Överlevarna

Schulman, Alex

| 2020

Han trycker telefonen hårt mot örat. Varför ingriper han inte? Han ser ner för slänten som mynnar ut i sjön. Han ser ladan och bastuhuset och uteplatsen med de vita plaststolarna, grusstigen som leder upp för berget. Han ser konturerna av bröderna som försöker döda varandra, en enorm slutscen vid det vattenbryn som varit fonden för hela historien. Det är ingen värdig final, men kanske väntad. Hur hade de annars tänkt att detta skulle sluta?Tre bröder åker tvärs över landet för att sprida sin mors aska vid torpet som ingen av dem besökt på tjugo år. Alex Schulmans "Överlevarna" är en roman om att återuppleva sin barndom som vuxen.Nominerad till Svenska Dagbladets Litteraturpris 2020

Har läst "Skynda att älska" och "Glöm mig" tidigare och denna bok var inte lika bra. Mycket barndom och sorg precis som i böckerna ovan, men jag tyckte att historien i denna bok var betydligt spretigare. Känslan är att sättet att berätta var viktigare än själva berättelsen.

En oerhört stark läsupplevelse. Genom språk och konstruktion förmedlas en känsla av instängdhet, av att för alltid vara fångad av barndomens totala utsatthet. En känsla som jag inte önskar någon.

En väldigt bra och känslostark bok, men här ska jag förklara varför det inte blir en femma i betyg från min sida.
I början tycker jag att det är en upprepning av saker och stämningar jag redan hört mycket om i Alex & Sigges podd, som jag troget lyssnar på. Snart får berättelsen dock ett eget värde. Här bjuds mycket mer om bröderna och deras relationer, och boken är också en roman med fiktiva inslag.
Problemet för mig blir det smarta upplägget av boken, som blir för smart för sitt eget bästa. Jag vet från podden att Alex är otålig och rädd för att saker ska bli för långa och tråkiga. Så här serverar Alex nu 25 poddsegment, som i fiffigt upplägg blir en hel berättelse. Problemet för mig blir att jag aldrig får sjunka in i berättelsens oerhört starka känsloinnehåll.
Överraskningen på slutet känns också onödig.

Fantastisk, gripande & skickligt skriven!

2020-09-06

Betyg: 5 av 5.