Överlevaren

Ett mord på en rastplats utanför Hudiksvall blir upptakten till Johan Rokkas svåraste och mest personliga utredning hittills. Viktor Berger har bara ett år kvar till frigivning från Hall. Ett nytt liv tillsammans med flickvännen Mira finns äntligen inom räckhåll. Men tillvaron rasar när han blir utsatt för utpressning, och Mira, som inte vet något om den, kan bara handfallen se på när han sätter hela deras framtid på spel. Kriminalinspektör Johan Rokka förstår snart att mordet på rastplatsen har kopplingar till Stockholms undre värld, den värld han en gång lämnade. Rokka kallas till huvudstaden för att bistå polisen i utredningen, och det blir hans tuffaste och mest personliga fall hittills. För den här mördaren glömmer aldrig en oförrätt, och tar till alla medel för att röja sina fiender ur vägen. Förrädaren är den femte fristående boken i Gabriella Ullberg Westins...

ElinsBokhylla

2021-04-05

Bokens handling startar i Hudiksvall men drar sig sedan vidare mot Stockholm, där resten av boken utspelas. Hudiksvalls polisen blev till Stockholms polisen istället, nya karaktärer och ännu ett djupdyk ner i Rokkas bakgrund och gamla karriär i den undre världen.

Det är intressant att läsa mer om Johan Rokkas tidigare liv och bli presenterad för några av hans gamla kompisar/kollegor men jag måste erkänna att jag saknade Janna och gänget i Hudiksvall. Likaså saknade jag morden, det känns konstigt att säga det men jag tycker att Gabriella Ullberg Westins tidigare böcker har varit bättre i och med att hon har haft med så brutala mord.
Men efter att ha läst efterorden av henne så förstår jag att detta var en speciell bok för henne eftersom hon skrev delar av den tillsammans med en vän. Så jag kan förstå om hon kanske gick ifrån sitt "vanliga" skrivsätt men det gör inte att jag saknar det mindre för det.

Men med det sagt så uppskattade jag boken ändå, det var en detaljerad och spännande bok som jag fastnade i många gånger. Det var vid flertal tillfällen som jag knappt kunde lägga ifrån mig boken utan ville läsa mer och mer. Handlingen var intressant att läsa om, även om det kanske inte var en handling som jag i vanliga fall skulle föredra så var den spännande och boken hade många tvistar som jag inte var förbered på. Speciellt överraskad blev jag av slutet, men mer än det säger jag inte!

Som jag har sagt tidigare och kommer säga igen, så är Gabriella Ullberg Westin en riktigt skicklig författare som skriver spännande, intressanta och blodiga böcker. Även om denna bok inte innehöll så många mord så var det ändå en del detaljer som var riktigt snaskiga och blodiga.
Det var intressant att läsa mer om de kriminellas perspektiv som man får göra i denna bok, det märktes att Ullberg Westin hade bra kontakt med sin vän och kunde återberätta en del saker på ett väldigt äkta och trovärdigt sätt.

Kapitlen är återigen lite för långa för min smak men efter fem böcker så har jag vant mig vid sättet som Ullberg Westin skriver sina böcker på och det stör mig inte riktigt lika mycket nu som i början.

Förrädaren av Gabriella Ullberg Westin är en intressant och bra bok. En bok som får en att fastna kvar bland karaktärerna och vill läsa mer och mer. Även om jag saknade Hudiksvall och gänget där så är boken helt klart läsvärd, inte en favorit men helt klart en bra och spännande bok.
Nu ser jag fram emot att hänga mer i Hudiksvall i nästa bok!

Evasbokhylla

2019-11-09

4+ En efterlängtad bok! En välskriven, lättläst, spännande bladvändare. En av mina favoritkaraktärer.

Gunnar U

2019-05-03

Verklighetstroget, gripande & väldigt spännande. Ännu en fullträff!

Spännande, fartfylld & skickligt skriven!