Översten

Larsmo, Ola

Det här är berättelsen om Knut Oscar Broady, en svensk emigrant vars livsöde placerade honom mitt i ett stort antal avgörande ögonblick i såväl svensk som amerikansk historia. När jag gjorde research kring Swede Hollow snubblade jag över ett otroligt spännande emigrantöde, som också blev en nyckel till det moderna Sverige. Knut Oscar Broady föddes som utfattig pojke i Uppsala, hörde till den första vågen av utvandrare och han förlorade allt under resan till det nya landet. På väg mot sin undergång i New York mötte han Gud och fick en kallelse: att slåss mot slaveriet. Detta ledde Knut Oscar Broady ut på inbördeskrigets slagfält, däribland Gettysburg. Han tycks vara överallt under de dramatiska år som formar såväl Lincolns USA som folkrörelsernas Sverige. Ola Larsmo (f. 1957) är författare och litteratur­kritiker. Han debuterade på åttiotalet med Vind­makaren och har sedan dess publicerat...

Krister Cronqvist

2022-10-17

Bra bok om man bortser från de lite väl utdraga skildringarna om det amerikanska inbördeskriget.

Krister Cronqvist

2022-10-17

Ingrid Bergenudd

2021-07-27

Intressant och välskriven roman om en verklig person. Den ger en god inblick i emigranternas vedermödor, liksom i den tidigare boken Swede hollow. Jag tyckte bäst om första halvan av boken. Skildringen av fasorna på slagfältet blev väl utdragen, och är något som har skildrats i många andra böcker. Boken ger också förståelse för kyrkornas betydelse i USA även I våra dagar.

2020-12-29

En mansbok tänker jag, när jag slår igen boken efter att ha läst 190 tätskrivna sidor fulla av död och elände och då återstår två tredjedelar.

Björn Belfrage

2020-12-12

Boken är ett gediget researcharbete om Knut Oskars liv. Jag tycker om berättelsen om uppväxtåren i Uppsala och Stockholm i fattigsverige. Den påminner om Fogelströms romaner och ger romanen dess styrka. Båtresan och första tiden i Förenta Staterna är också bra skrivet. Inbördeskriget är litet för detaljrikt beskrivet om ca 150 sidor. Romanen slutar med många frågetecken. Man får t.ex. inte reda på vad som händer med Knut Oskar och hans stora familj när de kommer tillbaks till Sverige och hjälper till att bygger upp baptistförsam-lingen i Stockholm, vilket jag tycker är synd.

Björn Öijer

2020-09-14

Om livets skörhet på havet och slagfältet

Ola Larsmos nya emigrantepos är en rasande stark skildring av hjältemod och nöd under extremt svåra omständigheter. Utvandraren Knut Oscar Brundin lyckas mot alla odds klara livhanken på slagfälten i amerikanska inbördeskriget.

Liksom emigranterna i Larsmos förra roman, Swede Hollow, tillhör Knut Oscar arbetarklassens marginaliserade skaror. Uppväxt i hälsovådliga salpeterångor som rycker bort hans äldre syskon en efter en blir han stamanställd knekt i svenska flottan.

Amerika lockar med en tryggare framtid. Men överfarten blir en mardröm. Hans unga gravida hustru avlider i feberhosta sedan hon krystat fram ett flickebarn. Knut Oscar får se makans kropp hivas över bord insydd i segelduk och försvinna i havets vågor. Umbärandena under seglatsen 1854 är en ohygglig läsning.

Framme i New York väntar nästa bevis på livets skörhet. Spädbarnet ger upp andan efter bara några veckor.

Med nöden i Manhattans fattigkvarter på näthinnan inleder Knut Oscar teologiska studier vid en frikyrklig högskola. Han examineras 1861, samma år som de slavägande sydstaterna bryter sig ut ur Förenta Staterna. På grund av sin militära erfarenhet i hemlandet övertalas han att drilla kurskamraterna i excercis och vapenhantering.

56 elever anmäler sig frivilligt till krigstjänst och svensken utses till kapten för deras kompani, som ansluts till 61:a infanteriregementet av New Yorks Volunteers. Studentkaptenen kommer att stiga i graderna till överste. När rebellerna kapitulerar våren 1865 har han kämpat sig igenom över trettio strider, sårats flera gånger och är den ende överlevande i sin avgångsklass. En hjälte av det rätta virket med andra ord. Som tackar sin gudstro för att han fortfarande lever.

Men det är en plågad hjälte som välkomnas åter av sin nya kvinna och deras två små barn. Upplevelserna på slagfälten har bränt sig fast i själen. Han vaknar skrikande om nätterna.

Ola Larsmo återger med stor realism och utan överdrifter krigets helvete. Ofta meningslösa offensiver över öppna fält med tusentals stupade varvas med rytande artillerisalvor, släpande marscher i gyttja, febersjukdomar och tröstlös väntan i tältläger. För att inte tala om den uppgivenhet som präglar hans religiösa vänner när de svarta fortsätter att förföljas även i norr trots slaveriets avskaffande.

För att ge sken av 1800-talets språkbruk använder författaren ålderdomliga uttryck som ”skrivdon”, ”rökverk”, ”anfäktad av” eller ”dristade sig att fråga”. Han blandar också friskt prosan med engelskamerikanska termer. Ibland tynger det läsningen.

Romanens fiktion utgår från verkliga personer och händelser. Med tanke på hur ingående Knut Oscars barndom i Uppsala och Stockholm skildras blir bokens slut väl abrupt. Överstens långa liv (89 år) som hemvändande emigrant och rektor vid Betelseminariet i Stockholm lämnas åt förgängelsen. Det gäller också hans privatliv som make och far till sex barn. Eller planerar Ola Larsmo en uppföljare?

Trots gedigen research och faktakoll hos experter (t ex alla segeltermer) kallar Larsmo officershästarnas remtyg för tömmar istället för tyglar. Och nog kunde han på ett mer begåvat sätt ha förklarat hur musköterna laddades. Och laddades om. Det var en långt mer komplicerad process än i senare bataljers eldgivning.

Tack för en rörande och gripande berättelse om en av runt tvåtusen svenskar som på amerikansk jord stred för demokratin, unionen och allas rätt till frihet.