Veronika decides to die

Coelho, Paulo

| 2000

Twenty-four-year-old Veronika seems to have everything - youth and beauty, boyfriends and a loving family, a fulfilling job. But something is missing in her life. So, one cold November morning Veronika decides to die. She takes a handful of sleeping pills expecting never to wake up. But she does - at a mental hospital where she is told that she has only days to live. This poignant international bestseller by the author of The Alchemist takes readers on a quest to find meaning in a culture overshadowed by angst, soulless routine, and pervasive conformity. Based on events in Coelho's own life, Veronika Decides to Die questions the meaning of madness and celebrates individuals who do not fit into patterns society considers to be normal. Bold and illuminating, it is a dazzling portrait of a young woman at the crossroads of despair and liberation, and a poetic, exuberant appreciation...

Hjortronhyllan

2023-07-05

Veronika bestämmer sig för att dö är en tankeväckande roman av Paulo Coelho som utforskar det djupa ämnet självmord. Berättelsen utvecklas genom två parallella historier: Veronikas resa efter ett misslyckat självmordsförsök på ett sanatorium, och hennes psykiatrikers utforskande av en ny metod för att vända tankarna rätt hos självmordsbenägna patienter.

Coelho använder sig av ett enkelt och tillgängligt språk genom hela boken. De reflektioner som presenteras är ofta självklara, men de bidrar till berättelsens tyngd och intresse. Jag fängslades jag av berättelsen, trots att utfallet var förutsägbart redan från början, Det står i titeln? Romanen har fått imponerande 10 456 recensioner på Goodreads, och det känns svårt att hitta nya perspektiv som inte redan har uttryckts i dessa. Trots det är det utan tvekan ett riktigt bra litterärt verk som förtjänar erkännande.

Jag finner mig nu grubblandes att reflektera över det tankeväckande citatet som görs i boken: "Det värsta man kan göra är att ta tillbaka någon till livet som är bortom räddning." Denna idé lever kvar i mig och inbjuder till vidare eftertanke och självrannsakan.

Emma H

2020-11-23

Jag tyckte mycket om denna. Den sätter perspektiv på självmord och självmordstankar. Hade man kunnat göra med med storyn? Jag tycker det. Nådde budskapet fram? Absolut.

Lisa K

2017-04-05

Väldigt långtråkig enligt mig.. Fångade mitt intresse den sista tredjedelen av boken och i slutändan får det en att reflektera en del över liv och död. Men i det stora hela så händer det inte mycket i boken.

Mikaela86

2016-08-24

Gillar hur den reflekterar över galenskap.

Maria Myrberg

2016-01-01

Nja, Coelho imponerar inte så värst mycket på mig, även om denna bok innehöll några små guldkorn och ett fint budskap.

My.loved.books

2015-12-26

En underbar bok som får en att tänka till! Kommer bli fler böcker av Paulo Coelho.

2015-09-08

Nej, så trist! Började bra och jag gillar själva handlingen, men det händer ju ingenting. Rekommenderas inte.

2015-08-26

En väldigt vacker, engagerande och lättläst roman om att se livet från ett helt annat perspektiv. Stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

Linn Lagerström

2014-12-16

Rätt tråkig och slutet kunde jag rätt snabbt lista ut. Dock var det ett citat som är värt fem stjärnor i betyg:
"Du är en annorlunda person, som vill vara lik andra. Och det är, enligt mitt sätt att se, en allvarlig sjukdom."

Sara Frimodig

2013-09-23

En väldigt lättläst och samtidigt beskrivande roman. Jag tycker att den var intressant och tänkvärd! Slutet var oväntat och knöt ihop boken på ett bra sätt.

Louise Olsson

2013-09-08

Väldigt bra bok! Den skulle ju varit längre!

Louise Ö

2013-07-03

Stark!

