Jenny Kallin

2022-12-30

Fortsättning av Björnstad. Lika bra!

AC:
Precis som Björnstad är Vi mot er en fantastisk bok på många sätt. Fredrik Backman har en förmåga att måla upp och beskriva saker och händelser precis som det är. Han sätter huvudet på spiken och man är i hans berättelser. Det känns som att man träffat de personer och varit i de miljöer som beskrivs och Fredriks svarta humor är klockren.

Jag vill följa karaktärerna i boken, jag vill veta hur det går för dem, jag vill läsa mer om allt och alla och till min stora glädje ska nästa bok komma redan i oktober. Jippi!!!

Jag rekommenderar er att börja med första boken om ni inte läst den. Trevlig läsning!

Monia Kristiansson

2021-06-22

Som vanligt med uppföljare - inte lika bra som första

2021-02-07

För ett år sedan startade jag 2020 med att läsa Björnstad och jag tänkte att det logiska är att starta 2021 på samma sätt. Genom att läsa Vi mot er, fortsättningen på Björnstad. Trots höga förväntningar så blev jag inte besviken. Att skriva om Fredriks Backman böcker är nästan lika omtumlande och jobbigt som att läsa dem. Hur jag än gör så kan jag aldrig förklara vad de här böckerna gör med mig. Jag har helt enkelt inte Backmans förmåga. Men jag gör mitt bästa.

Trots den långa startsträckan så blir jag redan från början nästan däckad av den vemodiga tonen. Det känns direkt att detta inte kommer att sluta väl. Vilket man ju för övrigt får en hel del hintar om också. Dock blir det ett väldigt omtuggande av samma saker, nästan lite ältande och ganska repetitivt. Märkligt nog så stör det mig inte så mycket som det nog borde. Utan att jag egentligen märker det så suger boken någonstans tag i mig. Det vimlar av liknelser, fantastiska sådana och det finns så många hjärtknipande meningar att jag hade kunnat fylla en hel citatbok. Fredrik Backman krossar mitt hjärta i varenda bok. Och mitt i allt det vemodiga och tragiska så lyckas karln med konststycket att få mig att skratta. Visserligen ofta skrattblandad gråt, men ändå.

Av någon anledning så lyckas jag alltid, mellan böckerna, glömma exakt hur omtumlande det är att läsa Backman. Jag går nog igenom hela känslospektrat när jag läser Vi mot er. Och nu undrar jag bara när tredje boken kommer. Det hade varit fint att kunna starta 2022 med den...

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/02/vi-mot-er-av-fredrik-backman.html

Z

Zandra Gustavsson

2020-07-12

Lika bra, om inte bättre än Björnstad!

Eva Pettersson

2019-12-25

Vi mot er tar vid precis där den föregående boken Björnstad slutade. Vi får fortsätta följa ungdomarna och deras föräldrar på den fiktiva orten Björnstad, där bygdens invånare kämpar för att få behålla ishallen, sjukhuset, fabriken och jobben, samtidigt som ungdomarna lever med grupptryck, mobbning och hot om våld. Men mest av allt handlar boken om Vi mot Er, det vill säga om hockeyns betydelse för människorna i den lilla staden, och den stora match som väntar mot grannbygden Heds hockeylag, ärkerivalen som har tagit över många av Björnstads bästa spelare efter den stora skandalen som beskrevs i föregående bok. Och hatet mellan de två orternas invånare flödar och manifesterar sig såväl inom som utanför hockeyrinken.

Jag har lite svårt att veta vad jag ska tycka om Vi mot er. Precis som med den föregående boken så tog det ganska lång tid att komma in i boken ordentligt, och det är lite för mycket hockey och huliganvåld för min smak. Det kändes också som att det var en hel del upprepningar av vad som sades i den tidigare boken. Detta skulle jag säkert ha uppskattat om det hade gått ett tag mellan att jag läste första och andra boken, men nu när jag läste båda böckerna inom en månad så kändes det lite tjatigt. Däremot innehåller denna bok, liksom alla Fredrik Backmans böcker som jag har läst hittills, en mängd snillrika formuleringar och en finstämd beskrivning av sköra människoöden som går rakt in i hjärtat. Därtill har han en förmåga att bygga upp spänningen så att man hela tiden vill läsa vidare för att se hur det ska gå, och vid flera tillfällen tar boken oväntade vändningar. Så jag känner mig fortfarande väldigt taggad på att läsa fler böcker av Fredrik Backman.

Sofie Bergqvist

2019-11-19

Superbok!

Frida Tosterud

2019-10-21

Väntar nu på den tredje boken..längtar

Trög bok, blev seg att läsa. Samtidigt är det en stark story som ger en klump i halsen, därav betyg 3 istället för 2.

Viktor Meldert

2019-09-04

Bra

Isa Alvbåge

2019-08-30

Jag älskar hur denna bok (samt den tidigare i serien) sätter fingret på så mycket som man alldeles för sällan pratar om eller problematiserar. Backman har en fantastisk talang för att nyansera och hitta det mänskliga i alla karaktärer.

Susanne Andersson

2019-02-09

Nästan lika bra som Björnstad.

Bianca Kallai

2018-12-04

Joakim Karlsson

2018-10-23

Uppföljaren till ”Björnstad” fortsätter i samma anda som föregångaren. Vi får lära känna karaktärerna mer på djupet och historien utvecklas ytterligare. En bok om vanligt folk för vanligt folk, skriven med glimten i ögat lika mycket som den är på blodigt allvar. Tyckte ”Björnstad” var något starkare, kanske för att jag inte visste vad jag skulle förvänta mig och blev positivt överraskad, men ”Vi mot er” håller helt klart måttet som uppföljare och fick mig att vilja läsa den tredje och avslutande (ännu ej släppta) delen i trilogin NU! Jag är övertygad om att den är värd väntan.

