Vi har redan sagt hej då

Åberg, Daniel

| 2010

Filip har inte haft en flickvän på fem år. Genom strikta regler och en strategi att främst dejta tjejer med pojkvän/sambo/make har han gjort det till en konst att avsluta relationer innan de börjar på riktigt, utan att någon blir sårad. Eller ja, åtminstone inte SÅ sårad. Ett par veckor före jul går han på dejt med Iris, en inledningsvis helt planenlig förstadejt som slutar med att hon berättar något som får hans kyliga värld att rämna. Tre veckor senare, bara minuter innan klockan slår nyår, rusar han genom en skog med livet som insats på jakt efter sitt öde. Debuten Dannyboy & kärleken hyllades som en medelklassungdomens sorgesång. I sin andra roman Vi har redan sagt hej då tecknar Daniel Åberg ett mörkt porträtt av en generation vars vägran att omfamna vuxenlivet nu når vägs ände. Det är en berättelse om rädsla för tvåsamhet. Om förälskelse och svek. Om människor i Stockholm...

Conny Andersson

2013-04-26

Försökt läsa den två gånger. Men varje gång slutar det med att jag efter typ 100 sidor känner att jag skiter ett stort stycke i hur det går med någon av personerna i boken. Nu kastar jag den istället så den slutar irritera min bokhylla!

Hanna Noreus

2012-06-23

Jag verkligen älskade denna boken när jag läste den! Få böcker skildrar singellivet så träffsäkert! Och vissa meningar ville man smaka på som karameller! Synd att pocketboken har en sån ful framsida :(

Merja A

2011-11-21

Hade nog inte köpt boken själv. När jag nu fick den var det ändå ganska intressant att få inblick i hur livet ter sig för (några)storstadsungdomar. Hade nog inte kunnat känna gemenskap med någon av karaktärerna även om jag hade läst boken för 20 år sedan.

Maria Vikman

2011-10-18

Vilken värdelös bok...ångrar att jag ens slösade tid på att läsa den...rörig och ointressant.

Kristina S

2011-03-22

Jag gillar titeln, den gav mig föraningar om bitterljuvlighet och hjärtesträngar spända till bristningsgränsen, men mina förhoppningar kom ganska rejält på skam. Det är ingen DÅLIG bok, men den är verkligen inte bra heller. Karaktärerna känns platta och oengagerande, förutom huvudpersonen som är rentav irriterande (dock fortfarande platt). Allting är innerstad och mediamänniskor och "stackars mig jag hade en relations-/livskris för fem år sedan så nu ligger jag med en massa brudar på ett beräknande och tölpaktigt sätt och är mycket väl medveten och analyserande om det. Och så träffar jag slutligen en som är SPECIELL och herregud jag vet inte varför men jag blir kär och det är krångel och hon är inte som de andra" och så går det förstås åt pepparn. Blaha. Han känner inte ens damen ifråga särskilt väl, de dejtar ett par gånger men han GÅR UNDER av kärlek när det inte funkar och nej, jag får inte ont i hjärtat. Det är ett urgammalt koncept, beskrivet på ett ganska stolpigt språk och knappt ingenting rycker tag i mig.

Ullis N

2011-03-03

Jag gillade boken av flera skäl:

Precis som i verklgheten finns här tankar och dialoger som avbryts av en annan tanke/ett annat uttalande.

Jag har alltid trott att det är vi tjejer som har monopol på att komplicera även den mest enkla tillvaro. Nu har jag fått motsatsen bevisad.

Jag gillar verkligen inte inte utdragna slut, men kommer på mig själv med att njuta hela uppförsbacken. Bara slutet är skäl att läsa boken.

Intrigen - hur svårt det är när man inte är på samma våglängd i livet.

För högsta betyg att jag velat njuta lite mer av språket.

Lisa Engström

2010-12-15

Lyssnade klart som ljudbok häromdagen. Medryckande och riktigt drabbande. Kände igen mig i Iris, hade en liknande relation för några år sen. Rekommenderas varmt!

Janita sundblad

2010-10-23

Jag tycker om den här boken, den är inget litterät mästervärk och ganska ytlig men jag gillar tonen och dom snabba replikerna , har skrattat högt ett par gånger , kan inte låta bli att gilla huvudpersonen, trots hans taffliga sätt att hantera sina relationer , att ta ansvar för sina handlingar och inse att han är vuxen

Patricia B

2010-09-20

Skräp. Rörigt och ointressant. Horribel uppläsare.

Caroline J

2010-08-28

svår bok, jag vet inte om jag kan säga att jag gillade den eller inte. tror jag tappade lite intresse eftersom det var så många olika karaktärer och framförallt att man inte riktigt fick nån direkt personbeskrivning om filip, endast om hans tidigare relationer.. den får ändå en trea eftersom det var ett lite annorlunda sätt att skriva en bok på som kunde varit klockrent.

Kenneth Olausson

2010-08-04

Den känslomässigt handikappade unge mannen som inte hittar sin riktning i livet träffar en mogen, varm och stark kvinna. Det går förstås åt helvete.

Emma Fägerlind

2010-05-01

Det här kändes i mig på alla möjliga sätt. Språket är stundtals ganska dåligt, men det funkar ändå. Jag gillar det här och vill inte lägga ifrån mig.

Johanna Galenpanna

2010-04-06

Bokens kapitel kommer inte i ordning vilket skulle kunna verka störande. Men för min del gick det bra; jag förutsatte att jag skulle få veta vad som hade hänt i föregående kapitel efterhand - vilket jag också fick. Jag tyckte om den här boken. Trots huvudpersonens klantiga manövrar i sina icke existerande relationer så kunde jag inte hjälpa att jag kände sympati för honom. Även om han var en skit ibland. Boken var väldigt intressant och jag blev engagerad snabbt. Helt klart läsvärd!

FranZone c”,)

2010-04-03

Cynisk och ytlig, oavslutade meningar och kom inte till 1:a kapitlet (som är i oordning)...