Vi i villa

Koppel, Hans

| 2008

Du ser ut som du mår och du mår inte bra. Långsamt börjar du sortera tankar, reda ut vad du har ställt till med, tänka igenom vad du riskerar. Hon kommer att lämna dig. Nej, hon kastar ut dig. Du får flytta runt som en tonåring och slutligen nöja dig med en tvåa i miljonprojektet. Karriären följer av naturliga skäl samma nedåtgående spiral och snart sitter du med din dotter på avfarts-McDonald's varannan helg. Anders bor i villa med fru och dotter. Han har en älskarinna och spelar innebandy. Allting borde vara bra ... 10 frågor till Hans Koppel, författare till Vi i villa: Din bok Vi i villa ger en ruskig bild av statushets och inredningshysteri. Är det verkligen så illa? Ja, fast det kommer en rekyl snart. De senaste tio årens dumheter måste få ett slut. Men villalivet är bara bakgrund. Boken handlar i första hand om en medelåldersman som tappar greppet - Falling down,...

2022-04-23

Till skillnad från "Medicinen" så tycker jag att det här var en både intressant som träffsäker liten roman som utspelar sig i en villaförort där gnabb, otrohet och skvaller mellan grannarna är del av handlingen. Riktigt bra faktiskt!
Slutbetyg, en stark 4:a!

En tunn bok man läser ut på en dag, och ändå hinner med en del annat. En liten pastisch på medel-Svenssons medel-liv i villaområdet. Lättsam, lättläst. Fyndig humor.

2012-08-07

En lite annorlunda roman. Lättläst och tankeväckande.

Robert Johansson

2012-04-10

En bok som passerar, tyvärr. Hade väntat mig mer.

Lotta Berling

2012-03-07

Om att vantrivas i vardagen. Fick mig att tänka på filmen American Beauty. Skönt korta kapitel.

Klinga

2012-01-14

Lättläst och lite rolig men nu åker betyget ner från 3 till 2 för efter 3 veckor minns jag ingenting av boken. Inte ett smack förutom att någon scratchar en grannes bil med en nyckel. Det räcker inte för en 3:a. Bagatell var ordet!

Cathrine Davidson

2011-09-11

Mycket märklig bok, ganska svårläst med

Eva Bohman

2011-02-14

Bra historia, man kan känna igen sig i huvudpersonens tankar fast man inte själv skulle ta det steget som han gör. Mycket "oviktigt" är bortskalat, som talstreck och ord som oftas faller bort i vardagligt tal. Det tar ett tag att komma in i hur den är skriven, men sen går det ganska lätt.

2010-11-04

Efter att jag väl kommit in i det något märkliga sättet den är skriven på, tyckte jag att den var helt OK. Fram till slutet som blev en aning flummigt, tyvärr!

Elin C

2010-07-14

Godkänd men skulle kunna vara lite bättre. Koppel? Jag gissar på Rheborg!

Mikael Andersson

2010-06-20

En lågmäld falling down i svensk villaidyll. Jag älskade den här boken. Inget litterärt mästerverk men jättebra.

Bea Skiöld

2010-02-23

Hur kul som helst, ironi i dess främsta form. Galet!

Johanna Galenpanna

2010-01-15

Jag tyckte att den var jobbig att läsa, främst på grund av textens uppbyggnad och all ångest som genomsyrade boken. Idén var dock intressant och författaren gjorde många pricksäkra (tragiska) iakttagelser om Sveriges medelklass som strävar mot ett "finare" liv, där materialism och elitism härskar. En tragisk bok.

Martin Hammarström

2009-09-10

Skön och välskriven bok om medelklassig villaångest. Läs den alla 30+ are.

Louise A

2009-08-07

Pseudonym för vem?

Karin D

2009-04-26

En man lever i ett trist äktenskap och känner sig allt mer marginaliserad. Dottern mobbas och det får bägaren att rinna över och mannen löper amok. Fick mig att tänka på Falling down, om ni minns den filmen, med Michael Douglas.

Skrämmande paralleller även med det egna äktenskapet. T ex att mannen aldrig skulle köpt något annat vin än bag-in-box, om han fick välja, men ändå blir det alltid flaskor för att hustrun envisas med det.

Intressant, tragikomisk, lättläst, dagsaktuell och ett ovanligt tilltal. Det är ett berättar-du och inte ett berättar-jag.