Emmy Nilsson

2018-06-30

Helt fantastisk!

Malin Magnander

2018-06-30

Henrik Johansson

2018-05-02

Höga förväntningar på uppföljaren. Tycker inte att den lever upp till dem. Boken börjar bra, den gör ont att läsa. Därefter tycker jag det blir lite för mycket som ska vävas ihop. Blir mer stressar än bra.

Y

Yonatan Berglund

2018-05-01

Sjukt bra. Man vill gråta, skratta, slåss och kramas, allt på samma gång

Tommy -

2018-04-26

Poänglös uppföljare som bitvis är ganska spännande.

Linda Abramsson

2018-02-16

Inte alls lika bra som första boken. Men läsvärd.

Jacob G

2017-11-22

klart läsvärd

John C

2017-10-19

Björnstad repar sig fortfarande efter traumat som presenterades i första boken. Lägg till detta en växande rivalitet mellan staden och grannkommunen Hed vad gäller såväl satsningar på arbete som hockeyn. Bekanta från tidigare bok utsätts för prövningar på olika sätt.
Kanske inte riktigt lika stark som föregående, men helt ok. Men herr författare får gärna upptäcka delete-tangenten och sluta pladdra så förbannat. Vore tacksam om formuleringar som "Vad krävs för att vara en bra förälder? Inte mycket. Bara allt. Bara exakt allt." slopas inför nästa del. Vi kan dem vid det här laget.

Tomas Karlsson

2017-10-18

Den första om Björnstad gillade jag skarpt och gav den en femma, trots lite upprepande storslagna formuleringar. Starka personporträtt är han väldigt duktig på Backman, men här spretar boken i början och det tar lite tid innan det tar fart igen, men från mitten griper det tag och boken talar rakt in i mitt brukslags-hjärta, Davids kamp mot Goliat, och glesbygdens långfinger mot etablissemanget och städerna, bruksmentaliteten sitter som en smäck, Backman tar upp viktiga ämnen och det är lätt att bli engagerad i dom färgstarka karaktärerna. Men det blir åter högtravande mot slutet, mer och mer upprepande formuleringar som vill vara lite för storslagna. Men det är dock en värdig uppföljare som förtjänar en stark trea i betyg.

2017-09-17

Fantastisk.

Vilken bok, vilket flyt, jag är djupt imponerad.
Igenkänningsfaktorn är hög när det gäller småstadsmentaliteten. Avviker man från mallen ska man få veta det genom bägge öronen, gör man fel likaså. Allt detta beskrivs så vansinnigt bra av Backman.
Jag är fast från första sidan till den sista. Jag svettas, jag ryser, jag ler och jag gråter. Detta är en bok som har allt man kan önska.
Karaktärerna i boken är så olika, precis som det är i verkligheten. De blir alla så mänskliga och man kommer dem in på livet och tycker sig ha känt dem alltid.
Detta är uppföljaren till Björnstad som jag skrivit om här.
Om jag inte är helt fel ute nu så ska det väl komma en uppföljare till? Jag hoppas det. Jag rekommenderar varmt dessa böcker till alla. (trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle rekommendera böcker som handlar om idrott) Men detta är så mycket mer........

Betyg 5 av 5

2017-09-05

Underbar, så full av känslor, även om människorna i den helst vill känna avsaknaden av just känslor. Han är bäst på relationer, Fredrik, på att få fram det vi alla känt och känner med bara en mening eller ett ord. Den här serien borde ALLA läsa, och leva sida vid sida av ett par dagar. Jag är övertygad om att världen skulle se bättre ut då. Underbart språk. Rekommenderas varmt. Och nära en fullträff.

2017-08-21

Den här boken hade jag skyhöga förväntningar på. Jag älskade den första boken i serien, Björnstad, och jag hoppades verkligen på att den här fristående fortsättningen skulle vara lika bra. Och det var den.

Jag älskar ju allt Fredrik Backman skriver. Han är en helt outstanding författare, enligt mig. Här är länkar till mina recensioner av hans tidigare böcker: En man som heter Ove, Saker min son behöver veta om världen, Min mormor hälsar och säger förlåt, Britt-Marie var här, Och varje morgon blir vägen hem längre och längre, och den första boken i den här serien, Björnstad.

Har älskat Fredrik Backmans texter sedan jag läste hans text Personligt meddelande för sex år sedan. Den gick rakt in i mitt hjärta, och det gör allting som Fredrik skriver. Kan även rekommendera hans Sommar i P1 som sändes den 30 juli i år. Och även hans texter på Instagram, Twitter, och Facebook. Allt han skriver berör, tycker jag.

Vi mot er är ju en fristående uppföljare till Björnstad. Men jag tycker absolut att man ska läsa Björnstad först. För den handlar ju om samma personer, och mycket av det som hände i första boken, kommer tillbaka i den här boken.

Boken är oerhört berörande. Jag satt med tårarna i ögonen så många gånger under läsningen, och jag har inte gråtit så mycket till en bok på ett år. Senast var när jag läste den första boken i serien.

Men självklart så finns ju även humor i boken. Fredrik Backmans lite speciella, härliga humor.

Ett oerhört stort hjärta finns förstås också i boken. Som alltid i Fredriks böcker. Och böckerna om Björnstad borde verkligen läsas av ALLA. Och speciellt av pojkar och män inom idrottsrörelsen och skolan.

Allt som jag skrev om den första boken i serien, Björnstad, gäller även den här boken. Så läs gärna min recension om den boken.

Och jag längtar redan efter den tredje boken om alla människorna i staden Björnstad och grannstaden Hed.