Vi kunde lika gärna aldrig nånsin mötts

McFarlane, Mhairi

| 2020

När Lauries pojkvän sedan många år gör slut vacklar hela hennes tillvaro - och inte blir det lättare av att de jobbar på samma advokatbyrå. Bara tanken på att börja dejta igen gör Laurie smått skräckslagen - hon vet ju inte ens hur Tinder fungerar! Och just när hon inte trodde att det kunde bli värre börjar det viskas på kontoret om att expojkvännens nya flickvän är gravid.Lauries kollega Jamie tror inte på förhållanden. Men dessvärre behöver han en flickvän att visa upp för sin gammalmodiga chef. Och Laurie behöver en fejkpojkvän, helst ursnygg, för att kollegorna ska sluta prata om hennes ex och hans bebislycka och börja prata om henne istället. Perfekta lösningen för dem båda? Ett påhittat förhållande med ett hemligt, förutbestämt slutdatum. Men Laurie upptäcker snart att det ibland är en hårfin gräns mellan att låtsas vara kär i en person som är helt fel för en och att faktiskt bli...

En riktigt härlig och rapp feelgood.

Verkligen feelgood när man som bäst behöver det.

Jag har läst alla böcker som översatts på svenska utav författaren och jag tycker böckerna blir bättre och bättre. Det känns som författaren mer och mer hittat sitt egna sätt att skriva. Vi kunde lika gärna aldrig nånsin mötts handlar om Laurie. Laurie är 36 år och har varit ihop med sin pojkvän ända sen skoltiden, de har ett stadigt förhållande och ett fint hus tillsammans. Så när han en dag plötsligt och helt förvarning dumpar Laurie, rasar hela hennes tillvaro. Inte blir det bättre av att de också jobbar på samma arbetsplats och Laurie tvingas se honom på jobbet. Men om Laurie låtsas vara ihop med jobbets snygge playboy, kanske han blir svartsjuk och vill ha henne tillbaka, eller!?

McFarlane är en sån författare som klarar av att skriva rappt och roligt utan att det känns det minsta krystat. Det kommer naturligt med dräpande kommentarer och till och med när huvudkaraktären är nere på botten så finns humorn alltid där lurandes i bakgrunden. Översättningen av boken är väldigt bra gjord, berättelsen kommer till sin rätt även på svenska och det roliga känns inte alls tillgjort. Det är en underhållande berättelse och jag gillar att svepas med i Lauries liv som inte är så enkelt då hon ständigt hamnar i skottgluggen för fördomar, elakt skvaller, rasism och svartsjuka. Laurie är en sån person som man hejar på och vill att det ska gå bra för. Vi kunde lika gärna aldrig nånsin mötts är en romantisk roman som värmer hjärtat och får en att skratta, det är en ren fröjd att läsa den!

4,5/5

Mhairi McFarlane är en av mina absoluta favoriter när det kommer till romcom/feelgood/chicklit/whatever floats your boat, och inte heller den här gången blir jag besviken. Vi kunde lika gärna aldrig någonsin mötts är, precis som hennes tidigare böcker, lättlästa bladvändare som jag läser i ett svep.

Laurie tror att hon och Dan är menade för varandra. De arbetar på samma arbetsplats, har varit tillsammans sedan för alltid och nästa steg borde vara att skaffa barn tillsammans, men varje gång hon tar upp det säger han att han inte är redo. Tills en dag, när hon återigen tar upp det och han berättar att han inte älskar henne längre och har träffat en annan. Dessutom visar det sig, efter någon vecka, att den nya kvinnan är med barn.

Av en slump blir hon tvingad att spendera tid med företagets casanova och kanske delägare-to-be, Jamie, och eftersom han behöver verka stadgad för att ha möjlighet att bli delägare, och Laurie behöver verka ha kommit över Dan för att de ska sluta prata om honom bestämmer de sig för att låtsas ha ett förhållande med varandra. De träffas på olika platser, tar bilder till sociala medier, äter middag ihop och så vidare. Laurie inser att Jamie inte alls är som hon har trott. Vill hon verkligen bara hämnas på Dan och få honom att be på sina bara knän om att få henne tillbaka?

Det är ett lagom stort persongalleri i den här boken, eftersom det mesta kretsar kring Laurie och ibland runt Jamie, så det är lätt att hänga med. Jag gillar Laurie som huvudkaraktär. Hon blir, förståeligt, helt omkullkastad när Dan lämnar henne och hon försöker hantera det på bästa tänkbara sätt för stunden. Jag kanske inte alltid håller med henne om att det sätt hon gör det på är vettigt, men jag fastnar väldigt mycket för henne. Jag gillar också att Jamie får vara med och visa att det finns en mjukare och annan sida av honom som han inte visar på jobbet också. Annars tycker jag mycket om de två kollegor som Laurie delar kontor med, de är så olika henne att det fungerar väldigt bra.

Som redan skrivet är det en lättläst bladvändare och språket är bra och flytande. Berättelsen går hela tiden framåt. Skulle jag klaga lite känns slutet lite framskyndat och jag hade önskat mig lite mer information om det som händer. Det är väl å andra sidan inte en dålig sak, utan visar bara att jag inte vill att det ska ta slut. Jag vill veta vad som händer härnäst, för dem allihop.

Underbar, rolig & gripande!

Jag har läst alla böcker av Mhairi McFarlane och tyckt om dem alla! Hennes nya bok är inget undantag. ”Vi kunde lika gärna aldrig nånsin mötts” är en charmig, underhållande och alldeles underbar berättelse! En berättelse med både hjärta, smärta och humor. Som alltid får Mhairis böcker mig både att skratta och att få lite ont i hjärtat.
Språket är rappt och boken är lättläst. Jag tycker om att jag vet från början att allt kommer bli bra i slutet - fast inte exakt hur och på vilket sätt. Det är en berättelse om kärlek, om hur livet och just kärleken kan ta oväntade vägar.
Jag tycker väldigt mycket om berättelsen om Laurie och hennes krokiga vägar till kärleken! Rekommenderas varmt!