Vi är alla helt utom oss

Fowler, Karen Joy

| 2015

Som barn pratade Rosemary oavbrutet. Så mycket att hennes pappa bad henne börja i historiens mitt varje gång hon ville berätta något. Nu har Rosemary börjat på universitetet och hon pratar inte längre oavbrutet. Minst av allt pratar hon om sin familj. Hon växte upp med två syskon: Lowell och Fern. Båda djupt älskade och båda numera försvunna ur hennes liv. Någonting hände som lämnade familjen i spillror. Sedan dess är Lowell på flykt, deras en gång så levnadsglada mamma är en skugga av sitt forna jag och deras pappa likaså. Och Fern, Rosemarys älskade syster, vad hände med henne? Ingen av dem hade kunnat föreställa sig hur Ferns öde skulle påverka dem. Då, nu och för alltid. "En tänkebok, en...

Nina Gustafsson

2021-06-26

En familj som slitits isär - vad var det som hände? Fin historia som ställer intressanta frågor.

Anna Hedenstedt

2020-10-03

Vilken bra bok - smart, välskriven, rolig och sorglig! Verkligen en oväntad pärla!

2017-08-09

Hade nog för höga förväntningar, kanske pga det snygga omslaget och även titeln som båda känns som att det är en annan typ av bok. Till en början kändes det som att förväntingarna infriades och även twisten på historien köpte jag. Men sen började det gå utför, som nån annan skrev så är det kanske inte den handling man förväntar sig. Inte direkt dålig heller men inte den bok jag förväntade mig och tillslut blev det lite enahanda på något sätt.

Victoire Marcel

2017-03-06

Välskriven, jag tyckte om Rosemarys berättarröst. Speciell handling. Den lilla twisten, som jag av någon anledning redan visste från början, känner jag nästan hade varit bättre för boken om den inte var just en twist. Dels tror jag att folk kan bli besvikna om de förväntat sig något helt annat, dels tror jag att boken hade kunnat locka en annan publik som kanske inte intresserat sig för boken såsom den är beskriven nu.

Elina Kolsmyr

2016-12-23

Oväntad, lätt läst men ingen ny klassiker.

Kristina Carlsson

2016-05-01

Detta är en amerikansk typ av roman som jag läst massor av - och inte gillar! Rekommenderar den inte.

Linea Karlsson

2016-04-11

Trodde att det här skulle vara en helt annan historia. Från texten på baksidan förväntade jag mig mörka hemligheter, familjedrama och kanske ett oförklarligt dödsfall. Boken innehöll inget av detta och inte ett uns av spänning överhuvudtaget. Rekommenderas inte.

2015-09-18

Detta är en tendensroman med ett syfte, vilket märker Du snart. Den är kyligt skriven med Rosemary som jag-berättare. Vi ska väl använda huvudet när vi läser romanen. Men jag vill ryckas med och känna något. Jag konstaterar att romanen nominerats till Bookerpriset (håhåjaja). Författarinnan är bosatt i Kalifornien och där skrivs, vad jag vet, inga romaner som jag gillar.