Verarnas drottning

Davis, Joseph A.

| 2017

Visserligen utropade kung Josua den unga kvinnan Diomeda till arvtagare av tronen i Valarien, men istället har hon drivits i exil. Albrak är på flykt undan Greve Stronius Pärlehand, som har makten i riket och smider ränker som kan betyda undergång för Valarien. Verflickan Ilasa räddas till livet av Albrak när monster anfaller dem och nu följer hon honom som hans personliga tjänare. Denna oförutsedda trio söker tillsammans upp kréernas matriark som vill prata om Valariens framtid. Resan för dem genom den brännande öknen till Sirana, en glittrande stad av glas. Nu står mycket på spel för Valarien. Vem ska regera? Kan Diomeda finna sin väg? Vilka planer har den gåtfulla och mörka ökengudinnan Sirana för Albrak? Och vilken roll spelar Markus av Trolyrien i allt detta? Sagt om Markus av Trolyrien: Boken är skriven med humor och den är lättsam att läsa? Det här är en bra och välskriven bok för...

Bokbimbon

2022-02-09

Del två i serien om Markus av Trolyrien.
I denna bok så är det bråk om tronen i Valarien och det är risk för uppror och Valariens undergång. Diomeda, Albrak, Markus och Ilasa måste tillsammans försöka rädda landet.

Jag var väldigt glad över att man fick lära känna Ilasa mer i denna bok, hennes karaktär lyfter hela boken. Dessutom får man följa Diomeda mycket också, vilket jag gillar.
En spännande fortsättning på en fartfylld serie.

Redan i första kapitlet sätter berättelsen fart och fortsätter att föra oss framåt hela tiden. Jag dras med och vill inte lägga ner boken när jag väl börjar. Man vill bara fortsätta för att se hur det går och för att se hur allt hänger ihop, även om Kung Josua fortfarande är en person jag inte fått fatt i än och är väldigt nyfiken på så får man reda på det mesta.
Miljöerna och sederna i Valarien är fantastiskt spännande, påhittiga och roliga. Det finna många olika lager i det hela och man skulle enkelt kunna använda boken för att diskutera manligt och kvinnligt. Finns det eller är det påhitt? Eller varför vi har vissa traditioner och seder medan andra göt på ett helt annat sätt. Ja det finns mycket att titta på om man vill fördjupa sig. Annars kan man läsa boken som just bara en berättelse att bli fängslad av och vilja stiga in i.
Det här är en extremt lättläst bok. Man flyger fram över texten och det är lätt att följa vilka som talar då sättet att säga saker på ändras beroende på vem som talar. Det är mycket snyggt gjort. Det här är lätt en av de bästa böckerna jag har läst i år. Den tilltalade mig så mycket och jag fastnade helt i berättelsen.

Magnus Svensson

2019-12-03

Recension av Verarnas Drottning av Joseph A Davis.
Diomeda har drivits i exil och Albrak är på flykt från Greve Stronius Pärlehand den femtonde.
Boken är ett äventyr som aldrig riktigt tar sig, Tyvärr! Jag gillade första boken jättemycket i serien. Hade väldigt höga förväntningar inför del 2. Saknar Markus i handlingen som inte är med nästan någonting i denna. Men det som ändå höjer betyget är att boken är välskriven, fint omslag och lättläst typsnitt. Får en känsla av att författaren försöker få in ett politiskt budskap i boken och försöker föra över det till hur verkligheten är idag. Det är många författare som gör så i sina böcker. En del lyckas och andra gör det inte. Om det lyckas i denna bok får ni avgöra själva! Blir ändå nyfiken på hur det hela kommer gå… Betyget blir en stark trea av fem möjliga! Av: Booksofmagnus på instagram

Bookishlyfalling -

2019-09-30

Tack till @trolyrien för recensionsexemplaret av Verarnas Drottning!

Verarnas drottning är uppföljaren till Markus av Trolyrien!

Boken riktar sig nog mer mot barn än vuxna men går lika bra att läsa även om man är vuxen. Jag tror att om jag hade läst denna serien när jag var yngre och precis hade börjat läsa fantasy och äventyr mer regelbundet så hade det blivit en av mina favoriter!

Utan att spoila första boken så kan jag säga att Verarnas drottning, precis som Markus av Trolyrien, är intressant, rolig och unik!

Världsbygget är målande och det finns så många intressanta platser, varelser och karaktärer.

I Verarnas drottning får vi återigen träffa på karaktärer som vi träffat förut. Det är kul att se hur en del karaktärer förändras medan en del är exakt samma person som de var i första boken.

Det jag saknar i boken är en karta över världen, karaktärerna reser mycket och pratar om olika ställen. Det hade varit intressant att kunna följa deras resor på en karta.

3/5 stjärnor ✨ får boken i betyg!

Emma Sofia Carlsson

2017-11-18

Äntligen får vi följa med på ett nytt spännande äventyr i Valarien igen. Davis bevisar återigen sin skicklighet som författare i denna ständigt oförutsägbara, som underhållande berättelse. Boken passar lika bra för vuxna som för barn och ungdomar, eftersom den förutom att skapa ett stort lässug, är minst lika tankeväckande.

Spännande, fartfylld och fängslande!

Amiranda Green

2017-10-25

Äntligen är uppföljaren av Markus av Trolyrien här och den är lika spännande och svår att lägga ifrån sig som ettan! Nu får man följa och lära känna mer av några karaktärer som inte var lika stora i förra boken, vilket är intressant. Humor och skratt varvas med spänning, mystik och dubbelspel samt problematiken kring olika kulturer som möts under svåra omständigheter.
Jag bara längtar tills trean kommer så att man får läsa mer om vad som händer och få svar på en del frågor som byggts upp efter att man läst ut den här boken!