Sara Wall

2012-08-27

Det kan nog vara så enkelt att jag inte alls gillar Coelho. En outvecklad och tråkig Hesse,

Carolina E

2012-05-16

Veronika har egentligen ingen anledning att dö,
hon är fortfarande ung, har vänner och beundrare,
en familj som tycker om henne och ett jobb att gå till
men ändå är hon inte helt nöjd med livet.
Hon tycker inte att hon lever.

Hon bestämmer sig därför för att dö.

Men när hon vaknar upp
efter ett misslyckat självmordssförsök med sömntabletter
har hon blivit inlagd på ett mentalsjukhus.
Där får hon veta att hjärtat tog så pass mycket skada
att hon bara har några få dagar kvar att leva.

Det blir långa dagar, hon vill inte på något sätt
få tillbaka längtan efter att leva - det är ju ändå försent.

Boken är helt okej.
Men jag blir inte alltför berörd
och det är aldrig svårt att lägga ifrån sig den heller.

Jag kanske hade förväntat mig för mycket.

Vissa frågor om galenskap väcker den
men inte så pass djupt att
tankarna rotar sig i mitt medvetande.

Johanna Wemminger

2012-03-09

Magisk i sin enkelhet.

Emma

2012-02-26

Vad är galenskap? Är det när vi avviker från mängden och inte gör som det förväntas av oss, eller blir vi galna när vi kväver vårt egentliga väsen i strävan att passa in i en form? Lite sådant funderas det över i "Veronika bestämmer sig för att dö". Tycker för övrigt att titeln är helt lysande. Veronika bestämmer sig för att dö men upptäcker istället konsten att leva.

Sara Sunnefeldt

2012-01-19

En mycket bra historia som kunnat vara mycket bättre om den skrivits på annat vis. Gillar inte alls "tonen" eller språket, tyvärr.

Linda Joona

2011-07-28

Lina Viklund

2011-07-21

Minns att jag tänkte att "det här är den boken som kommer att förändra mitt liv" när jag precis läst ut den. Något av det mest fantastiska jag läst.

Josephine Tholander

2011-07-10

Tänkvärd bok. Jag tyckte den var riktig bra, så tragisk, så vacker, så realistisk och trovärdig på ett alldeles särskilt intressant sätt. Handlar verkligen om pendlandet mellan att vilja dö och fortsätta leva. Hur njuter man av det liv man har, även på ett mer simpelt plan?

Monica Westelius

2011-01-13

Tycker generellt mycket om Coelhos böcker. Mycket inneboende visdom. Får ofta aha upplevelser när jag läser hans böcker!

anna härlin

2010-12-25

tycker inte om när huvudpersonen dör ifrån mig. vågar inte fästa mig vid personen då.

marre marre

2010-11-02

Coelho är mycket ojämn i sitt skrivande. Stundtals gillar jag berättelsen och betraktandet över galenheten. Men tyvärr, ett mycket intressant ämne blir ett platt fall denna gång. Jag blev inte berörd, kände ingen sympati med huvudpersonen, det var vagt berättat och jag blev något besviken.

Nu tycker jag att Coelho över lag är väldigt överskattad och med denna bok blev jag helt övertygad om detta.

Elin Elssjö

2010-10-06

Min favoritbok, mycket tänkvärd och vacker!

Malin Näslund

2010-09-16

En typisk Coelho bok med mycket symbolik och sedelärande historia med ett lite oväntat slut. Blev dock inte lika tagen av denna bok som när jag läste "Alkemisten" och första gången fick prova på Coelhos underfundiga livsbetraktelser han så gärna strösslar sina alster med. Bitvis var boken lite seg och jag fann mina tankar vandrandes iväg men det lite oväntade slutet gjorde att jag trots allt är glad att jag fortsatte läsa hela vägen.

coelhos sätt att skriva gör mig alltid varm om hjärtat. han hyllar livet och allt vi har omkring oss och kärleken till omvärlden och andra människor som växer fram i boken är så otroligt äkta. slutet är ganska krystat men jag älskar det eftersom jag är en sucker för lyckliga slut. fantastiskt fin bok!

