Vi for upp med mor

Smirnoff, Karin

Modren har dött och vill begravas i sin hemby Kukkojärvi i norra Norrbotten. Tvillingarna jana och bror ärver hennes föräldrahem och blir snabbt varse att livet i Kukkojärvi är mycket annorlunda. De flesta människor lever enligt strikta religiösa regler där förbuden är många. Den som inte rättar in sig i ledet hamnar utanför, som snickaren Jussi och Magdalena. Bror lockas av bygemenskapen, de stora familjerna och männens självklara rättigheter. Jana gör sitt bästa för att bjuda motstånd, samtidigt som hon kämpar för att få ett avslut på den destruktiva relationen med john. När hon blir vän med sin jämnåriga kusin marta ser hennes man, som är pastor, inte med blida ögon på deras relation. Vi for upp med mor är en uppföljare till den hyllade debuten Jag for ner till bror. På ojämförlig prosa fortsätter Karin Smirnoff låta oss stifta bekantskap med glesbygdens olika gestalter, och...

Lite väl otrolig på sina ställen men klart läsvärd

Jenny Öhlund

Kajsastinas

2022-08-31

Mikaela86

2022-07-08

Fortsättningen men nu uppe i Kukkojärvi är en värdig fortsättning på första delen. Nya människors livsöden att ta del av. Jaana är som vanligt så naturlig med de flesta hon möter. Karaktärerna känns väldigt trovärdiga.

Marie-Anne Eriksson

2022-05-12

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

2022-04-21

Tycker att den är lika bra som den första, däremot kanske det var bra att det gick ett par år mellan läsningarna så att det inte skulle bli för mycket. Vi får se nu när jag tar mig an den tredje direkt. Precis som en annan kommentar sa så blir det lite knäckande att precis ingen karaktär verkar ha det minsta lilla bra i livet. Deppigt värre egentligen.

D

Anna Liljenby

2021-10-04

Katarina Nord

2021-02-19

Ännu bättre än jag for ned till bror! Dyster, melankolisk, tung, svart , destruktiv och jag älskar den. Språket är underbart och uppläsaren Lou Kappi gör en fenomenal tolkning av samtalen och dialekten.

Jenny A

2021-01-26

Fantastisk

Karin Adrian

2021-01-12

Anna Kreissl

2020-12-15

Lika bra som den första boken

Cecilia U

2020-12-14

Ännu bättre än bok ett. Man bara sugs in i handlingen!

Henrik Johansson

2020-07-30

Berättelsen fortsätter. Tar en stund att komma in i flödet, men en riktigt gripande bok. Ser fram emot nästa

Katarina Sjöö

2020-07-19

Har aldrig känt mig så oensam i min ensamhet som när jag umgås med Jana. Tyvärr tar boken, precis som den förra, slut för fort.

Kristina Carlsson

2020-06-27

Andra delen fick en trea i betyg, kanske med ett plus i kanten.
Läsvärd, men inte lika omtumlande som den första delen. Det finns en gräns för hur mycket elände jag orkar med och summa summarum skildrar författaren en enda ”normal” person egentligen? Läsvärd roman i vilket fall som helst.

2020-05-29

Det är en stark berättelse om Jaana Kippo som Karin Smirnoff förmedlar. Uppföljaren är inte lika bra som första delen men visst engagerar livet i Norrland med dessa galna religiösa sekter som dyker upp överallt. Präster som i de flesta religioner tror att de kan bete sig hur som helst i Guds namn och som tyvärr ofta kommer undan med det. Språket är enkelt och annorlunda men det är bra. Läs! Svag 4:a

Beas bokhylla

2020-05-28

Jag kände mig mer engagerad i den första boken och jag hade lite svårt för handlingen i uppföljaren. Vissa nya karaktärer hade jag också svårt för. Men med det sagt så tyckte jag ändå att Vi for upp med mor var väldigt läsvärd. Ser fram emot den sista boken.

Martin Johansson

Maria Smith

2020-03-28

Göran Dahlstrand

2020-02-08

Intressant. Beskriver händelser i en liten by med egenartade personer.

Frida Tosterud

2020-01-17

Underbar, märklig, hemsk och tänkvärd

Margareth Ericsson

2020-01-17

Intressant skildring.

Per Blomberg

2020-01-01

En utmärkt berättarkonst i kärv norrlandsmiljö som känns helt äkta. Intressant beskrivning av sektmiljö inom kyrkan.

Nina Gustafsson

2019-11-27

Även andra boken om bror och hans håller hög nivå. Denna gång djupdyker vi i moderns uppväxt och hemtrakt där Gemenskapen sätter reglerna. Vi förs till ett norrländskt Knutby med en hårt styrda sekt och där man väntas foga sig, vilket verkar vara svårt för åtminstone för delar av familjen.

Ingrid Bergenudd

2019-10-12

Jag tycker inte alls att den var lika bra som föregångaren. Den var rörig att läsa eftersom handlingen hoppar hit och dit. Jag tycker också att den innehöll en del alltför spekulativ dramatik, nästan som i en kriminalroman. Största behållningen är skildringen av livet i ett laestadianskt samhälle och det hårda grepp som religionen håller om befolkningen.

Fantastisk.

2019-08-29

Fängslande, härligt mustig i såväl sorg som glädje. Smirnoff har ett alldeles eget språk, kortfattat men ändå så tydligt. Drag av skröna vilar över händelserna, något alldeles säreget som fångar känslor. Bra!

Solveig Andersson

2019-07-25

talbok, storytel
Enastående fortsättning som berör lika mycket som ettan. Önskar enbart att jag läst den för hand istället för lyssnat. Inläserskan läste mycket konstigt och kantigt.

Anki Olsson Flodin

2019-07-21

Kräver att du läst första delen. Håller inte samma nivå, tyvärr, tycker jag.

villa-freja.se

2019-06-28

Vi for upp med mor är uppföljaren till Jag for ner till bror som jag tyckte så, så mycket om. Jag blev då rakt inte besviken den här gången heller. Berättelsen lämnar så många känslor och tankar efter sig. Behagligt på ett sätt, under-huden-rysligt på ett annat. Författaren Karin Smirnoff är i alla fall en mästare på den dramaturgiska kurvan så väl som på gestaltningen. Det här är ett mästerverk.

Lysande, stark & vackert skriven!