Vi bakar bullar

Vegna, Sarah

En bok om den lekfulla vardagen med ett litet barn! Baka bullar! Smula jästen. Blanda mjölet. Smeta och kleta. På pappa?OLIKA förlag tilldelades Rättvisepriset 2012 för sitt arbete för jämställdhet och jämlikhet i bokvärlden. MILJÖ OCH HÅLLBARHET: På OLIKA vill vi värna det hållbara och klimatkloka läsandet. Därför trycks våra böcker på andra sidan Östersjön, i Baltikum, på ett FSC-märkt papper och på ett tryckeri som är certifierat med Svanen. Lite närmare, lite dyrare, mycket bättre! Sagt om boken:  Vi gör tillsammans kallas serien av småbarnsböcker från Olika förlag som har varierade huvudrollsinnehavare men med ett gemensamt tema: att skildra vardagen ur ett litet barns perspektiv. Vardagliga sysslor är ofta mer spännande för barn än de är för oss mer erfarna vuxna. Det uppstår en trivsam, varm gemenskap i det rosa köket, där både kroppsspråk och ansiktsuttryck visar...

Vi bakar bullar av Sarah Vegna
Illustratör: Astrid Tolke
Utgiven av Olika förlag.
Ålder: från ca 1 år.
Betyg: 5 av 5 ⭐️

Detta är en himla fin bok för de yngre barnen som handlar om hur ett barn och dennes pappa bakar bullar tillsammans i köket. Spännande! Jag och V har läst denna bok ett antal gånger.
För den åldersgruppen är det ju toppen med ett vardagligt och bekant tema
som ändå fångar intresset som ett bullbak gör. Illustrationerna är fina och förhöjer berättelsen, att de också är detaljrika förstärker möjligheter till bokprat om bilderna med det lilla barnet. Gillar även hur fint kroppsspråk och mimik är skildrat.
Fint hur boken visar upp en pappa som med lugn och värme har en fin gemensam stund med sitt barn med mycket närhet - mer sådana böcker tack!
I samma serie finns även "Vi tvättar bilen" som också är en himla fin bok, samt "Vi odlar smultron" - den har vi inte hunnit läsa än.

Jag har läst Vi bakar bullar tillsammans med några barn i treårsåldern på förskolan. Boken är skriven av Sarah Vegna och är illustrerad av Astrid Tolke och är utgiven på Olika förlag 2017. Vi bakar bullar handlar om ett barn som bakar bullar med sin pappa. Vi får följa hela processen från att plocka fram redskap till att provsmaka nybakade bullar. Det är ungefär ett ord upp till en mening per sida och passar perfekt för barn som är ca 1-3 år. Illustrationerna som är färgglada, fina och tydliga förstärker den enkla texten. Både jag och barnen uppskattade Vi bakar bullar och de ville gärna berätta om när de har hjälpt till att baka hemma. Vi bakar bullar kommer nog att bli en favoritbok för många små barn! Jag vill verkligen rekommendera den till småbarnsföräldrar och förskolor!