Vågornas viskningar

McKinley, Tamara

Två av Tamara McKinleys mest älskade titlar.?Eldhärjad? är ett oförglömligt läsäventyr som utspelar sig 1946. Andra världskriget är över och livet kan så smått återgå till det normala. I en australisk avkrok driver makarna Morgan ett familjesjukhus. Deras förhoppning är att sonen ska ta över verksamheten, men han har nyss förlorat sin förstfödda och hans äktenskap är i fritt fall. När en stor brand inträffar måste byns invånare plötsligt lära sig att samarbeta. Medan lågorna rycker närmare visar invånarna upp nya, mer eller mindre angenäma, sidor av sig själva. ?Ekon av längtan? utspelar sig på trettiotalet. Den unga sjuksköterskan Annabelle Blake har tagit sin tillflykt till Paris efter att illasinnade rykten har förstört hennes möjligheter att fortsätta arbeta i London. I stadens konstnärskretsar träffar hon Etienne och Henri, den ene är poet, den andre målare. De för ett utsvävande liv...

Gripande och bra

2018-03-12

Som alltid är det fina miljöer och invecklade relationer. Jag tokgillar idén med tre generationer kvinnor på en långresa tillsammans, där diverse hemligheter från förr seglar upp. Helt okej, som vanligt av Tamara.

2018-02-19

Året är 1905. Christys make har nyss gått bort och Christy drömmer om att resa från Tasmanien till ön Skye, där hon föddes. 65 år gammal har hon bestämt sig för att resa, något som barnen genast sätter sig emot. Christy reser iväg med dottern Anne och barnbarnet Kathryn och återser Skye.
🐴
Jag har tidigare läst nästan alla böcker författaren släppt, gillar hennes fina miljöer och skrivsätt. Vågornas viskningar är en bok som jag genast sögs in i, när jag börjat läsa den gick den inte att lägga ner. Christys resa tillbaka till Skye, där alla hemskheter hon upplevde i barndomen kommer tillbaka är spännande och intressant att följa. Naturen och miljöerna är målande och väl beskrivna, känns nästan som jag står mitt ibland allt och ser det framför mig. Vågornas viskningar är en ren fröjd att läsa! Jag skulle gärna läsa en fortsättning på denna!