Vi, de drunknade

Jensen, Carsten

| 2008

Vi, de drunknade är en storslagen roman om fyra generationers sjömansliv från mitten av 1800-talet till slutet av andra världskriget, berättad i en kraftfull vi-form. Den utgår från Marstal på Ærø söder om Fyn, en avlägsen plats i en liten nation. Därifrån drivs männen av sin längtan ut på världshaven och några blir borta för alltid. Havet kräver sitt pris också av kvinnorna som går hemma i ovisshet om vilka öden deras söner och män gått till mötes, av barn som blir föräldralösa och av sjömän som kommer hem igen. Laurids, den dristige, blir aldrig sig själv efter att ha varit med om en förnedrande och fruktansvärd förlust i dansk-tyska krigets första sjöslag. Sonen Albert letar efter sin försvunna far på öarna i Stilla havet men kommer hem med ett skrumphuvud och Knud Erik som har huvudet fullt av Alberts skrönor ställs inför ett moraliskt omöjligt val under andra världskriget. Det...

Torbjörn Nilsson

2021-11-11

Vilken bok! Fylld av grymma sjömansberättelser under hundra år, men rymmer också ett starkt stråk av humanism och hyllning till solidariteten och kollektivet. Får mig att tänka på Sara Lidmans Järnbaneepos. Detta är ett Sjöfartsepos.

2019-11-20

En riktig tegelsten. 710 sidor tättskrivna sidor men så underhållande. Det är en historiebeskrivning av en dansk sjöstad och dess invånare. Historiebeskrivningen blir lätt att ta till sig då boken blandar "fakta" med skrönor i en riktigt härlig äventyrsroman. Jag sögs verkligen in i berättelsen och den tuffa verkligheten till sjöss under ett århundrade är både gripande och lärorik. Människorna i boken känns verkligen äkta vilket också ger trovärdighet till historien. Riktigt bra.

Sören Trolin

2017-11-06

En helt okey historia men inte så bra som jag väntat. Jan Guillou tipsade om denna i någon morgonsoffa. Och det slår mig att stilistiskt och tempot och handlingen i Vi,de drunknade ibland minner lite om Guillou. Men förmodligen första och enda gången jag läser denna Dansk

Zack Simone

2016-06-14

En aningen långtråkig historielektion. Eftersom boken haltar i konstnärligt anspråk eller verklig magi så hade det behövts människor man kan bry sig om.

Ruben Persson

2014-05-30

En storslagen och skakande läsupplevelse!

Monika Häägg

2013-08-02

Underbar berättare!

Maritha .

2013-06-23

Detta är en helt fantastiskt bra bok! Vilket språk, vilka människor, vilken historia, vilken känsla!

Saga Fogel

2012-10-26

Jag klarade faktiskt inte av att läsa ut detta enormt pretentiösa verk. Med ett krystat Språk försöker författaren att ge läsaren en viss känsla som är alldeles för påhittad för att den verkligen ska kunna infinnas. Inte heller handlingen intresserade mig, även om baksidestexten fick romanen att låta som om den vore klippt och skuren för mig.

D

Daniel Petersson

2012-10-13

Fantastisk. Kort och gott.

ulejo

2012-09-16

Strålande bra släktkrönika.

Johnny Matikainen

2012-07-07

Bästa bok jag läst !

PL *

2012-05-20

Oerhört bra! Lite seg i början, men något fick mig att fortsätta läsa iallafall. Och det var helt klart värt det! Läs!

2012-02-29

Det här är en berättelse som sträcker sig över nästan 100 år, tre krig och tre generationer fartyg. Det här är en berättelse om kärleken till havet. Läs resten på http://bokslut.blogspot.com/2012/02/vi-de-drunknade-av-carsten-jensen.html

Izabela Horn

2012-02-29

En jätte bra bok , riktigt havs äventyr .

Mary G

2011-08-17

Magisk realism, en krönika över en stad, den här boken har allt jag önskar av en roman. Carsten Jensen har ett fantastiskt, målande och rikt språk.

Lars Andersson

2011-05-16

Lite tradig, men samtidigt välskriven och hyggligt intressant. En mycket stark 2:a.

Conny J

2011-03-20

Alldeles för lång! Bitvis händer nästan inget, segt. Visserligen har den några ljusa stunder i början, men det, det räcker inte..

Kribba Ericsson

2011-01-30

Fantastisk och underbart skriven berättelse.

Anna-Karin L

2011-01-14

Jag ville gilla denna och den sista tredjedelen är bäätre eller om det var först då jag kom in i den ordentligt. Den är välskriven och förmedlar personporträtt och känslor bra, men det blev rätt mycket transportsträckor för mig... stark 3:a får det bli.

Vilken historieberättare! Det känns som en ynnest att ha fått ta del av Marstals och marstalsbornas historia och författarens fantastiska historeberättande och språk. Saknar dock kvinnorna och flickorna... Med ett par undantag buntas de ihop till ett kollektiv och ingen för deras talan.

Den danske författaren och journalisten Carsten Jensen skildrar i denna episka roman det lilla danska kustsamhället Marstals historia från mitten av 1800-talet och hundra år framåt. Boken gestaltar på ett suveränt sätt hur människor och livsvillkor förändras i tider av krig eller fred, glädje eller sorg.
(torgbloggen.blogspot.com)

En fantastisk historia om livet i en tuff tid och omgivning. Intressant om vad människan är kapabel till när det gäller överlevnad, från ljusaste vitt till mörkaste svart.

Liselotte Wijkmark

2010-06-26

Det här är stort och skickligt gjort. Carsten väver in historia, reseskildring och vad är kultur,empati,kärlek och respekt.

