Vi mot er

Backman, Fredrik

Det r s enkelt att f mnniskor att hata varandra att det r obegripligt att vi ngonsin gr ngot annat. Efter de fruktansvrda hndelser som skakade Bjrnstad i frsta boken berttar Vi mot er historien om mnaderna eftert. De bsta vnnerna Maya och Ana lever ut sommaren p en gmd och frsker lmna omvrlden bakom sig, men ingenting blir som de hoppas. Rivaliteten mellan Bjrnstad och grannstaden Hed vxer till en ursinnig kamp om pengar, makt och verlevnad som exploderar nr stdernas hockeylag mts. Samtidigt avsljas en ung spelares innersta hemlighet och ett helt samhlle tvingas visa vad det egentligen vill st fr. Det kommer sgas att vldet kom till Bjrnstad det hr ret, men det r en lgn. Vldet fanns redan hr. Fredrik Backmans Vi mot er, den fristende uppfljaren till Bjrnstad, r en intensiv skildring av drabbande mnskliga relationer...

Fantastisk.

Vilken bok, vilket flyt, jag r djupt imponerad.
Igenknningsfaktorn r hg nr det gller smstadsmentaliteten. Avviker man frn mallen ska man f veta det genom bgge ronen, gr man fel likas. Allt detta beskrivs s vansinnigt bra av Backman.
Jag r fast frn frsta sidan till den sista. Jag svettas, jag ryser, jag ler och jag grter. Detta r en bok som har allt man kan nska.
Karaktrerna i boken r s olika, precis som det r i verkligheten. De blir alla s mnskliga och man kommer dem in p livet och tycker sig ha knt dem alltid.
Detta r uppfljaren till Bjrnstad som jag skrivit om hr.
Om jag inte r helt fel ute nu s ska det vl komma en uppfljare till? Jag hoppas det. Jag rekommenderar varmt dessa bcker till alla. (trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle rekommendera bcker som handlar om idrott) Men detta r s mycket mer........

Betyg 5 av 5

Underbar, s full av knslor, ven om mnniskorna i den helst vill knna avsaknaden av just knslor. Han r bst p relationer, Fredrik, p att f fram det vi alla knt och knner med bara en mening eller ett ord. Den hr serien borde ALLA lsa, och leva sida vid sida av ett par dagar. Jag r vertygad om att vrlden skulle se bttre ut d. Underbart sprk. Rekommenderas varmt. Och nra en fulltrff.

Den hr boken hade jag skyhga frvntningar p. Jag lskade den frsta boken i serien, Bjrnstad, och jag hoppades verkligen p att den hr fristende fortsttningen skulle vara lika bra. Och det var den.

Jag lskar ju allt Fredrik Backman skriver. Han r en helt outstanding frfattare, enligt mig. Hr r lnkar till mina recensioner av hans tidigare bcker: En man som heter Ove, Saker min son behver veta om vrlden, Min mormor hlsar och sger frlt, Britt-Marie var hr, Och varje morgon blir vgen hem lngre och lngre, och den frsta boken i den hr serien, Bjrnstad.

Har lskat Fredrik Backmans texter sedan jag lste hans text Personligt meddelande fr sex r sedan. Den gick rakt in i mitt hjrta, och det gr allting som Fredrik skriver. Kan ven rekommendera hans Sommar i P1 som sndes den 30 juli i r. Och ven hans texter p Instagram, Twitter, och Facebook. Allt han skriver berr, tycker jag.

Vi mot er r ju en fristende uppfljare till Bjrnstad. Men jag tycker absolut att man ska lsa Bjrnstad frst. Fr den handlar ju om samma personer, och mycket av det som hnde i frsta boken, kommer tillbaka i den hr boken.

Boken r oerhrt berrande. Jag satt med trarna i gonen s mnga gnger under lsningen, och jag har inte grtit s mycket till en bok p ett r. Senast var nr jag lste den frsta boken i serien.

Men sjlvklart s finns ju ven humor i boken. Fredrik Backmans lite speciella, hrliga humor.

Ett oerhrt stort hjrta finns frsts ocks i boken. Som alltid i Fredriks bcker. Och bckerna om Bjrnstad borde verkligen lsas av ALLA. Och speciellt av pojkar och mn inom idrottsrrelsen och skolan.

Allt som jag skrev om den frsta boken i serien, Bjrnstad, gller ven den hr boken. S ls grna min recension om den boken.

Och jag lngtar redan efter den tredje boken om alla mnniskorna i staden Bjrnstad och grannstaden Hed.