Vi i klassen!

Tydén, Katja

Det närmar sig Halloween och sedan är det snart dags för jullov. Dagarna går fort i skolan. För det mesta är det roligt och alla är kompisar, både i klassrummet och i pulkabacken. Men ibland kan man bli osams också. Det är svårt att bestämma vem som ska vara Lucia, och vilka man ska bjuda på sitt kalas. Hur är det egentligen att börja i skolan? Följ med barnen i klassen från den allra första pirriga dagen i skolan och lär känna Livi, Åke, Stian, Pablo, Ester och de andra. Omtyckt ljudserie blir bok i något omarbetad form. Katja Tydén är förlagsredaktör och hennes hjärta klappar för barnböcker. Hon debuterade med Selma och pappa 2018 och 2019 kom Selma, Tora och Kitty, båda i samarbete med Ingrid Flygare. De lärde känna varandra för elva år sedan, i mammagruppen på BVC. Katja bor i Stockholm med sin familj. Ingrid Flygare är väletablerad i barnboksvärlden och jobbar även...

Detta är uppföljaren till boken ”Nu börjar vi skolan!” som skildrar en grupp barns första trevande vardag i starten av förskoleklassen. När ”Vi i klassen” börjar har samma barngrupp kommit fram till
Halloween-perioden under läsåret.
Berättelsen beskriver barnens vardag i förskoleklassen med halloweenfest, utvecklingssamtal, tandtappningsavundsjuka och hur jobbigt det kan vara att ha vikarie som bryter mot rutiner.

Klassens barn är i fokus i olika kapitel, vilket ger boken en ytterligare dimension som gynnar ett empatiskt förhållningssätt gentemot sina klasskompisar. För barnen är väldigt olika och olika sorters situationer känns jobbiga för dem.

Jag högläste hela boken för min I (7 år) som uppskattade boken och kröp upp i soffan bredvid mig. Bokens upplägg med lite tematiska kapitel skapar ett bra upplägg för att läsa ett kapitel i taget för att sedan diskutera med barnet/barnen man läser för.

Något jag blir irriterad över är att boken normaliserar barntolkar. Under ett utvecklingssamtal så får karaktären Shirin tolka åt sin mamma som är dålig på svenska. Föräldrar måste få vara föräldrar, och barn ska inte inta föräldraroll och behöva vara tolk.
Även om det inte är förbjudet i Sverige så har Socialstyrelsen t.om gått ut med att det är olämpligt. Det är problematiskt ur flera perspektiv men bara en så enkel sak som att skolbarn bör få fokusera på att få fram sina egna tankar i utvecklingssamtal är egentligen tillräckligt för mig.

Jag har tidigare jobbat i ett särskilt utsatt område där många föräldrar är dåliga på svenska och aldrig att jag ber barn vara tolkar. I den dagliga tamburkontakten kan jag använda mig av bilder/gester/Google translate för att tydliggöra vad jag pratar om samt ta hjälp av kollegor med rätt språkresurser. För utvecklingssamtal som i boken är det självklart att man bokar in en tolk om ingen personal talar samma språk som föräldern.
Tråkigt att detta kapitel har trycks i nuvarande form utan tillräcklig problematisering enligt mig. Jag läste hela boken i förhoppning att en mer rejäl problematisering skulle komma och läraren lovade att kalla in tolk till nästa utvecklingssamtal. Det kom inte - kanske i nästa bok? Håller tummarna!

Men stor tumme för att boken har en bred representation som visar en mångfald av barn. Både när det kommer till utseende men även olika förmågor.

Marianne Skoglund

2020-11-18

Vilken mysig vardagsberättelse om en förskoleklass där man får följa olika elever i olika kapitel. Saker sägs inte rakt ut, utan gestaltas. Det här är mumma för de som gillar Helena Bross och Marie Oskarssons böcker om förstaklasser.

Bettan_bokprataren

2020-10-24

Det här del 2 som handlar om ett gäng härliga barn som går i en förskoleklass.
Den här gången får vi följa klassen under andra delen av höstterminen.
Allt från Halloweenfesten till det där med adventskalender och lucia. Och kapitlet "Måste man ha kalas?" gillade jag extra mycket för den frågeställningen är viktig at belysa.

Varje kapitel handla om ett av barnen och det gör att boken är perfekt att läsa som kapitelbok. Ett kapitel, en person per kväll. Lysande.
Den här tänker jag kan vara smart att läsa för sitt barn eller i förskolan innan en specifik händelse ska komma som tex Halloween. Det ger barnen förförståelse och då kanske saker inte ter sig så läskiga.

Philip 8 år:
Mamma och jag har läst Vi i klassen. Det är en fortsättning på Nu börjar vi skolan. Nu får man vara med klassen på hösten och snart ska de ha jullov. De har brandövning. Shirin berättar att i Syrien fick de gå och sitta i bombrum ofta. Det verkar läskigt. De har Halloweenfest. De har lucia. De har en julkalender i klassrummet. De åker pulka och bryter en arm. De har lösa tänder. Det kommer en tandfe. De har vikarie och äter skolmat. Boken är jättebra. Den berättar hur det är att gå i skolan. Det är bra text att läsa och bilderna är fina.

AC (mamma):
Jag tycker mycket om denna serie av böcker och den är mycket passande att läsa om man har ett barn som ska börja skolan eller har börjat i sexårs. Igenkänning och utmaningar som man kanske inte hunnit gå igenom än varken som barn eller som vuxen. Det uppskattas att boken är inkluderande och har olika karaktärer. Boken är pedagogisk och fin.