Överlevare : Att bli hel efter en trasig barndom

Eksvärd, Elaine

| 2020

?Överlevare? är uppföljaren till ?Medan han lever? där Elaine Eksvärd bröt tystnaden om hur pappan utnyttjade henne sexuellt. Nu skildrar hon hur det är att leva med konsekvenserna av övergrepp i barndomen. Elaine skildrar öppenhjärtigt de gånger hon valt fel väg och hur hon satte kärleken på spel ? men fick den tillbaka. Hon beskriver hur man kan ta sig vidare, bortom skam och sorg. Det är en bok för den som själv är överlevare, för anhöriga och de som vill förstå dem som blivit sexuellt utnyttjade. Men också en bok för alla med trasig barndom som önskar ett helt vuxenskap. Elaine Eksvärd är grundare till föreningen Tre ska bli noll som jobbar mot sexuella övergrepp där barn vistas. Hennes bok ?Medan han lever? har sålt i 80 000 exemplar.

Jag läste Medan han lever för drygt tre år sen och blev otroligt berörd av den. Fast det var tuff läsning är jag glad att jag läste den, då det öppnade mina ögon för hur skrämmande många barn det är som blir utsatta för sexuella övergrepp. Nu har Elaine skrivit en bok till i ämnet där hon utvecklar ämnet vidare och samtidigt berättar om sina egna erfarenheter. Det är en utlämnade berättelse om de svårigheter och problem som Elaine tampats med pga sina hemska erfarenheter. Hon berättar b.l.a. om ilskan och alla problem som uppstår i olika relationer. Jag tycker Elaine är modig som delar med sig så frikostigt av sina erfarenheter och jag tror att det kan vara till stor hjälp för andra som är i samma sits. För oss som inte är i samma sits så är det en bra ögonöppnare för hur det ser ut med övergrepp mot barn. Jag har haft långa snack med maken där jag framfört Elaines fakta på hur det ser ut och vi har också pratat med sonen en hel del om stopp min kropp. Det är han medveten om sen tidigare då vi diskuterat det en hel del, men det är alltid bra att påminnas. Jag har växlat mellan att läsa boken fysiskt och att lyssna på boken när Elaine läser den. Jag tycker boken var bra att lyssna på när Elaine läser, för det känns som man kommer närmre författaren då och som att författaren berättar direkt för mig med sina egna ord. Överlevare är en viktig bok som bör läsas av alla som har barn, jobbar med barn eller bara är runt barn!

Otroligt viktig och välskriven bok, både för den som blivit utsatt för sexuella övergrepp som barn och den som inte blivit det. Den varvar fakta och direkta ”tips” på hur man bör hjälpa, stötta och bemöta med vilka trauman övergreppen skapar. Boken är ärlig och öppen och gav mig många nya insikter. Och Elaine, jag förstår din ilska och känner samma ilska själv. Tack för denna bok.

Starkt, konstruktivt, hoppfullt och hjälpsamt! Det är ett konststycke att lyckas väva ihop självupplevda händelser, reflektioner kring desamma, instick från dialoger under terapisessioner och fakta. Men Elaine Eksvärd lyckas helt och fullt!
Jag är övertygad om att många många som själva utsatts för sexuella övergrepp under barndomen kommer känna igen sig och få enormt mycket stöd och råd av den här boken. Även anhöriga, vänner, kollegor osv bör läsa, för att bättre förstå tex hur ogenomtänkta ord kan landa, och hur man kan hjälpa på riktigt.
Alla borde läsa den här boken - för att öka sin kunskap och förståelse om hur djupt och mångårigt traumatiserande det är att som barn utsättas för sexuella övergrepp av den som ska skydda och ta om hand, av pappan. Samtidigt är det viktigaste med den här boken, tycker jag, att det går att bearbeta och bli så hel att traumat inte längre invaderar ens liv. Tack!

Elisabeth Berglöf

2020-09-24

En öppen och mycket självutlämnande berättelse där författarens syfte är att få oss att vakna upp och få förståelse för hur utspritt detta elände är. Och att ge oss verktyg tips och råd på hur vi på bästa sätt ska hantera om vi får veta att någon vi känner är utsatt.
En mycket angelägen bok med ett budskap som verkligen aldrig nog kan belysas.

Boken har i alla fall hjälpt mig att förstå saker som jag tidigare inte hade en aning om och framför allt att få en insikt och en djupare förståelse för hur jag ska agera i fall om någon vill prata med mig. Kunskaper som jag önskar att alla ska få. Därför uppmanar jag just dig som läser min recension att bums läsa den här viktiga boken för ju fler vi är som får kunskap ju fler är vi som kan stötta.