Väg 9

Frennstedt, Tina

| 2020

Den andra fristående delen i Cold Case, den prisbelönta deckarserien inspirerad av verkliga fall som utspelar sig i Malmö och på Österlen. En kontroversiell konstnärinna hittas död vid Stenshuvud fyr på långfredagsmorgon. I anslutning till liket upptäcker man en märklig lera som visar sig vara identisk med den som fanns på brottsplatsen utanför Ystad där den unge pianisten Max Lund mördades för 15 år sedan. När kriminalinspektör Tess Hjalmarsson, även kallad supersnuten, tillsammans med kollegan Marie Erling tittar närmare på fallen hittar hon inga uppenbara kopplingar mellan offren men nyheten startar en kedja av dramatiska händelser på Österlen. Samtidigt börjar en tvåbarnsmamma misstänka att hennes man inte är den hon trodde att han var.

Riktigt bra deckare, spännande handling och intressanta karaktärer. Läs den!

Spännande deckare som jag varm rekommenderar.

KAnonbok som alla som gillar deckare med klass ska läsa. Inget hafsverk.

Spänningsunderhållning som sticker ut i den klassiska polisdeckargenren. Nu jag bara att det ska komma fler böcker i denna serie med underbara Tess Hjalmarsson och hennes kompanjon Marie. Full frickin pott.

Riktigt spännande, inget feel good här inte. Men ändå inte blodig och onödigt våldsam. Det här har hon gjort bra Frennstedskan!

Otroligt bra uppföljare till Försvunnen. Spännande från början till slut. Läs den!

Välskriven och så spännande trots att man inte får ta del av några blodiga detaljer får man följa med i polisens arbete för att få ihop det enorma pusslet som ett mord kan vara, Inspirerad av verkliga fall, Rekommenderas!

annebannesbokhylla

2020-04-17

Fantastiskt bra, helt enastående!

2020-04-08

Boken Cold Case: Väg 9 är den andra delen i en planerad bokserie som är inspirerade av verkliga cold case-fall i Skåne. Författaren Tina Frennstedt jobbar som kriminalreporter och har specialiserat sig på cold cases.

Och kriminalromaner som baseras på eller inspireras av verkliga fall är ju alltid lite extra intressanta tycker jag. Och böcker som är skrivna av journalister brukar ju oftast vara välskrivna.

Och Cold Case: Väg 9 är både intressant och välskriven. Den är även lättläst, otäck och spännande. Huvudpersonerna, med kriminalinspektören och chefen för Skånes cold case-grupp, Tess Hjalmarsson, i spetsen, fångar och intresserar mig.

Så jag rekommenderar denna bok varmt, precis som jag gör med den första boken i serien, Försvunnen. Båda böckerna kan läsas fristående. Och jag ser fram emot fler böcker i serien.