Natasha Illyés

2010-05-28

Innan du vet ordet av, svepes du med i denna virvelvind av personporträtt och historiebeskrivning. Det lättsamt hållna språket underlättar läsandet och driver dig nära alla karaktärer som du sedan lämnar ifrån dig med saknad. Historiens enda svaghet är de tunna kvinnoporträtten.

Nils Thor

2010-05-27

Väldigt bra, fängslande men sorglig.

Erika Bok

2010-03-24

Ojämn! Stundtals mycket bra stundtals tråkig.

2010-02-21

Från hänförelse till besvikelse, det är min upplevelse av denna lovordade tegelsten på 710 sidor. Det börjar så bra med ett meningslöst sjöslag 1848 mot Tyskland och aldrig har det väl skildrats så mustigt och oheroiskt. Vi fortsätter med en riktig äventyrsresa med Albert ombord. Bra aktion, en riktig grabbarnas berättelse. Betyg 5. Vi går sedan i land och fortsätter att följa Albert i hans hemstad Marstal. En socialrealistisk berättelse som är ganska bra. Betyg 4. Efter Alberts död tappar berättelsen fart och den blir tråkig. Jensen låtsas skildra kvinnor, som Klara Friis, men de blir anonyma och ointressanta. Han försöker att i romanform skildra stadens näringslivsutveckling, men det blir misslyckat. Det blir bara två i betyg för denna del. Jag slutade läsa på sidan 490.

Anette B

2010-02-19

De sista 260 av 710 sidor och en del avsnitt innan var bra men annars tyckte jag den var seg och det var inte med lust och glädje jag plockade fram boken för att läsa.
Däremot gillade jag språket när jag väl kom in i det, hans förmåga att beskriva och förmedla känslor och händelser på ett väldigt målande sätt.
Men mer en än trea är den inte värd. 3 - tror jag bestämt

Ingrid Selnes

2010-01-11

Äntligen! Jag är snart i mål med över 700 sidor Carsten Jensens Vi, de drunknade. Det har varit min december- och jullovsläsning, och jag är nöjd med boken, men är inte överförtjust. En krönika över en dansk hamnstad, Marstal, där man får följa många av händelserna med kollektivt öga - Marstalborna. Några av personerna blir mer framträdande som huvudpersoner, men det blir inte riktigt kött och blod, tycker jag. De som prisat denna roman till skyarna är mest män, jag kände mig inte riktigt hemma i den råbarkade sjö- och seglaratmosfären. Tyckte bäst om beskrivningarna av småstadslivet i Marstal samt en andlöst spännande del om Albert Madsen och hans letande efter sin far.

Maiken Karlsson

2010-01-05

Litet för pladdrig och detaljerad för min smak, men jag kunde ändå inte sluta läsa ... En svag trea! Glimtar till här och där, mycket transportsträckor för min del.

Lars Magnusson

2009-11-04

Underbar historia som sveper över hundra år, vackert berättad i vi-perspektiv. Det enda smolket är att slutet bitvis går över i det smöriga.

anna lundberg

2009-09-15

Mångbottnad tegelsten med spännande människoportträtt

Jonas Olsson

2009-09-13

En svag femma.

Samuel Karlsson

2009-08-11

Lika förbryllad
Vill tycka att den är bra och bitvis är den väldigt bra. Men så tappar den tempo och fokus och blir riktigt seg.

Maria Klamas

2009-08-10

Så höga förväntningar så många goda ord om denna bok, hörde honom prata om sin bok en gång och blev nyfiken... dessvärre så levde inte texten upp till förväntningarna.... först efter 300 sidor började det bli intressant efter några sidor trist igen och bara en massa namn, båtar o händelser som inte satte sig i mitt hjärta... de sista sidorna återkom mitt intresse igen... funderade mycket på vad jag saknade och tror det var kärlek... för de sidor när jag fastnade där glimtade kärleken till..

Julia Lindelöf

2009-06-07

Det tog ett bra tag. Tjocka böcker är egentligen inte nåt för mig. Men den här blev bara bättre och bättre.
Fint stycke:
"Nej, Herman skulle aldrig förstå vad det var som hade drivit honom ut ur staden. Det var inte mordet på en man vi hade anklagat honom för. Det var mordet på en mås."

Fiona *

2009-06-04

Bokens handling börjar under det dansknorska kriget under 1800-talet, med att vi får följa släkter i flera led fram till andra världskrigets slut.

Bokens berättare är "vi", de människor som bor i staden Marstal med sin stora flotta. Fokus ligger på människan och havet. Stundtals är boken så grym, så inlevelsefull att jag kan känna stanken som lyfter från boksidorna.

Den som bl.a starkt berör mig bland andra är den fattiga änkan och tvåbarnsmodern, vars önskan är att styra bort männen från havet. henns man drunknade och hon vägrar se sin son Knud Erik gå samma öde tillmötes. När han väljer att bli sjöman förskjuter hon honom.

Samma Knud Erik som plågas svårt av att delta i andra världskriget. Det djupfryser honom inombords.

Boken berättar om krigets fasor. Utanförskap. Svekets smärta. Men också om förlåtelse och till slut försoning.

Jag gillar den verkligen.

Madeleine Candia

2009-04-24

Det tar ett tag att komma in i boken. Men ge inte upp!! Den blir allt mer spännande, till slut tappar man nästan andan!!! Vilka människoröden!! Som läsare dras man in i ett slags virvel av händelser, utbrott, dramatik, hat, död och kärlek allt omslutet av havet......