Vi mot er

Backman, Fredrik

Det är så enkelt att få människor att hata varandra att det är obegripligt att vi någonsin gör något annat. Efter de fruktansvärda händelser som skakade Björnstad i första boken berättar Vi mot er historien om månaderna efteråt. De bästa vännerna Maya och Ana lever ut sommaren på en gömd ö och försöker lämna omvärlden bakom sig, men ingenting blir som de hoppas. Rivaliteten mellan Björnstad och grannstaden Hed växer till en ursinnig kamp om pengar, makt och överlevnad som exploderar när städernas hockeylag möts. Samtidigt avslöjas en ung spelares innersta hemlighet och ett helt samhälle tvingas visa vad det egentligen vill stå för. Det kommer sägas att våldet kom till Björnstad det här året, men det är en lögn. Våldet fanns redan här. Fredrik Backmans Vi mot er, den fristående uppföljaren till Björnstad, är en intensiv skildring av drabbande mänskliga relationer...

John C

Björnstad repar sig fortfarande efter traumat som presenterades i första boken. Lägg till detta en växande rivalitet mellan staden och grannkommunen Hed vad gäller såväl satsningar på arbete som hockeyn. Bekanta från tidigare bok utsätts för prövningar på olika sätt.
Kanske inte riktigt lika stark som föregående, men helt ok. Men herr författare får gärna upptäcka delete-tangenten och sluta pladdra så förbannat. Vore tacksam om formuleringar som "Vad krävs för att vara en bra förälder? Inte mycket. Bara allt. Bara exakt allt." slopas inför nästa del. Vi kan dem vid det här laget.

Den första om Björnstad gillade jag skarpt och gav den en femma, trots lite upprepande storslagna formuleringar. Starka personporträtt är han väldigt duktig på Backman, men här spretar boken i början och det tar lite tid innan det tar fart igen, men från mitten griper det tag och boken talar rakt in i mitt brukslags-hjärta, Davids kamp mot Goliat, och glesbygdens långfinger mot etablissemanget och städerna, bruksmentaliteten sitter som en smäck, Backman tar upp viktiga ämnen och det är lätt att bli engagerad i dom färgstarka karaktärerna. Men det blir åter högtravande mot slutet, mer och mer upprepande formuleringar som vill vara lite för storslagna. Men det är dock en värdig uppföljare som förtjänar en stark trea i betyg.

Fantastisk.

Vilken bok, vilket flyt, jag är djupt imponerad.
Igenkänningsfaktorn är hög när det gäller småstadsmentaliteten. Avviker man från mallen ska man få veta det genom bägge öronen, gör man fel likaså. Allt detta beskrivs så vansinnigt bra av Backman.
Jag är fast från första sidan till den sista. Jag svettas, jag ryser, jag ler och jag gråter. Detta är en bok som har allt man kan önska.
Karaktärerna i boken är så olika, precis som det är i verkligheten. De blir alla så mänskliga och man kommer dem in på livet och tycker sig ha känt dem alltid.
Detta är uppföljaren till Björnstad som jag skrivit om här.
Om jag inte är helt fel ute nu så ska det väl komma en uppföljare till? Jag hoppas det. Jag rekommenderar varmt dessa böcker till alla. (trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle rekommendera böcker som handlar om idrott) Men detta är så mycket mer........

Betyg 5 av 5

2017-09-05

Underbar, så full av känslor, även om människorna i den helst vill känna avsaknaden av just känslor. Han är bäst på relationer, Fredrik, på att få fram det vi alla känt och känner med bara en mening eller ett ord. Den här serien borde ALLA läsa, och leva sida vid sida av ett par dagar. Jag är övertygad om att världen skulle se bättre ut då. Underbart språk. Rekommenderas varmt. Och nära en fullträff.

2017-08-21

Den här boken hade jag skyhöga förväntningar på. Jag älskade den första boken i serien, Björnstad, och jag hoppades verkligen på att den här fristående fortsättningen skulle vara lika bra. Och det var den.

Jag älskar ju allt Fredrik Backman skriver. Han är en helt outstanding författare, enligt mig. Här är länkar till mina recensioner av hans tidigare böcker: En man som heter Ove, Saker min son behöver veta om världen, Min mormor hälsar och säger förlåt, Britt-Marie var här, Och varje morgon blir vägen hem längre och längre, och den första boken i den här serien, Björnstad.

Har älskat Fredrik Backmans texter sedan jag läste hans text Personligt meddelande för sex år sedan. Den gick rakt in i mitt hjärta, och det gör allting som Fredrik skriver. Kan även rekommendera hans Sommar i P1 som sändes den 30 juli i år. Och även hans texter på Instagram, Twitter, och Facebook. Allt han skriver berör, tycker jag.

Vi mot er är ju en fristående uppföljare till Björnstad. Men jag tycker absolut att man ska läsa Björnstad först. För den handlar ju om samma personer, och mycket av det som hände i första boken, kommer tillbaka i den här boken.

Boken är oerhört berörande. Jag satt med tårarna i ögonen så många gånger under läsningen, och jag har inte gråtit så mycket till en bok på ett år. Senast var när jag läste den första boken i serien.

Men självklart så finns ju även humor i boken. Fredrik Backmans lite speciella, härliga humor.

Ett oerhört stort hjärta finns förstås också i boken. Som alltid i Fredriks böcker. Och böckerna om Björnstad borde verkligen läsas av ALLA. Och speciellt av pojkar och män inom idrottsrörelsen och skolan.

Allt som jag skrev om den första boken i serien, Björnstad, gäller även den här boken. Så läs gärna min recension om den boken.

Och jag längtar redan efter den tredje boken om alla människorna i staden Björnstad och grannstaden Hed.