Liza Bolin

2010-07-21

bästa coelhoboken jag har läst, lite sådär småputtrig trots temat.

Linnea Grönqvist

2010-06-22

Jag har mest hört dåligt om Coelho och skulle enligt boktipsets beräkningar inge ge hans böcker särskilt höga betyg. Kan bara säga att det stämmer, maken till tråkig och meningslös bok har jag inte läst på länge. Förutsägbar och inte alls engagerande. Det enda positiva med den var att den var tunn så jag slapp läsa längre.

Johanna Lundin

2010-05-27

Boken var så seg och dålig. Var på väg att ge upp flera gånger. Men min vän Jenny sa åt mig att fortsätta läsa. Det gjorde jag som tur var för vilket slut. Då var allt sega värt det.

elin e

2010-04-10

coelho kan det här med skrivarkonst, en riktigt välskriven bok som lämnar lite avtryck i eftertankarnas vagga ;-)

Kajsa Dokakis

2010-03-10

En av mina favoriter, helt ovantad vandning!

Annika Åkerholm

2010-02-12

Visa böcker väntar jag med att se när de adapterats till film. Jag skulle nu kunna se den utan att det skulle förta något av den fantastiska läsupplevelsen.

FranZone c”,)

2009-11-13

Vackert skrivet (men det känns som något tappas i engelsk översättning) om positiva tankar bland diverse personer ett "dårhus" i Slovenien

Jessica Johansson

2009-11-11

Boken har en fin allegori, men den går förlorad lite i att boken är så konstig. Jag gillar Alkemisten bättre.

Gunvi Lundqvist

2009-11-11

Gillade den, tror det är med Coelho endera gillar du det som levereras el så
är det inget i din smak. Jag tror jag läst alla som finns översatta, tror jag skrivit lite förr om dethär fenomenet PC, kan likställas lite med den man bor med, mycket finns som man tycker om, men finns oxå sidor som kan överraska i ett förhållande liksom hans böcker ofta slutar oförutsegbara men ändå hemtamt. Vet inte hur jag skall uttrycka för att få fram vad jag menar.( Flummigt blev dethär lite som Coelho.)

Xenia Oxenstierna

2009-11-11

Denna bok hyste jag agg till. Hur kan någon vara så elak att lura någon.
Men så om man vänder tanken, hade Veronika blivit den hon är om läkaren hade berättat?

Johanna Sand

2009-11-01

hans bästa (iaf av de jag läst). Underbar bok om tankens kraft! Såg att nån skrivit att den kommer som film. den vill jag absolut se!

victoria westermark

2009-09-23

Den bästa han skrivit, ärlig!!

Gunvi Lundqvist

2009-09-02

Läste boken utan entusiasm men ändå ganska bra för den som läser Coelho. Framförallt slutet som inte är förutsägbar. En fyra som inte snuddar i femman.

Linda Lindblom

2009-08-03

Wow vilken bok! Veronika som bestämmer sig för att dö men livet vill annourlunda och hon hamnar på mentalsjukhus. Där träffar hon andra människor som av någon anledning också hamnat där. Läs, läs, läs säger jag bara. En helt underbar bok.

Lena Friborg

2009-06-23

Jag tyckte inte att det kändes som en roman. Utan en föreläsning, dåligt förklädd till roman. Paulo Coehlo kanske kan ha vettiga idéer om livet, döden, sjukt och friskt, men skriva trovärdiga romaner kan han inte enligt mig

Elin Olsson

2009-06-23

Helt fenomenal historia om liv, kärlek och ångest. LÄS!

Mina Böcker

2009-06-14

Fick mig att utbrista "Men dö någon gång då! Jag är så j-a less på dig!" Paulo Coelho kan ibland, men är enligt mig en av vår tids mest överskattade författare.