Verarnas drottning

Davis, Joseph

| 2017

Visserligen utropade kung Josua den unga kvinnan Diomeda till arvtagare av tronen i Valarien, men istället har hon drivits i exil. Albrak är på flykt undan Greve Stronius Pärlehand, som har makten i riket och smider ränker som kan betyda undergång för Valarien. Verflickan Ilasa räddas till livet av Albrak när monster anfaller dem och nu följer hon honom som hans personliga tjänare. Denna oförutsedda trio söker tillsammans upp kréernas matriark som vill prata om Valariens framtid. Resan för dem genom den brännande öknen till Sirana, en glittrande stad av glas. Nu står mycket på spel för Valarien. Vem ska regera? Kan Diomeda finna sin väg? Vilka planer har den gåtfulla och mörka ökengudinnan Sirana för Albrak? Och vilken roll spelar Markus av Trolyrien i allt detta? Sagt om Markus av Trolyrien: Boken är skriven med humor och den är lättsam att läsa? Det här är en bra och välskriven bok...

Verarnas drottning är den direkta fortsättningen på Markus av Trolyrien, i serien med samma namn.

Den börjar med att verflickan Ilasa hittar en främling som hon försöker få liv i, och när det sedan visar sig vara Albrak och han räddar henne undan monster, bestämmer hon sig för att vara hans personliga tjänare som tack och följa honom var han än går. Diomeda utropades av kung Josua som arvtagare till Valariens tron men hon drivs i exil. När dessa tre möts startar ett äventyr som ingen av dem kunde tro. Vem ska egentligen regera över Valarien och hur ska de komma fram till det? Och Markus av Trolyrien då, var kommer han i det hela?

Persongalleriet i den här boken är relativt stort och det är inte alltid lätt att hålla reda på vem som är vem, men om man har läst första delen, vilket jag rekommenderar att man börjar med, är det lite lättare. Det kommer in ganska många nya karaktärer att hålla koll på, men de flesta av dem är inte alltid viktiga för historien. Jag tycker om Diomeda, och gillar att få lära känna henne bättre i den här boken. Ilasa är ett typiskt barn som inte riktigt alltid tänker på konsekvenser men jag gillar henne också. Albrak är svår, och eftersom han rört sig mycket i gråzonen innan är det inte lätt att veta var man har honom. Men det är bara bra, och ger djup till historien.

Språket är bra, och läsningen flyter på. Jag tycker nog att den här är snäppet starkare än bok ett i serien, och det är ju precis som det ska vara.

Hanna Einholt

2020-12-31

3,5 stjärnor. Tycker helt klart att boken är läsvärd, karaktärerna är roliga att följa och berättelsen är intressant. Den har en tydlig karaktärsutveckling vilket jag tycker är intressant att följa, är dock inte ett fan av Albrak vilket drar ned på betyget lite eftersom det i mitten blir lite långsamt. Men rekommenderar den här om man gillade första delen samt är ett fan av Diomeda och Ilasa!

Rebecka Nyman

2020-11-30

Jag gillade ettan och i tvåan tar Joseph A. Davis de fantasirika äventyren till nya höjder. Efter första boken har jag vant mig vid denna annorlunda värld och ingenting är längre konstigt. Det är spännande att här få lära känna de karaktärer som i första boken omgav Markus. Berättelsen rymmer mycket att diskutera ur samhällsperspektiv och kulturer. Den lyfter frågor och får läsaren att tänka vidare, både under tiden och efter att boken är slut.

Med spänning, en bit av lite humor och en magisk fantasivärld gjorde att jag inte kunde släppa boken. Den är välskriven, en riktig bladvändare och jag tycker att den passar i alla åldrar, barn som vuxna. Det här är den andra delen i fantasyserien. Och jag är väldigt tacksam att jag fick läsa den här boken och kommer rekommendera alla att läsa den. Gillar man fantasivärlden och det där lilla magiska, som jag gör, så kommer även du att gilla boken

Nerdy Books

2020-05-23

Älskar den här bokserien för den är så knasig, fantasifull och rolig. Man vet aldrig vad som ska hända och jag älskar hur originella miljöerna är. Riktigt bra böcker!

