Vi, de drunknade

Jensen, Carsten

| 2008

Vi, de drunknade r en storslagen roman om fyra generationers sjmansliv frn mitten av 1800-talet till slutet av andra vrldskriget, berttad i en kraftfull vi-form. Den utgr frn Marstal p r sder om Fyn, en avlgsen plats i en liten nation. Drifrn drivs mnnen av sin lngtan ut p vrldshaven och ngra blir borta fr alltid. Havet krver sitt pris ocks av kvinnorna som gr hemma i ovisshet om vilka den deras sner och mn gtt till mtes, av barn som blir frldralsa och av sjmn som kommer hem igen. Laurids, den dristige, blir aldrig sig sjlv efter att ha varit med om en frnedrande och fruktansvrd frlust i dansk-tyska krigets frsta sjslag. Sonen Albert letar efter sin frsvunna far p arna i Stilla havet men kommer hem med ett skrumphuvud och Knud Erik som har huvudet fullt av Alberts skrnor stlls infr ett moraliskt omjligt val under andra vrldskriget. Det...

Torbjrn Nilsson

2021-11-11

Vilken bok! Fylld av grymma sjmansberttelser under hundra r, men rymmer ocks ett starkt strk av humanism och hyllning till solidariteten och kollektivet. Fr mig att tnka p Sara Lidmans Jrnbaneepos. Detta r ett Sjfartsepos.

2019-11-20

En riktig tegelsten. 710 sidor tttskrivna sidor men s underhllande. Det r en historiebeskrivning av en dansk sjstad och dess invnare. Historiebeskrivningen blir ltt att ta till sig d boken blandar "fakta" med skrnor i en riktigt hrlig ventyrsroman. Jag sgs verkligen in i berttelsen och den tuffa verkligheten till sjss under ett rhundrade r bde gripande och lrorik. Mnniskorna i boken knns verkligen kta vilket ocks ger trovrdighet till historien. Riktigt bra.

Sren Trolin

2017-11-06

En helt okey historia men inte s bra som jag vntat. Jan Guillou tipsade om denna i ngon morgonsoffa. Och det slr mig att stilistiskt och tempot och handlingen i Vi,de drunknade ibland minner lite om Guillou. Men frmodligen frsta och enda gngen jag lser denna Dansk

Zack Simone

2016-06-14

En aningen långtråkig historielektion. Eftersom boken haltar i konstnärligt anspråk eller verklig magi så hade det behövts människor man kan bry sig om.

Ruben Persson

2014-05-30

En storslagen och skakande lsupplevelse!

Monika Hgg

2013-08-02

Underbar berttare!

Maritha .

2013-06-23

Detta r en helt fantastiskt bra bok! Vilket sprk, vilka mnniskor, vilken historia, vilken knsla!

Saga Fogel

2012-10-26

Jag klarade faktiskt inte av att lsa ut detta enormt pretentisa verk. Med ett krystat Sprk frsker frfattaren att ge lsaren en viss knsla som r alldeles fr phittad fr att den verkligen ska kunna infinnas. Inte heller handlingen intresserade mig, ven om baksidestexten fick romanen att lta som om den vore klippt och skuren fr mig.

Daniel Petersson

2012-10-13

Fantastisk. Kort och gott.

ulejo

2012-09-16

Strlande bra slktkrnika.

Johnny Matikainen

2012-07-07

Bsta bok jag lst !

PL *

2012-05-20

Oerhrt bra! Lite seg i brjan, men ngot fick mig att fortstta lsa iallafall. Och det var helt klart vrt det! Ls!

2012-02-29

Det hr r en berttelse som strcker sig ver nstan 100 r, tre krig och tre generationer fartyg. Det hr r en berttelse om krleken till havet. Ls resten p http://bokslut.blogspot.com/2012/02/vi-de-drunknade-av-carsten-jensen.html

Izabela Horn

2012-02-29

En jtte bra bok , riktigt havs ventyr .

Mary G

2011-08-17

Magisk realism, en krnika ver en stad, den hr boken har allt jag nskar av en roman. Carsten Jensen har ett fantastiskt, mlande och rikt sprk.

Lars Andersson

2011-05-16

Lite tradig, men samtidigt vlskriven och hyggligt intressant. En mycket stark 2:a.

Conny J

2011-03-20

Alldeles fr lng! Bitvis hnder nstan inget, segt. Visserligen har den ngra ljusa stunder i brjan, men det, det rcker inte..

Kribba Ericsson

2011-01-30

Fantastisk och underbart skriven berttelse.

Anna-Karin L

2011-01-14

Jag ville gilla denna och den sista tredjedelen r btre eller om det var frst d jag kom in i den ordentligt. Den r vlskriven och frmedlar personportrtt och knslor bra, men det blev rtt mycket transportstrckor fr mig... stark 3:a fr det bli.

Vilken historieberttare! Det knns som en ynnest att ha ftt ta del av Marstals och marstalsbornas historia och frfattarens fantastiska historeberttande och sprk. Saknar dock kvinnorna och flickorna... Med ett par undantag buntas de ihop till ett kollektiv och ingen fr deras talan.

Den danske frfattaren och journalisten Carsten Jensen skildrar i denna episka roman det lilla danska kustsamhllet Marstals historia frn mitten av 1800-talet och hundra r framt. Boken gestaltar p ett suvernt stt hur mnniskor och livsvillkor frndras i tider av krig eller fred, gldje eller sorg.
(torgbloggen.blogspot.com)

En fantastisk historia om livet i en tuff tid och omgivning. Intressant om vad mnniskan r kapabel till nr det gller verlevnad, frn ljusaste vitt till mrkaste svart.

