Vägen hem

Sundbom, Vilhelm

Bortrövadserien baseras på äldre svenska folksägner och har hyllats som en av årets bästa barnboksserier. Bokserien har beskrivits som lärorik i spännande förpackning och i varje bok får läsaren stifta bekantskap med en rad väsen hämtade ur den nordiska folkmytologin.

Bettan_bokprataren

2020-12-13

Det är inte utan sorg i hjärtat jag öppnar del 4 som är den sista i serien. Så klart så vill jag veta hur det går för syskonen, ska de komma ut ur den mystiska skogen?
Har du missat de här? Då tycker jag det är hög tid att läsa dem.
Språket och berättelsen flyter på oerhört bra och man vill bara läsa ett kapitel till och ett till...
Jag gillar att det på slutet i boken tas upp lite olika fakta om folktrons väsen. I den här sista boken får vi lära oss mer om älvor, varulven och en figur som heter Gloson, ett spöksvin som har rakbladsvass borst och stora huggtänder samt glödande ögen. HUA!

Bortrövad serien baseras på äldre svenska folksägner och har hyllats som en av årets bästa barnboksserier. Bokserien har beskrivits som lärorik i spännande förpackning och i varje bok får läsaren stifta bekantskap med en rad väsen hämtade ur den nordiska folkmytologin.

Illustrationerna av Jonas tillför verkligen den rätta mystiken och att de är svart/vita ger ytterligare en dimension till berättelsen.

Nu har jag läst ut den fjärde och sista delen i bokserien Bortrövad. Jag finner inga ord om hur man kan skriva en sådan fantastisk bok med snygga illustrationer som gör att jag som läsare lever in mig så snabbt i berättelsen. Pirret som boken ger under läsningen, den olidliga spänningen där läskiga händelse efter händelse sker. Ett lite roligt (roliga troll) och samtidigt spännande äventyr är det i den här boken!

Jag är så gudomligt tacksam att vi i Sverige har så fantastiska författare och illustratörer som lägger ner hela sin själ för att försöka göra ett så enastående livsverk. TACK!

Bra och spännande bok!