Majt Bengts

2019-12-30

Denna fortsättningsbok var lika fantastisk och spännande som den första i serien! Jag ser redan fram emot att läsa del 3!

laspedagogen Jenny

2019-10-17

Det här är den andra boken i serien "Markus av Trolyrien". När man har lyckats väldigt bra med den första boken (som jag också gav fem stjärnor) ställs höga förväntningar på uppföljaren. Jag tycker verkligen att Davis har lyckats med det. Kanske är bok 2 snäppet bättre till och med. Språket är mer välutvecklat, vilket är imponerande av en författare som inte skriver på sitt modersmål.

Tidigt hamnar en i ett hisnande äventyr och spänningen stiger för varje sida. Det är en riktig bladvändare! Vi rekommenderar varmt den här serien till alla, särskilt till dig som fängslas av fantasyböcker.
Och till dig som har ett lite äldre barn/en ungdom som är svår att motivera till att läsa är de här böckerna ett hett tips!

Det är så härligt att få återvända till Valarien. Här finns mycket jag absolut inte skulle vilja vara med om. Att stöta på grunolder eller Greve Pärlehand är två av sakerna. Men att få se manetfontänen i Isurium, simma i Blomsterfloden, rida på Lövgröns rygg och få vara Diomedas och Markus vän är något jag verkligen skulle vilja uppleva. Det är otroligt spännande att få följa deras äventyr genom Valarien. Jag gillar blandningen av karaktärer, både manliga och kvinnliga och i olika åldrar. Jag gillar också de lite annorlunda detaljerna i böckerna som får denna fantasyserie att sticka ut från andra. Som sättet de hälsar på varandra och applåderar, hur de tar sig fram, platser och namn. Jag har blivit väldigt förtjust i Diomeda och Markus och deras vänskap. Mycket bra uppföljare!

Bokfrun

2019-09-13

Mycket bra 👌🏻

mona Larsson

2019-08-18

Lättsam och välskriven fantasy med humor som passar alla. En vacker saga med gränslös och förtrollande fantasi som får den att sticka ut. En berättelse som ständigt tar nya svängar vilket är en av bokens styrkor, den blir aldrig förutsägbar. Fint gestaltad och snabbläst.

När jag fick Joseph A. Davis förra bok Markus av Trolyrien så fängslades jag av hans förmåga att skapa en egen ny värld. En bra historia i en ny verklighet. Nu har han då kommit med en uppföljare till Markus av Trolyrien som heter Verarnas drottning. Det är med spänning jag börjar läsa den.
Ofta är det så att har man lyckats skriva en riktigt bra fantasy roman och skapat en ny värld så ska man ju ha en lika bra historia (helst bättre) i den nya boken och så ska det finnas flera saker för läsaren att känna igen sig i så att man vet att man befinner sig i samma värld och det är inte det enklaste. Så spänningen låg i om mr Davis skulle lyckas med det.

Första sidan fångar mitt intresse med det samma. Ilasa befinner sig i ljusbornas land och stöter på en främmande man som luktar illa där han ligger. Han spyr ofta, talar lite, men vem är han? Hon bestämmer sig för att ta hand om honom och att ta med honom hem till sig där folk kan hjälpa honom, men det måste ske fort innan han dör...
Snart är man inne i ett hisnande äventyr som går genom den brännande öknen till Sirana, en glittrande stad i glas. Vi får möta Diomeda, Albrak, Sofara och skurken Stronius Pärlehand den femtonde. Frågorna hopar sig, spänningen stiger. Ska Valarien gå under, vem är den riktiga kungen och är Diomeda drottning eller?

Joseph A. Davis har lyckats. Han har utvecklat sitt skrivspråk, svenska är ju inte hans modersmål, berättande har en skön rytm och alla igenkänningstecken som behövs finns där. Han har en ny bra historia, med andra ord ett gott hantverk.
Jag kan inget annat än utbrista i ett: Varma gratulationer mr Davis du gjorde det!