Liselotte Wijkmark

2010-06-26

Det hr r stort och skickligt gjort. Carsten vver in historia, reseskildring och vad r kultur,empati,krlek och respekt.

Natasha Illys

2010-05-28

Innan du vet ordet av, svepes du med i denna virvelvind av personportrtt och historiebeskrivning. Det lttsamt hllna sprket underlttar lsandet och driver dig nra alla karaktrer som du sedan lmnar ifrn dig med saknad. Historiens enda svaghet r de tunna kvinnoportrtten.

Nils Thor

2010-05-27

Vldigt bra, fngslande men sorglig.

Erika Bok

2010-03-24

Ojmn! Stundtals mycket bra stundtals trkig.

2010-02-21

Frn hnfrelse till besvikelse, det r min upplevelse av denna lovordade tegelsten p 710 sidor. Det brjar s bra med ett meningslst sjslag 1848 mot Tyskland och aldrig har det vl skildrats s mustigt och oheroiskt. Vi fortstter med en riktig ventyrsresa med Albert ombord. Bra aktion, en riktig grabbarnas berttelse. Betyg 5. Vi gr sedan i land och fortstter att flja Albert i hans hemstad Marstal. En socialrealistisk berttelse som r ganska bra. Betyg 4. Efter Alberts dd tappar berttelsen fart och den blir trkig. Jensen ltsas skildra kvinnor, som Klara Friis, men de blir anonyma och ointressanta. Han frsker att i romanform skildra stadens nringslivsutveckling, men det blir misslyckat. Det blir bara tv i betyg fr denna del. Jag slutade lsa p sidan 490.

Anette B

2010-02-19

De sista 260 av 710 sidor och en del avsnitt innan var bra men annars tyckte jag den var seg och det var inte med lust och gldje jag plockade fram boken fr att lsa.
Dremot gillade jag sprket nr jag vl kom in i det, hans frmga att beskriva och frmedla knslor och hndelser p ett vldigt mlande stt.
Men mer en n trea r den inte vrd. 3 - tror jag bestmt

Ingrid Selnes

2010-01-11

ntligen! Jag r snart i ml med ver 700 sidor Carsten Jensens Vi, de drunknade. Det har varit min december- och jullovslsning, och jag r njd med boken, men r inte verfrtjust. En krnika ver en dansk hamnstad, Marstal, dr man fr flja mnga av hndelserna med kollektivt ga - Marstalborna. Ngra av personerna blir mer framtrdande som huvudpersoner, men det blir inte riktigt ktt och blod, tycker jag. De som prisat denna roman till skyarna r mest mn, jag knde mig inte riktigt hemma i den rbarkade sj- och seglaratmosfren. Tyckte bst om beskrivningarna av smstadslivet i Marstal samt en andlst spnnande del om Albert Madsen och hans letande efter sin far.

Maiken Karlsson

2010-01-05

Litet fr pladdrig och detaljerad fr min smak, men jag kunde nd inte sluta lsa ... En svag trea! Glimtar till hr och dr, mycket transportstrckor fr min del.

Lars Magnusson

2009-11-04

Underbar historia som sveper ver hundra r, vackert berttad i vi-perspektiv. Det enda smolket r att slutet bitvis gr ver i det smriga.

anna lundberg

2009-09-15

Mngbottnad tegelsten med spnnande mnniskoporttrtt

Jonas Olsson

2009-09-13

En svag femma.

Samuel Karlsson

2009-08-11

Lika frbryllad
Vill tycka att den r bra och bitvis r den vldigt bra. Men s tappar den tempo och fokus och blir riktigt seg.

2009-08-10

S hga frvntningar s mnga goda ord om denna bok, hrde honom prata om sin bok en gng och blev nyfiken... dessvrre s levde inte texten upp till frvntningarna.... frst efter 300 sidor brjade det bli intressant efter ngra sidor trist igen och bara en massa namn, btar o hndelser som inte satte sig i mitt hjrta... de sista sidorna terkom mitt intresse igen... funderade mycket p vad jag saknade och tror det var krlek... fr de sidor nr jag fastnade dr glimtade krleken till..

Julia Lindelf

2009-06-07

Det tog ett bra tag. Tjocka bcker r egentligen inte nt fr mig. Men den hr blev bara bttre och bttre.
Fint stycke:
"Nej, Herman skulle aldrig frst vad det var som hade drivit honom ut ur staden. Det var inte mordet p en man vi hade anklagat honom fr. Det var mordet p en ms."

Fiona *

2009-06-04

Bokens handling brjar under det dansknorska kriget under 1800-talet, med att vi fr flja slkter i flera led fram till andra vrldskrigets slut.

Bokens berttare r "vi", de mnniskor som bor i staden Marstal med sin stora flotta. Fokus ligger p mnniskan och havet. Stundtals r boken s grym, s inlevelsefull att jag kan knna stanken som lyfter frn boksidorna.

Den som bl.a starkt berr mig bland andra r den fattiga nkan och tvbarnsmodern, vars nskan r att styra bort mnnen frn havet. henns man drunknade och hon vgrar se sin son Knud Erik g samma de tillmtes. Nr han vljer att bli sjman frskjuter hon honom.

Samma Knud Erik som plgas svrt av att delta i andra vrldskriget. Det djupfryser honom inombords.

Boken berttar om krigets fasor. Utanfrskap. Svekets smrta. Men ocks om frltelse och till slut frsoning.

Jag gillar den verkligen.

Madeleine Candia

2009-04-24

Det tar ett tag att komma in i boken. Men ge inte upp!! Den blir allt mer spnnande, till slut tappar man nstan andan!!! Vilka mnniskorden!! Som lsare dras man in i ett slags virvel av hndelser, utbrott, dramatik, hat, dd och krlek allt omslutet av havet......