Vi i klassen!

Tydén, Katja

| 2020

Det närmar sig Halloween och sedan är det snart dags för jullov. Dagarna går fort i skolan. För det mesta är det roligt och alla är kompisar, både i klassrummet och i pulkabacken. Men ibland kan man bli osams också. Det är svårt att bestämma vem som ska vara Lucia, och vilka man ska bjuda på sitt kalas. Hur är det egentligen att börja i skolan? Följ med barnen i klassen från den allra första pirriga dagen i skolan och lär känna Livi, Åke, Stian, Pablo, Ester och de andra. Omtyckt ljudserie blir bok i något omarbetad form. Katja Tydén är förlagsredaktör och hennes hjärta klappar för barnböcker. Hon debuterade med Selma och pappa 2018 och 2019 kom Selma, Tora och Kitty, båda i samarbete med Ingrid Flygare. De lärde känna varandra för elva år sedan, i mammagruppen på BVC. Katja bor i Stockholm med sin familj. Ingrid Flygare är väletablerad i barnboksvärlden och jobbar även...

Vilken mysig vardagsberättelse om en förskoleklass där man får följa olika elever i olika kapitel. Saker sägs inte rakt ut, utan gestaltas. Det här är mumma för de som gillar Helena Bross och Marie Oskarssons böcker om förstaklasser.

Det här del 2 som handlar om ett gäng härliga barn som går i en förskoleklass.
Den här gången får vi följa klassen under andra delen av höstterminen.
Allt från Halloweenfesten till det där med adventskalender och lucia. Och kapitlet "Måste man ha kalas?" gillade jag extra mycket för den frågeställningen är viktig at belysa.

Varje kapitel handla om ett av barnen och det gör att boken är perfekt att läsa som kapitelbok. Ett kapitel, en person per kväll. Lysande.
Den här tänker jag kan vara smart att läsa för sitt barn eller i förskolan innan en specifik händelse ska komma som tex Halloween. Det ger barnen förförståelse och då kanske saker inte ter sig så läskiga.

Philip 8 år:
Mamma och jag har läst Vi i klassen. Det är en fortsättning på Nu börjar vi skolan. Nu får man vara med klassen på hösten och snart ska de ha jullov. De har brandövning. Shirin berättar att i Syrien fick de gå och sitta i bombrum ofta. Det verkar läskigt. De har Halloweenfest. De har lucia. De har en julkalender i klassrummet. De åker pulka och bryter en arm. De har lösa tänder. Det kommer en tandfe. De har vikarie och äter skolmat. Boken är jättebra. Den berättar hur det är att gå i skolan. Det är bra text att läsa och bilderna är fina.

AC (mamma):
Jag tycker mycket om denna serie av böcker och den är mycket passande att läsa om man har ett barn som ska börja skolan eller har börjat i sexårs. Igenkänning och utmaningar som man kanske inte hunnit gå igenom än varken som barn eller som vuxen. Det uppskattas att boken är inkluderande och har olika karaktärer. Boken är pedagogisk och fin.