Verkanseld

VÄX SOM MÄNNISKA.TA FAJTEN.SPRID DIN KUNSKAP.Under det senaste året har allt i Saras liv förändrats. Flera av hennes närstående har dött under märkliga omständigheter som omöjligt kan vara en slump, även om myndigheterna vill få henne att tro det. Sorgen och rädslan håller Sara i ett stadigt grepp, men djupt inom henne spirar en växande kraft: ett okuvligt motstånd. Sara kommer aldrig att ge upp och när hennes motståndare slutligen ger sig till känna kan det bara sluta på ett sätt - med verkanseld.  I Motståndstrilogin skildrar Louise Boije af Gennäs en ung kvinnas kamp mot det etablerade maktmaskineriet. Det är en nervkittlande lek med verklighet och fiktion, där ingenting är som det verkar ? och där sanningen kan komma att förändra allt. Föregående delar i serien heter Blodlokan och Skendöda.

Jan Banan

2024-01-10

En mycket bra trilogi! Trots en minst sagt stökig handling med mycket action och många karaktärer att hålla igång samtidigt, lyckas författaren med bravur att avsluta bokserien på både ett trovärdigt och ett värdigt sätt. Rekommenderas varmt till alla!

Nina Gustafsson

2020-02-12

Även sista delen är skriven med samma driv som de föregående. Den knyts ihop med ett bra sätt. Sammanfattning tycker jag dock att historien dras ut lite väl mycket. 3+.

Evasbokhylla

2019-11-09

Tredje och sista delen i Motståndstrilogin. En bladvändare med pulshöjande spänning i toppklass.

malinbooknerd

2019-10-06

Nu har jag äntligen läst sista delen i Louise Boije af Gennäs Motståndstrilogi, och vilket värdigt avslut det blev!

Vi följer Sara som desperat försöker förstå vad som händer runt henne och hennes familj, och snaran dras helt klart åt i denna spännande avslutning. Som jag har skrivit i mina recensioner av de tidigare delarna i serien (Blodlokan, Skendöda), så är Motståndstrilogin uppbyggd på autentiska artiklar som behandlar svenska rättsfall och skumma affärer. Det är detta som gör att de här böckerna skiljer sig från mängden och gör dem så intressanta. Invävt i texten finns utdrag ur dessa artiklar och det som har gjort mig så nyfiken är vad dessa artiklar har med Saras berättelse att göra. Det är också intressant eftersom jag i många fall känner till de här händelserna som artiklarna beskriver.

Just för att detta är sista boken, så kan jag ju inte gå in på några direkta detaljer utan att det blir spoilers för övriga böcker, men en hel del frågetecken rätas i alla fall ut. Kanske till och med för många? Känslan som följt med genom de tidigare böckerna, är att man inte kan lita på någon. Sara blir mer och mer utsatt och ensam och så känns det även i början av Verkanseld. Det jag däremot kan känna är att vi kanske får lite för många svar när säcken ska knytas ihop? Det blir lite för snyggt och prydligt mot slutet i mitt tycke. Men det hindrar mig inte från att helhjärtat rekommendera alla tre böckerna, och jag måste nog ändå säga att sista boken blev en favorit!

Nathalie T

2019-08-27

Jag känner en stor tomhet nu när jag läst trilogin. Vill Bara ha mer!
Visst finns det dialoger och liknande som i te håller måttet, men pga känslorna boken lämnar mig med är det en femma.

Suggestiv, gripande & välskriven!