Vi for upp med mor

Smirnoff, Karin

Modren har dött och vill begravas i sin hemby Kukkojärvi i norra Norrbotten. Tvillingarna jana och bror ärver hennes föräldrahem och blir snabbt varse att livet i Kukkojärvi är mycket annorlunda. De flesta människor lever enligt strikta religiösa regler där förbuden är många. Den som inte rättar in sig i ledet hamnar utanför, som snickaren Jussi och Magdalena. Bror lockas av bygemenskapen, de stora familjerna och männens självklara rättigheter. Jana gör sitt bästa för att bjuda motstånd, samtidigt som hon kämpar för att få ett avslut på den destruktiva relationen med john. När hon blir vän med sin jämnåriga kusin marta ser hennes man, som är pastor, inte med blida ögon på deras relation. Vi for upp med mor är en uppföljare till den hyllade debuten Jag for ner till bror. På ojämförlig prosa fortsätter Karin Smirnoff låta oss stifta bekantskap med glesbygdens olika gestalter, och...

Fängslande, härligt mustig i såväl sorg som glädje. Smirnoff har ett alldeles eget språk, kortfattat men ändå så tydligt. Drag av skröna vilar över händelserna, något alldeles säreget som fångar känslor. Bra!

talbok, storytel
Enastående fortsättning som berör lika mycket som ettan. Önskar enbart att jag läst den för hand istället för lyssnat. Inläserskan läste mycket konstigt och kantigt.

Kräver att du läst första delen. Håller inte samma nivå, tyvärr, tycker jag.

villa-freja.se

2019-06-28

Vi for upp med mor är uppföljaren till Jag for ner till bror som jag tyckte så, så mycket om. Jag blev då rakt inte besviken den här gången heller. Berättelsen lämnar så många känslor och tankar efter sig. Behagligt på ett sätt, under-huden-rysligt på ett annat. Författaren Karin Smirnoff är i alla fall en mästare på den dramaturgiska kurvan så väl som på gestaltningen. Det här är ett mästerverk.

Lysande, stark & vackert skriven!