PS. Davis har något riktigt bra på gång med sina berättelser och jag har på känn att det här var inte den sista boken om Markus av Trolyrien och hans vänner. Jag till och med hoppas att han har mer att berätta. Jag vill läsa mer.

sannareads

2019-07-30

"Att göra det som är populärt lönar sig sällan på sikt - människor är för ombytliga."

"Verarnas drottning" är andra delen i trilogin om "Markus av Trolyrien" och jag måste säga att denna boken verkligen växlar upp en nivå!

I "Verarnas drottning" står Diomeda, Ilasa och Albrak i fokus då Markus är tillbaka i Trolyrien. Jag tyckte verkligen om att få komma Diomeda närmare i denna boken då hon var en av mina favoriter (om inte min favorit) i första boken och hoppas att hon får ta stor plats i även sista boken.

Diomeda är en välformad karaktär som både är intelligent och godhjärtad. Hon är helt klart en bra förebild för alla Davis yngre läsare då en stark kvinnlig huvudkaraktär är så otroligt viktigt i alla böcker. Även Ilasa med hennes mod är en karaktär som är lätt att se upp till, att hon är yngre en Diomeda, Albrak och Markus ger henne en slags bekymmerslöshet syn på saker vilket är väldigt kul att ta del av.

Albrak är en person som för mig verkligen ligger i gråzonen, han har gjort både gott och ont. Kanske är det just därför man som läsare ändå dras till honom lite extra? Markus å andra sidan hade inte särskilt stor del i denna boken, vilket jag tycker är aningens synd men samtidigt ger hans frånvaro läsaren massor av tankar: är han säker i Trolyrien? Kommer han komma tillbaka? Vad har hänt i hans liv det senaste året? ...

Likt första boken i serien vävs tro, gud och gudar in i berättelsen. Jag uppfattade detta mycket mer i denna boken då det känns som att Ilasa (som har en stor del i "Verarnas drottning" ) är väldigt troende.

Att Joseph A. Davis har blandat in olika kulturer, som han själv har hittat på, i boken var något jag verkligen tyckte om. Det får boken att kännas äkta och världens blir genast större! Samtidigt får vi följa maktspel, politik och äventyr då de tre vännerna färdas genom deras värld.

Jag ser nu fram emot att läsa sista delen i trilogin Xirianas gåta .

⭐️ "Verarnas drottning" av Joseph A. Davis får 3 stjärnor av mig!

Tack Joseph för det lekfulla och äventyrliga recensionsexemplaret.

Morten Ravnbö

2019-06-19

Trevlig bok, kanske även bättre än den första i serien om Markus från Trolyrien. Och den gav jag också en femma. Otroligt bra språk med tanke på att Joseph är engelsktalande och har skrivit boken på svenska. Lite annan vinkling där vi får följa den livliga och frågvisa tjejen Ilasa.

Joram Zieltjens

2019-06-14

Bra bok och kul att läsa

Emma Sofia Carlsson

2017-11-18

Äntligen får vi följa med på ett nytt spännande äventyr i Valarien igen. Davis bevisar återigen sin skicklighet som författare i denna ständigt oförutsägbara, som underhållande berättelse. Boken passar lika bra för vuxna som för barn och ungdomar, eftersom den förutom att skapa ett stort lässug, är minst lika tankeväckande.

Spännande, fartfylld och fängslande!

Amiranda Green

2017-10-25

Äntligen är uppföljaren av Markus av Trolyrien här och den är lika spännande och svår att lägga ifrån sig som ettan! Nu får man följa och lära känna mer av några karaktärer som inte var lika stora i förra boken, vilket är intressant. Humor och skratt varvas med spänning, mystik och dubbelspel samt problematiken kring olika kulturer som möts under svåra omständigheter.
Jag bara längtar tills trean kommer så att man får läsa mer om vad som händer och få svar på en del frågor som byggts upp efter att man läst ut den här boken!